Finhallen


Vår definition av en finhall var verkligen inte vad som mötte oss när vi tittade på huset första gången. Allt var helt och rent men det var sannerligen inte vår stil på varken inredning, tapeter eller golv. Med tanke på att hallen under första tiden i huset skulle bli enda ingången (tills utbygget var klart) så hade jag väldigt svårt att förlika mig med att detta skulle vara det första som skulle möta oss och alla andra som kom in i vårt hem. Första intrycket är viktigt och möts man av detta måste det vara svårt att få en mer positiv bild senare. 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det som var positivt med hallen var att det var enda rummet på bottenvåningen som hade originallisterna kvar. Svanhalstaklist, dörrföder på de tre innerdörrarna samt skurklossar. Golvlisten var bytt till en slät 60-tals version och fodren till innerdörren likaså eftersom den var bytt ungefär samtidigt till en dörr med råglas samt tillhörande innerdörr.  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tapeten var grym… omåttligt rörig och enerverande faktiskt, speciellt tillsammans med golvet som var en plastmatta i kakelimitation. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här syns både ytterdörren samt golvet. Till vänster dörren in till arbetsrummet. Den på 60-talet bytta golvlisten och fodret till ytterdörren syns också.  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den stängda dörren går in till vår matsal, den dörren är idag vänd åt andra hållet så att den öppnas in i matrummet istället. Vi gjorde så för att kunna ha den påhängd. Det hade inte fungerat att ha den som den hängde för då var den ivägen för trappan hela tiden. Likaså var vi tvungna att ta bort dörren till trappan. Alldeles för opraktiskt. Det var jättetrist att  vi ”tvingades”plockade bort originaldörrarna överallt, för det är ju spegeldörrar under masoniten, så för att kunna ha några kvar så bestämde vi oss för att vända både den och dörren som går från hallen in till arbetsrummet så den också kan hänga på.  På fotot nedan ser man från matrummet genom hallen och in i arbetsrummet som det såg ut den där allra första gången vi var där. Det är alltså den dörren vi ska vända för som den är hängd nu hamnar den framför elementet och det är inte superbra. Hallen är enda rummet i huset vi inte tagit upp golvet på och alltså inte kunnat passa på att fylla på med spån så det är också det kallaste golvet, dessutom är pardörren vi satt i enkel utan innerdörrar och det gör hela hallen kallast i huset så att ha dörren framför elementet hade inte varit bra..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_4579

Eftersom jag nu hade svårt att tänka mig att hallen skulle se ut så där länge och jag dessutom tyckte hallen verkade vara ett rum som snabbt kunde göras vid så satte jag, trots Mats protester, igång omedelbart. Jag rev ner tapeterna och slängde ut mattan och golvlisterna. Sedan skrapade, slipade och schellackade jag alla dörrfoder och skurklossar. Jag valde ävan ut och beställde tapeter… sen tog det stopp! Precis som Mats hade försökt tala om för mig skulle det bli mer jobb än jag tänkt mig, elen skulle bytas och då skulle det rivas en del. Vi hade också tänkt oss att riva garderoben som är byggd i ena hörnet och det skulle dra med sig merjobb. Alltså blev hallen stående med nedrivna tapeter, ett dragit golv och såsmåningom tillfällig el som är dragen lite kors och tvärs för att vi ska ha belysning så länge. Sedan vi gjorde vid utsidan av huset är även dörren bytt men det är ju bra för nu sitter dörren som ska vara där på plats åtminstone.IMG_4580

Så här ser det ut nu, bilderna är nytagna men kunde lika gärna vara tagna ett par veckor efter att vi flyttade in, förutom att matrummet är renoverat och pardörren isatt samt att elen är allt annat än snygg men dock säker till skillnad från den gamla kulon som satt när vi flyttade in. Naturligtvis ska inte elen se ut så här när den görs vid ordentligt sen. Här syns garderoben vi tänkte ta bort men nu har vi ändrat oss och kommer att behålla den. Den är inte ursprunglig men välgjord och jag gillar det avskurna hörnet. Vi behöver utrymmet som den ger och hade tänkt ta bort den mest för att få bra plats till våra gästers ytterkläder och skor men dem kommer vi ha på ett anant ställe. Inne i garderoben sitter taklisten kvar så det hade gått att plocka bort garderoben och ändå behålla taket. Fast de har varit noga och satt likadan svanhalslist även runt garderoben så den ser verkligen ut att ha suttit där alltid.  IMG_4581

Trappan upp, ganska brant men mest en vanesak att kunna gå i den. Jag antar att det är för att det varit en lägenhet på ovanvåningen som det finns en dörr till själva trappan, eller för att kunna stänga av värmen på ovanvåningen på vintern kanske . Jag vet inte om den är ditsatt från början men den sitter lite konstigt för man trampar mitt på tröskeln när man går upp och ner, annars får man ta ett lite längre steg. Vi ska behålla dörröppningen och fodren men funderar på att ta bort tröskeln just därför. Golvet fortsätter in under tröskeln så man kan ta bort den ganska enkelt.IMG_4582

Ytterligare ett foto på hallen, ända från matsalen till arbetsrummet men som det ser ut idag till skillnad från fotot på samma vy ovan. Visst är det bättre än det var innan jag började men det är samtidigt så tråkigt att det ser ut så här. En del fördelar finns ju, listerna är klara och bara att måla och väggarna klara för tapetsering.Det som saknas är golvlist samt foder till pardörren och sedan att elen dras som den ska vara och golvet fixas till med ny fernissa och så upp med tapeterna… Inte mycket och mindre än om jag inte hade gjort något men trots det lär det nog dröja innan hallen blir färdig.

När det blir av kan jag ju dock säga att jag satt upp gamla tapeter med tanke på att de redan legat i en låda i en av kattvindarna i 2,5 år.

2 comments on “Finhallen

  1. Fröken Grön skriver:

    Jag ler igenkännande när jag läser ditt inlägg! Vi har också en hall, där jag har börjat riva upp golvet, men där allt liksom har avstannat. Ska bli så kul att se vad du hittar på där framöver!

    Ha en fortsatt fin adventskväll!
    /Anna-Karin

    • Sophie skriver:

      Jo det är nog ganska vanligt att det blir sådär. Man brjar på och sen kommer något emmellan… Jag vet ju hur jag vill ha det men frågan är om jag får till det.

Kommentera

