Ett gammalt fotoalbum


Vi fick en nyckel  till huset redan på kontraktsdagen så vi fick köra hit så ofta vi ville och jag var även här tillsammans med frun några gånger för att titta på saker och hon berättade vad hon visste om gården och en del av möblerna. Jag fick några kort av henne på huset, några av de äldsta fick jag bara låna så dem skannade jag av så att vi kan titta på dem men några fick jag originalen till. Det var en del bilder som vi haft en hel del nytta av och som varit väldigt roliga att kunna titta på. När vi flyttat hit och hade mer tid att gå igenom alla de saker som fanns kvar så hittade jag ett gammalt fotoalbum med massor va bilder. Det finns många foto på de tre sönerna Karl, Enok och Johan och deras vänner och fästmöar men också några foto där huset eller delar av gården syns.

Jag har tittat i albumet många gånger men nu blev det av att jag skannade in fotona i datorn så nu ska ni också få se. Några av dem har ni säkert redan sett i headern på bloggen de senaste dagarna.

Ett foto på Karl till vänset (med händerna i fickorna) och kanske är det en granne från en närliggande by och hans dotter som står bredvid. Tack för informationen Inger. Många av fotona har med jakt eller fiske att göra och här har de fällt en fin bock. I bakgrunden syns den lilla boden som ligger bakom Lilla huset samt backen där barnen idag leker och längst till höger jordkällaren som idag är inrasad. Precis utanför bild till höger står Lilla huset.

Kennet framför verandan på Lilla huset. Verandan var i betydligt bättre skick på den tiden.

Det här är Greta (Ingers mamma) och Signe som var gift med Karl och den som sist bodde i huset innan oss. De står i rundeln framför huset. Häcken som syns i bakgrunden till vänster är på samma ställe som vi har byggt vårt spjälstaket nu.

Kennet igen, väl påbyltat. I bakgrunden syns stora huset, om än vädigt suddigt.

Sista fotot tycker jag så mycket om. Det är Ernst och hans arbetshästar, säkert var han väldigt stolt över dem. I bakgrunden ser man huset, det hörn där vi idag har byggt vår uteplats, innanför fönstret finns alltså vårt vardagsrum och det var detta fönster som var igensatt när vi flyttade hit. Man kan också se att det gått en häck runt huset. Ernst och hästarna står där vägen upp i skogen går idag.

Detta inlägg postades i Gården.

7 comments on “Ett gammalt fotoalbum

  1. Inger Björkenfors skriver:

    Roligt med alla bilderna.
    Bild 1 . Det är Karl med händerna i byxfickorna. Jag tror att jag vet vem den andre är, Thure i Skarap med sin dotter. Hans första fru var syster till Signe.
    Bild 2 Kennet.
    Bild 4 troligtvis Kennet det också. Man ser likheten.

  2. torpsara skriver:

    Kan det vara ett äppelträd i utkanten av bilden med hästarna?

  3. Vilka underbara bilder, särskilt de på Kennet! Det här med att veta vilka som förr bodde i ens hus, det är mervärde det. En väninna till mig bodde en gång i en lägenhet, en bostadsrätt, från 1940-tal någon gång. Till lägenheten hörde en liten bok, där alla boende genom åren antecknat sitt namn, när de bodde där, och vad de sysslade med, har jag för mig. En enkel men fin idé.

Kommentera

