Mer förvaring i badrummet


I badrummet har vi en kommod under handfatet och sen spegelskåpet ovanför. Handdukarna förvarar vi i byrån i mellanrummet (alltså rummet utanför badrummet), Det är inte långt och vi har ju krokar i badrummet där handdukarna hänger framme så det är inget problem att hämta dem där när man behöver nya. I spegelskåpet har vi tandborstar, tandkräm och en del annat som vi använder varje dag som deodoranter och linstillbehör. I kommoden har vi hårfön och hårvård, smink och andra saker som hör till i badrummet men det blev snabbt stökigt, trångt och rörigt i skåpen och vi behövde mer förvaring. Någon plats fanns inte som var självklar men det fanns en helt tom vägg. Den väggen var dock lite svårmöblerad eftersom för djupa möbler hade stuckit ut för mycket och varit i vägen.

Ett tag har jag funderat på hur vi skulle lösa det där med förvaringen och jag har övervägt olika lösningar men så kom jag att tänka på ett fint litet väggskåp som jag sett i mellanrummet mellan murstockarna.

Sen behövde jag fundera ut något att ha under för att det inte skulle se så tomt ut när man hängde väggskåpet på väggen och då tänkte jag att jag skulle gå ut i Lilla huset och titta om där fanns något, jag visste att jag hade ett jättefint blomsterbord men jag tänkte annars att man kunde sätta upp ett par extra krokar till handdukar där men båda lösningarna kändes lite fel eftersom ingen av dem egentligen gav mer förvaring och jag gärna ville ha någon mer yta att ställa lite inredningsdetaljer på. Men så när jag gick där ute så hittade jag ett litet skåp som vi hittade i verkstan på Ekenäs.

Först kändes det lite trångt för vi var ju vana vid att det var tomt på väggen men nu har vi vant oss och det har verkligen gjort skillnad på ett positivt sätt i badrummet. Det blev mer ombonat och vi fick framförallt mycket mer plats till våra saker. Nu får till och med handdukarna plats och eftersom vi inte har några gardiner eller mattor så gav det den positiva effekten att ljudet blev mer dämpat.

Så här blev det till reportaget som gjordes förra veckan för alternativet att måla om hanns inte med. Jag tyckte från början att skåpet på väggen var perfekt som det var för faktum är att under smutsen så hade det som synes exakt samma kulör som snickerierna i badrummet, för att då få ihop det med skåpet under gick tankarna till att jag skulle måla även det lilla skåpet på golvet i samma kulör som väggskåpet men samtidigt har det en fin färg som det är och en fin patina och i badrummet där allt är så nytt och oslitet så känns det bra med något som inte är helt perfekt.

Jag tror att jag kommer lämna båda skåpen som de är, de passar in som de är och tillför en hel del för trivseln i badrummet. Vad jag ska göra är att fixa lite trevligare piff på skåpet på golvet.

12 comments on “Mer förvaring i badrummet

  1. Hans skriver:

    Låt det gå ett år innan ni målar om. En gammal målning kan i långa loppet kännas charmigare och skulle ni ångra er så kan ommålningen ske då.
    Riktigt trevligt skåp, ett sådant fanns fanns på min första arbetsplats som sjukvårsskåp, fat då vitt med ett rött kors på. Så vem vet kanske hör det hemma i ett badrum.

  2. Sophie skriver:

    Tur du kommenterade så jag gick in och tittade på inlägget igen, de två sista fotografierna hade inte kommit med men nu har jag lagt till en bild på det andra skåpet och en bild på hur det blev.

    Förmodligen kommer vi inte att måla om något av dem för precis som du skriver så känns det charmigare med lite slitage och original.

  3. MrsUniversum skriver:

    Hej, håller med Hans i hans kommentar.
    Det kan bli ”för fint” även vid en renovering om alla ytor målas. Det är personligare som det ser ut nu, åtminstone enligt fotona 🙂

    • Sophie skriver:

      Jag håller också med dig och Hans och speciellt i vårt badrum där allt är nymålat är det befriande med lite äkta använt och skavt! 🙂 Minst ett år lär det nog dröja innan jag överväger att måla med tanke på att det är väldigt fint som det är och vi har en hel del annat som ligger högre på prioriteringslistan. 😉

  4. Louise skriver:

    så mysigt, badrumspynt är ju himla trevligt, tvålar, handdukar… Det ser ju faktiskt ut som att skåpet har liknande brunröda ton som golvet? väldigt fint det gick ihop tycker jag.

  5. tbille skriver:

    Det er et rigtigt fint baderum I har.
    Jeg kan se at I har træ på væggene. Er I ikke bange for fugt, skimmel mm.?
    Og har I brugt linoliemaling ?

    • Sophie skriver:

      Nej vi är faktiskt inte ett dugg oroliga för varken fukt eller mögel. Dels har vi målat med just linoljefärg som är bra eftersom den skyddar mot fukt på panelen. Dels har vi ett fullständigt tätskikt bakom panelen, hade vi gjort badrummet idag hade vi troligtvis hoppat över fuktskyddet på väggarna dock för vi tror faktiskt inte det behövs. Vi har kakel i duschen och klinker på golvet. Vi har träpanel även utomhus målad med samma sorts färg och den klarar att överleva både regn, blåst och snö utan fuktproblem och fukten tränger inte igenom till vindpappen bakom panelen. Likaså i badrummet ska det väldigt mycket till för att stänk eller ånga från dusch och bad ska ta sig igenom 6 lager linoljefärg (det blev så många på grund av lite strul med ytan på panelen) en 13 mm tjock träpanel och sen in bakom och orsaka fuktskador. Vi har en fläkt i badrummet som ventilerar ut när vi duschar eller badar.

  6. Jäklar vad läckert det blev 😉

Kommentera

