Badrummet är äntligen fullständigt klart.


Med tanke på att det var ett av de allra första rummen vi gjorde så har det ju tagit LÅNG tid (2,5 år) att färdigställa men å andra sidan är jag ganska petig och vägrar erkänna ett rum färdigt förrän alla inredningsdetaljer är precis som jag vill ha dem…

Det allra sista som tillkom var det lilla väggskåpet och hyllan under som jag visade för lite sedan. Det adderade verkligen en hel del trivsel till badrummet och det käns mycket mer möblerat.

IMG_4295

Vi är väldigt nöjda med vårt badrum, det har inte hänt något stort som syns egentligen sedan reportaget gjordes för Härligt hemma förra hösten men en väldigt viktig funktion har tillkommit. Då de ringde från tidningen var badrummet inte helt klart och vi kämpade på i ett par veckor med diverse mindre saker som badkarshyllan och lite annat men vårt största problem var att badkarsblandaren inte hade kommit upp. Det såg ju ganska konstigt ut utan blandaren vid badkaret och den var en viktig inredningsdetalj dessutom eftersom den är gammal och väldigt fin så vi ville gärna ha den uppe till fotograferingen. Badkarsblandaren köpte vi för 125 kronor många år tidigare men det fattades väggfäste och anslutningskopplingar och den läckte som ett såll. Niklas hade lovat att fixa men det var inte direkt prio ett för honom…och inte för oss heller innan.

När Härligt hemma hörde av sig bad jag honom snabba på och han fick den klar men han hann inte komma och koppla i den så när fotografen var här satt den på väggen och det stack ner två målade kopparrör bakom badkaret men de slutade 15 cm nedanför kanten. 🙂 Rent fusk med andra ord och när fotografen ville att barnen skulle bada på några bilder fick vi stå med slangen från duschen och spruta i badkaret, så hade vi ju redan gjort ett bra tag innan när de ville bada. Eftersom det dröjde några veckor innan reportaget publicerades hade Niklas faktiskt hunnit koppla in blandaren på riktigt och vi kunde äntligen använda badkaret och blandaren som man ska och jag kunde ta mitt första bad, innan hade det varit för krångligt att fylla upp vatten till mig men barnen hade badat flitigt. IMG_4296

Badrummet är ombonat och mysigt. Färgerna fungerar väldigt bra tillsammans med golvet och rummet känns varmt men ändå ljust och fräscht och rent utan att vara vitt.  IMG_4297

Lite mysfaktor i fönstret. Hjärtan på tråd är en favorit. Snickerierna som ramar in fönstret är så fina och ytterbågen med spröjsen också så vi vill inte ha några gardiner som döljer det. IMG_4298

Vår dusch som var ett krav när vi gjorde badrummet fast vi har badkar. Vi har dock gjort den i ett hörn med en utbyggd vägg på ena sidan så den inte är det första man ser när man tittar in i badrummet. Den är fin men badkaret är finare. IMG_4299

Små detaljer som krokar, hyllan och sakerna till duschen har jag samlat ihop från olika ställen och under lång tid. Ofta vet jag vad jag letar efter precis men hittar det inte. Ibland finns det inte ens utan är bara något jag tänker mig och då brukar det sluta med att vi får göra själv.IMG_4300

Senaste tillskotten. Hyllan har nu fått juligare piff än vad där är på den här bilden. Hyllan och skåpet ger verkligen det där extra förvaringsutrymmet som  vi saknade fast vi kanske inte visst om det riktigt. Nu är badrummet mer praktiskt och välorganiserat.IMG_4301

Badkarskommoden och spegelskåpet samt den lilla skylten som blev som pricken över i där.  Jag har varit sugen på någon sorts skylt i badrummet länge men då hade jag planer på någon sort som skulle sitta vid toaletten om hur man använder vattenklosett till exempel, sådana har jag sett några gånger. IMG_4303

Kommoden fungerar alldeles utmärkt. Att ha två kranar likaså eftersom vi har en blandningsventil under tvättfatet som ger ljummet vatten i varmvattenskranen.  IMG_4304

Toapappershållaren köpte jag på Tradera men likadana finns på Nacka byggnadsvård. Överlag är jag mycket nöjd med detaljerna i badrummet. IMG_4305

Mer hjärtan på tråd på det lilla väggskåpet.

Det finns en sak som inte blev riktigt bra i badrummet och det är att det ju finns en del mått man ska utgå från när man placerar toalettstol etc. så att de inte kommer för nära väggar och så och vi har följt dem. Innan vi satte upp golvlisterna som vi har utanpå pärlsponten hade vi inga problem men nu är utrymmet mellan toalettstol och golvlist samt kommoden och golvlisten precis för smalt för att man ska kunna komma in med dammsugarmunstycket. Det är naturligtvis inget stort problem men ändå något irriterande att vara tvungen att ta av munstycket varje gång för att komma åt att göra rent. Jag vet inte om det finns något samband mellan storleken på dammsugarmunstycke och det rekommenderade avståndet mellan vägg och inredning i ett badrum men vi har aldrig haft problem med att inte få in munstycket tidigare och vi har heller aldrig haft golvlist utanpå väggbeklädnaden eftersom vi tidigare haft kakel på väggarna.

I det stora hela är det ett mycket litet problem i vårt badrum och vi är väldigt nöjda med allt annat. Jag vill inte ha badrummet på något annat sätt och vi har diskuterat några gånger om vi skulle velat ändra något om vi gjort om men det skulle vi faktiskt inte.

 

 

13 comments on “Badrummet är äntligen fullständigt klart.

  1. Hans skriver:

    Badrum med fönster så man har ljus i bad rummet är underbart!
    Ni har det snyggaste badrum jag vet.
    MvH
    Hans

  2. Björn Zäta skriver:

    badrumshyllan tycker jag om den var vacker ! även den gamla
    stillen att bevara det gamla tycker jag är vackert

  3. Jörgen skriver:

    Hej,

    Vi undrar vad eran duschblandare heter. Mvh Jörgen och Theres

  4. Eva Norén skriver:

    Hej!
    Er blogg är mycket trevlig och följer Er blogg med förtjusning.
    Vi undrar över vilken färg ni har i badrummet.
    Med vänlig hälsning Eva o Lage

    • Sophie skriver:

      Tack så mycket. Tyvärr finns det inget enkelt svar på er fråga. 🙂

      Färgern på snickerierna är blandad på 1 del järnoxidgul, 1 del gulockra och 2 delar vitt. Den blandningen hällde jag i hälften vitt i. Då fick jag en ljust gul färg. För att få den lite smutsigare hade jag i några klickar grön umbra och då började det likna vad jag var ute efter. Jag hade i ytterligare av den gula blandningen och lite mer vitt.

      Väggfärgen utgår från samma färg men med mer vitt.

      • Eva Norén skriver:

        Tack för tipset, jag har blandat och provat mig fram och gillar verkligen den färgen jag fick till!

        Men nu har jag kört fast… har fått gjort gardinstänger efter en förlag från min farmor och vill måla dem i en brun lasyr, men jag får inte till det. Undrar över den bruna lasyren du har målat på spegelskåpet och hyllan?

        Jag har blandat gulokra + järnoxidbrun, ska jag ska blanda i bränd terra + lite umbra??
        Med vänlig hälsning Eva

  5. Eva Norén skriver:

    Tack snälla för tipset, ska prova.
    Önskar Er ett riktigt gott nytt år!
    Eva

  6. Johanna Warlund skriver:

    Hej, jag undrar vilket klinkergolv ni har, färg och fabrikat? Underbart badrum! Med vänlig hälsning, Johanna Warlund

    • Sophie skriver:

      Vi har köpt vårt klinker på Byggfabriken, de har webbutik. Golvet heter Victorian tiles och finns i flera olika färger och former och storlekar. Våra plattor är 15×15 och heter Flensburg och bården runt om heter Donner. Färgerna är Red square och Buff square.

Kommentera

