Hamneda gästgivaregård


Tidigare i höstas besökte vi Hamneda gästgivaregård när Hamnedadagen anordnades. Vi har kört förbi gården flera gånger och pratat om den och nu när vi upptäckte att det var öppet passade vi på att åka dit.

På gården finns två från början likadana boningshus varav det ena är det som sköts av hembygdsföreningen och är bevarat och återställt. Det andra är moderniserat men man ser fortfarande att det varit likadant.

Det bevarade/återställda huset.

Det likadana huset som blivit moderniserat.

Gammal vacker marmorering direkt på plankväggen.

Ny återställd marmorering på lumppappade väggar, något väl naivistiskt målad tycker jag. Fint men lågt trappräcke.

Så fint skåp som jag verkligen skulle vilja ha hemma, tapeten är inte alls fel heller.

Stor murstock med öppen härd på andra våningen.

Fullständigt underbart skåp i köket. Ett sånt här önskar jag mig i julklapp, jag har ingen plats men det gör inget.

Kolla vilka underbara detaljer och slitaget och formen på luckorna.

 

Kommentera

