Det drar kallt


Det börjar verkligen bli dags att sätta i innerbågarna. Jag har hunnit med att renovera en del bågar i sommar men inte alls alla som jag hade hoppats. Allt regnande gjorde att fönsterrenovering inte var det bästa att ägna sig åt.

Några av de bågar som är kvar är ganska otäta och det drar kallt nu, på vissa bågar är anledningen till draget mer uppenbart än på andra.

Här räcker varken glaset eller bågen till.

Undrar just om det går att vända på glaset här på något sätt så att man får det att räcka ändå. Synd att behöva byta ut en hel ruta handblåst originalglas bara för att det är en liten flisa bortslagen nertill (eller om det är skuret snett från början).

Våra fönster  på bottenvåningen fungerade precis som de skulle förra vintern. De sattes med innanfönsterskruv och sedan fönsterremsa i skarvarna, mellan låg fönstervadd och jag kommer göra exakt likadant detta året. På ovanvåningen hade vi problem med fukt mellan glasen under hela hösten. Det blev mycket kondens och det fast både inner- och ytterbågar var renoverade. Jag hade vadd mellan även där men de innerbågarna sitter på innanfönstergångjärn och det gjorde att fönsterremsorna inte blev täta över gångjärnen. Jag vet inte om det var anledningen. Vi satte heller inte på beslagen vi köpt och saknade små reglar som höll fast ena bågen. Bågarna rörde sig således lite av draget och fönsterremsorna lossnade ytterligare. Nu tänkte jag dels sätta dit beslagen riktigt och dessutom testa med tätningslist istället. Sätter listen på innerbågen och ska sy dragkorvar att lägga nertill mellan bågarna. Tänkte precis som MrsUniversum testa att fylla dem med ris som drar åt sig fukt. Skippar tejpen helt på ovanvåningen. Vi har gjort så här minus dragkorvarna i utbygget och där fungerar det lysande.

5 comments on “Det drar kallt

  1. nephew skriver:

    Om du tätar med pappersklisterremsom och inte får der tätt vid beslag så kan du på dessa ställen prova med sidentejp som är mer formbar. Finns på apoteket.

    Beträffande hålet i rutan. Täta privoisoriskt med vit häftmassa. Nästa sommar kan du ta bort kittet med kittlampa och prova om det går att vända glaset så att hålet kommer uppåt. Se om det går att förskjuta hela fönsterglaset uppåt så att hålet hamnar under falsen och lägg sedan en lite bredare kittsträng upptill. Ett annat alternativ är att skära bort några mm glas så att du får en rak kant och sedan se om du kan centrera i höjdled. Det finns ju lite ” sömsmån” så det borde gå. Lägg tilltäljda trästickor alt tändstickor för att fixera läget så att glaset inte ”kasar” ner. Kitta på vanligt sätt efter antingen shellackering eller grundmålning av kittfalsen.

    • Sophie skriver:

      Sidentejp visste jag inte fanns bara, tack! Nu ska vi teta med tätningslister i ull på ovanvåningen där vi har gångjärnen så får vi se om det fungerar. Vi vill gärna kunna öppna där uppe även under vinterna och då är tejpen inte så bra.

      Jag tror också det går att vända glaset så att det fungerar, vi får se när det blir dags att renovera bågen. Jag har renoverat 2/3 av bågarna redan och har en speedheater som underlättar en hel del. Man skulle nog kunna täta men jag hoppade över det och satte bara i innanbågen, då blir det ju tätt inåt ändå.

  2. torpsara skriver:

    Vi har ju fällbomsbeslag och tätningslister, ingen tejp. Fungerade klockrent hela vintern.

  3. MrsUniversum skriver:

    Haha, det känns lustigt att bli omnämnd som MrsUniversum – en självklar auktoritet på området ”dragkorvar” 😉

    Jag gillar verkligen fönsterremsor av papper. Men här i Universumet har vi flera umbragröna fönstersnickerier och då blir vit pappersremsa så synlig. Jag har som Sara tätningslister (P-lister av EPDM-gummi) på de gröna innanfönstren. Men i mitt fritidshus gör jag som man gjort i långliga tider – fönsterlav mellan fönstren och klisterremsor av papper. Like it!

  4. Madeleine skriver:

    Vi har ett gammalt torp med gamla fönster. Vi har under många år renoverat dem och ingen är den andra lik. Alla fönster passar inte perfekt heller. Tror att i ”sommarköket” tog man vad som fanns att tillgå. Jag har också försökt att täta och mitt tips är spika fast lister på karmen för att sätta ull-listen på. Vi har anpassat bredden efter hur stora springor vi har. Vadden mellan fönstren fyller ingen större funktion tror jag, utan det behöver bli tät mellan glaset för att slippa kondens och drag.

Kommentera

