Vem ska man jämföra sig med?


För några veckor sedan dök det upp ett blogginlägg på DN.se. Inlägget har nu cirkulerat runt på twitter, olika bloggar och i byggahusforumet för att ta några exempel. Inlägget handlar om byggnadsvårdare och deras överlägsna attityd gentemot den debila allmogen. Gård & Torp får en känga för att tidningen påstås handla om att man inte får modernisera och att man inte ska ha el, vatten och andra moderniteter i sitt gamla hus. Skribenten tar upp ett exempel ur Fråga experten i tidningen och menar att byggnadsvård är en religion och vill man inte följa slaviskt är man inte välkommen, då ska man straffas vid skampålen eller med riset.

Kristina och KarlOskar hade viktigare saker att göra än att slamma muren

Nu framgår det ganska tydligt för mig som läser Gård & Torp att det egentligen inte är själva tidningen hon vänder sig mot i den delen av inlägget utan faktiskt själva frågespalten, hon har nog inte läst särskilt många nummer. Det som nämns är typiska uttryck från Göran Gudmundsson. Jag tycker själv att hans attityd ofta är alldeles för hård och ensidig men jag tycker också att han på senare tid ändrat sig till att istället för att hårdnackat kämpa för de äldre husens väl och ve faktiskt mest göra smygreklam för Gysinges egna produkter. Trist men sant. Jag hade gärna sett att man nu bytt ut experten mot en oberoende, kanske en byggnadsvårdsantikvarie vid någon av länsmuseerna. Jag har aldrig sett hans otrevliga och smygreklamfyllda svar som något positivt för byggnadsvården, lite ödmjukhet hade sannerligen inte skadat. Visst kan jag samtidigt förstå att han kan ha tröttnat på all okunskap men för den sakens skull kan man inte ta ut den frustrationen på dem som ber om hjälp.

För att återgå till inlägget skriver hon också om hur dyr byggnadsvård är, för att citera en mening i texten;

Att renovera gamla torp enligt konstens alla regler är en dyr hobby. Jättedyr.

Men ingenstans i texten hittar jag vad det är som gör byggnadsvård så himla dyrt. Vad är det som är dyrt? Att inte glasa in sin veranda, att köpa begagnat billigt taktegel istället för nytt plåttak, att slamma skorstensmuren själv istället för att hantverkare gör det? Visst kan man välja att lägga alla sina pengar på att handla på någon av de ”fina” byggnadsvårdsbutikerna men det finns faktiskt alternativ.  Visst kan man gå på kurser för att lära sig slamma muren och de kan kosta en del men man kan också lära sig av andra äldre, det finns mängder med gratis kurser som ordnas av länsstyrelserna i landet i hur man slår med lie eller bygger stenmurar och lerklinar väggar. Det är inte mitt och andra byggnadsvårdares fel att våra äldre släktingar inte brytt sig om att lära sig hur man sköter om sitt hus, det är inte ens deras eget fel. De kunskaper som alla fick lära sig tidigare eftersom de var tvungna att kunna det har glömts bort när behovet har förändrats och då finns inte det alternativet kvar utan man får istället lära sig av någon som faktiskt kan och det kan ju innebära att man måste gå en kurs på Nääs Byggnadsvårdcentrum om inte länstyreslen just då erbjuder kurs i det man vill lära sig.

Men om jag nu väljer att lägga mina pengar på att lära mig om hur jag kan sköta mitt hus istället för att lägga dem på en hemmabioanläggning eller märkeshandväskor är det väl mitt val. Och vill man nu både ha kakan och kunna äta den och inte vill vara utan varken bioanläggning eller handväskor kan man ju faktiskt spara pengar på byggnadsvård. Man kan som vi köpa begagnat taktegel istället för nytt och spara så mycket pengar på det att det räcker till flera byggnadsvårdskurser om vi nu vill gå på det. Fast inte köper jag dyra handväskor för det för det intresserar inte mig men det intresserar säkerligen andra och då får de gärna lägga sina pengar på det utan att jag dömer dem, alla kan inte gilla och prioritera samma.

Vet inte vad det är som gör att den som skrivit inlägget känner att hon måste dra alla byggnadsvårdare över en kam. Kanske är det avundsjuka för att hon inte har ett sekelskifteshus på landet där hon kan plocka äpplen i trädågården och elda i kakelugnen under ruggiga höstkvällar… 😉

20 comments on “Vem ska man jämföra sig med?

  1. Per skriver:

    Håller helt med dig om Göran G. Men Gård & Torp kan ju faktiskt avstå från att gång på gång publicera hans sarkasmer över de stackare som inte skickat med bilder eller inte skickat med tillräckligt många bilder eller inte skickat med tillräckligt bra bilder. Märkligt att de låter honom hållas, tycker jag. Så i det avseendet är det inte fel att rikta åtminstone lite av kritiken mot G & T.

    Och dyrt behöver det ju sannerligen inte vara. Det ligger väl i själva begreppet. Vårda måste ju vara billigare än att riva och bygga nytt.

    • Sophie skriver:

      Jo det är väl det jag tycker också att ska G&T kunna fortsätta vara en seriös tidning måste de nog fundera över om de inte ska byta ut GG mot någon annan expert.

      Jo vårda är billigare men bara om man har tid att göra det och inte ”måste” köpa nytt dyrt vilket förvånansvärt många verkar tycka att de måste. 🙂

  2. asumtorpstobbe skriver:

    Tog inte så allvarligt på den där krönikan. Byggnadsvård har ju börjat bli ganska trendigt, och då kan man ju kasta in en brandfackla eller två för publicitetens skull.

    Kan nog ligga en liten strimma sanning i din gissning om avundsjuka också. Minns ett tweet från samma krönikör för ett par år sen. Hittar inte tillbaka i historiken så långt, men det var något i stil med ”Jag vill också ha ett gammalt hus på landet och flytta dit och bara ägna mig åt byggnadsvård”. Jag svarade och försökte bjuda in henne på takomläggning, men jag fick inget svar. 🙂

    Håller för övrigt också med om GG.

    • Sophie skriver:

      Stämmer nog verkligen det där med att det börjar bli trendigt. Lite trist att alla ska dras över en kam bara för det är ju en hel del skillnad på de där som har ett sommarställe som de köper allt på Gysinge till och de som jag anser mer vårdar sina hus.

  3. Peter skriver:

    Ja, jag har ju redan sagt vad jag tycker om Gård&Torps utveckling…..
    http://herrummet.blogspot.se/2012/09/vi-saknar-dig.html

    • Sophie skriver:

      Håller helt med dig! Tycker tidningen blivit sämre och sämre och mer och mer ytlig men det är trots allt svårt att hitta vettiga reportage om äldre hus i nån annan tidning, det är gärna äldre och lantligt men alltid förvanskat och vitmålat i ännu högre utsträckning än i G&T.

  4. Boije skriver:

    Bra skrivet! 🙂

  5. MrsUniversum skriver:

    Jag tycker Peter ovan har en bra infallsvinkel och slutsats i inlägget på sin blogg. Gård & Torp är enda månadstidningen för ”byggnadsvårdare” men börjar likna LRF Medias Lantliv mer och mer. Byggnadskultur med 4 nr per år är mycket bra och saklig men handlar inte enbart om bostadsrenoveringar som de flesta byggnadsvåprdsbloggare skriver om.

    Jag har alltid hävdat att byggnadsvård har blir ett geschäft och står för det. Många som inte är insatta köper det som byggnadsvårdsbutikerna erbjuder, ofta i form av nyproduktion. Istället för att bevara och laga det som finns (betraktas av somliga som smutsigt och sunkigt) eller beställa direkt från tillverkaren. Butikerna lägger ju självfallet på % för att gå med vinst.
    Kanske ser jag på saken med andra ögon då jag ofta får telefonsamtal till mitt arkitektkontor eller blir tillfrågad om hjälp och inser att de som kallar sig byggnadsvårdare vill göra mycket mer än vad som krävs för att få ett bra boende – ofta för att man sneglar på grannens boende i ett helt omgjort och förstört hus. Där kanske delar av stommen finns kvar 😉

    Självklart måste en krönikör skruva till sin text för att få genomslagskraft. Det lyckades och jag tycker det är bra att debatt uppstår. Sverige är så litet och likriktat 🙂

    • Sophie skriver:

      Jo tyvärr är det väl så att det nästan har blivit för lätt att ”byggnadsvårda” nu när allt finns att köpa i nyprduktion. Visst är det bra också men det får lite fel verkan. Jag värderar ju alltid begagnat mer än nytt men vet ju att många verkligen inte håller med. Det ses som du skriver som smutsigt och sunkigt att ta till vara begagnat. Jag lägger ofta en hel del tid på att leta just begagnat eller att leta upp billigaste priset på nytillverkat men alla har inte eller tar sig inte den tiden.

      Jag tycker om debatter och diskuterar mer än gärna,annars hade jag ju struntat i att ta upp det här! Och visst ska krönikor vara tillspetsade men jag tycker inte denna var välskriven utan ganska dåligt skriven och osammanhängande faktiskt men kul är det med de som tycker annorlunda så man får nåt att argumentera mot. 😀

  6. Erik skriver:

    Bra skrivet! Jag kommer själv från en riktig kultursläkt och träffar ofta kulturpersonligheter och jag tror en del av kritiken bottnar i självgodheten jag ser hos många som ägnar sig åt kulturvård. Att det på något vis skulle vara ”finare” att bo i ett hus utan el och vatten än ett modernt dito. Jag älskar ytterligheter när kulturvårdare drar det till sin spets men man ska heller inte glömma att dagens generationer också måste få sätta sin unika prägel på miljön som framtida generationer kan värna om. De flesta skulle idag renskrapa en kladdigt vit övermålad rokokostol för att finna den vackra halmgula originalfärgen under. Ska man göra samma sak med en likadan svartmålad stol med bronsdetaljer som under empiren fått sin skrud? Den är ju inte original den heller. Kanske ska man ibland låta den ceriserosa färgen från 00-talet vara kvar ibland för den kommer också spegla tidens ideal en dag. Avlutning däremot, det är en annan femma!

    • Sophie skriver:

      Absolut ska man låta alla tider få komma till sin rätt och inte kategoriskt ta bort allt som inte är original. Och det stämmer säkert det här du skriver om självgodheten och att andra kan uppfatta människor som går hela vägen som självgoda och besserwissers. Det blir lite av ett hot mot det man själv gör för att man kanske inte gör precis allt ”rätt” och så extremt, man brottas egentligen mest med sitt egna dåliga samvete kanske. Jag tycker inte det är något fel på att göra så mycket som passar en själv men att man någonstans ska ha en grundtanke och ett förhållningssätt som passar husets ålder när man renoverar. Och ja avlutning är något helt annat och förskräckligt! 🙂

  7. Asta skriver:

    Jag tycker inte att DN-artikeln är så märkvärdig egentligen. Dåligt skriven och ganska okunnig. Det intressanta tycker jag var reaktionen på artikeln. Den massiva reaktion som kom på en artikel som faktiskt inte ens är bra tyder på något. Kanske på den känsla jag själv har ibland. Vi har ett gammalt hus som vi försöker – inte återställa – men förbättra och få till ett skick so passar dess egen ålder, men också anpassat till mig och min som lever nu och inte förra sekelskiftet. Att artikelförfattaren skriver att byggnadsvård är dyrt kanske kopplar även den delen till Göran G, för Gysinge är verkligen ett dyrt ställe att shoppa på. Jag tycker väl inte att gamla metoder och material mm är så dyra, men de kan vara dyra i tid. Ibland behöver man göra något NU och då kan man inte åka 50 mil för att handla något eller vänta på något man beställer på nätet. Och man kan kanske inte alltid hinner sitta och läsa på hur saker och ting exakt ska göras. Framförallt som det ofta inte finns något exakt svar eftersom man förr ofta faktiskt använde material som råkade finnas till hands. Jag har själv tex nästan slutat att fråga saker på byggahus’ byggnadsvårdsforum därför att jag känner att jag passar helt enkelt inte in. Jag tror att reaktionerna på artikeln kanske mer kommer från sådana som jag. Som lägger i princip all sin lediga tid på sitt hus och jobbar och sliter, men som enligt vissa då egentligen inte ens är värdig att äga detta hus eftersom vi faktiskt inte gör allting rätt och riktigt enligt alla konstens regler. Själv var jag väldigt intresserad av byggnadsvård, men jag har i princip nästan tappat intresset just på grund av den otrevliga inställning många kan ha. För vissa ÄR det verkligen en religion och enligt dem så får man inga andra gudar hava än den som de har avseende färg eller lister eller vad fasiken det kan röra sig om. Jag håller numera mina tankar för mig själv för det mesta för att inte få smäll på fingrarna. Så något fick den här artikeln att få människor att reagera, kanske beroende på ett behov? Vet ej.

    • Sophie skriver:

      Jag är ju väldigt noga (med noga menar jag inte att vi skulle göra saker bättre än andra rent tekniskt och så) med vårt hus, det är vi båda men mest jag, och vill att allting ska bli rätt för det här huset både materialmässigt och utseendemässigt och en hel del av tillfredsställelsen och nöjet för mig i arbetet med huset är att få till alla detaljer så långt det bara går även om vi har både el och avlopp och värme som inte är tidsmässigt korrekt. Jag vet också att det jag skriver här och på ByggaHus ibland uppfattas som om jag är både självgod och ser ner på andra som inte gör vad vi gör men det stämmer faktiskt inte. Jag tycker var och en får göra som de vill men jag diskuterar gärna och jag ger gärna förslag på hur man kan lösa saker. Vill man sen inte ta emot mina råd är det helt fritt fram. Jag anser att om jag inte skriver det jag vet och lärt mig om en fråga på byggahus så kanske den metoden eller åsikten inte alls kommer fram och bäst tycker jag själv det är när man får så många infallsvinklar som möjligt på en fråga och sedan kan ta ställning därifrån. Jag argumenterar gärna emot modernare metoder och det ganska hårt för att jag vet att det finns alternativ och det är så svårt att få gehör för just de lösningarna när det är både enklare och ofta billigare att gå direkt till bygghandeln och få både råd och material.

      Jag är väldigt hård mot mig själv vad gäller färger och metoder och kan gå ganska långt för att få till rätt fast det ofta kanske varit enklare att välja ett annat sätt eller annat material men jag tycker inte andra måste göra som vi bara för att vi vill göra så. Lite som religion fast utan den extrema fanatismen kanske. Vi tror på det här och vill leva så här men måste inte pracka vår tro på alla andra även om jag gärna diskuterar den och då framför jag naturligtvis mina argument och åsikter eftersom jag verkligen tror på dem.

      • Asta skriver:

        Jag ser inte dig som en av de där värsta talibanerna. Hade jag gjort det så hade jag inte varit här och läst och skrivit. Men de finns! Och ändå så tycker jag att flera av dem inte alltid lever som de lär.

  8. Jo skriver:

    Jag håller med om GG. Jag köpte en testprenumeration på G&T, men satt varje gång jag läste tidningen och förfasade mig över Görans snäsiga ”expertsvar”.
    Jag tror nog att det i alla olika sorters intressen finns en viss klick med ”elitfolk” som alltid ser ner på de som ”inte vet bättre”. Se bara på de manliga trädgårdsnördarna (oftast män) på Lisebergs Trädgårdsdagar som inte skriver ut de vanliga namnen på sina små gröna plantor, utan bara de latinska namnen. De har inte heller bilder på växterna. Vet man inte vad det är, är man inte värdig att köpa deras plantor. Punkt.

    Går du på Bruce Springsteenkonsert och blir glad av att höra Working on a Highway, är du inte riktigt fan. De gillar ju Point Black och andra Riktiga låtar. Inte raggarrockslåtarna.
    Så det är väl egentligen bara att göra med byggnadsvård som med allt annat: Sluta jämföra sig med andra och göra det man tror på, på sitt eget sätt och efter ens egen förmåga.

    Jag har följt din blogg länge och tycker att ni gör ett fantastiskt jobb. Jag har inte ens funderat på om i gör ”som man ska”. Det blir bra och er kärlek till det ni gör syns. Då kan det aldrig bli fel!

    • Sophie skriver:

      Nej och jag jämför mig inte med många andra för vi gör det vi tror är rätt och jag är helt tillfreds med vårt arbete med huset. Däremot imponeras jag av en hel del andra som också arbetar hårt med sina hus och byggnadsvårdar på olika sätt samtidigt som jag verkligen kan förfasa mig över vad en del gör med sina hus. Såklart tycker jag att det finns dem som gör vansinniga saker och verkligen förstör sina hus men det är deras ensak hur trist jag än tycker att det är. Jag tänker inte sluta tycka vad jag vill dock för att stryka andra medhårs. 🙂

      • Jo skriver:

        Nej, stryka medhårs behöver man ju inte göra bara för att! 🙂
        Vi bor i ett hus från 1929 och jag önskar att den förra ägaren som bytte fönster kunde ha tänkt på huruvida fönstermodellen passar till huset eller inte. Nu har vi inte riktigt ekonomin till att byta ut fyra år gamla fönster, så det får bli ett framtida projekt. Så ibland blir någon annans ensak ens egen sak 😉
        Nu satsar jag på trädgården och att försöka få DEN att passa ihop med huset. Det är något som är knepigt för det diskuteras inte så vansinnigt ofta…

        • Sophie skriver:

          Det är nästan det tråkigaste när något är utbytt ganska nyligen, det är ju inte bara oekonomikst utan även resursslöseri att slänga ut sånt som fungerar bara för att man tycker det är fult. Tråkigt att behöva leva med andrs val när man inte uppskattar dem själv. Det där med trädgård kännner jag igen. Jag kämpar mycket med vår trädgård nu och hur jag ska få till rätt känsla och funktion. Det är så roligt men kräver ju också mängder med jobb och en hel del pengar även om man gör arbetet själv och köper blommor billigt eller får av bekanta.

Kommentera

