Busken i rundeln


Inger har tidigare berättat att busken i rundeln på framsidan var en Rhododendron och nu när jag skrev att jag trodde det kanske funnits något annat där skrev hon igen och berättade till och med om hur hon och hennes kusin Kenneth (som vi köpte av) en gång när de var 3 plockade av alla knoppar på busken och la i en skrinda. Farfar Ernst blev inte glad.

Jag misstror verkligen inte Inger men har foto på busken där jag inte kan få ihop att det skulle vara en Rhododendron.

Här kommer min samling foto över rundeln. På de översta som alla kommer från Inger ser det verkligen ut som en Rhododendron. På det sista fotot som kommer från ett fotoalbum jag hittade här i huset står Signe och Greta framför rundeln på hösten eller våren är det nog med tanke på skotten. Busken är helt avlövad och det blir väl inte Rhododendronbuskar och skotten som skjuter upp överallt stämmer väl inte heller med Rhododendron eller är jag helt fel ute när jag tror att det är nån annan buske på den bilden?

 

Detta inlägg postades i Gården.

24 comments on “Busken i rundeln

  1. Lavin skriver:

    Buskar kan ju dö och bytas ut, för nej, sista bilden tror jag inte är en roddis. Isåfall var den död. Kul med så fina bilder, inte minst på trädgården. Du börjar närma dig!

    • Sophie skriver:

      Ja visst kan de dö och bytas ut men sista fotot borde vara taget bara nåt år efter eller samtida med fotona ovanför och Inger är född efter och då borde ju Rhododendronen varit kvar. Fast som hon skrev sen kan det ju vara så att Rhododendronen stått någon annanstans i trädgården, hon minns det ju inte själv utan har fått det berättat för sig.

  2. Jonas skriver:

    Sista bilden ser onekligen inte ut som en rhododendron. Bild 1 och 3 antyder att det kanske kan ha varit någon form av hortensia? Det finns ju många olika sorter.

  3. stellashus skriver:

    Detta ska jag grunna mer på, det ser inte ut som nån rhododendron, men skotten på sista bilden tycker jag inte heller tyder på någon hortensia. Hm, spännande / Stella

  4. Bille skriver:

    Ja det kunne godt ligne en syrenhortensia

  5. katrine på Linderödsåsen skriver:

    Spændende med lidt trädgårds historie 🙂

    Det kan være en syrenhortensia (Hydrangea macrophylla), men de er frostfølsomme og har tidlig blomstirng. På dine fotos ser det ud som om busken blomstrer midt på sommeren (frugttræerne har afsluttet deres blomstring?).

    Jeg tænkte dog at en anden mulighed er almindelig snebolle (Viburnum opulus). Dette er en 2-3 m høj busk og bred med hvide sterile blomster i store, runde stande i juni.

  6. Madeleine skriver:

    Vill inte göra dig mer förvirrad men min spontana gissning är snöbollsbuske! Tack för en härlig blogg!
    /flitig följare

  7. TorpSara skriver:

    Men nog har man bytt ut buskarna med tiden. Gården är ju gammal, och buskar och träd fryser bort, dör av ålder eller förväxer sig. Eller så växlar modet. Ffa trivs ju inte Rhododendron alls sådär i direkt solljus på en torr gräsmatta, så nog kan den ha gett upp. Är korten från samma tillfälle?

    • Sophie skriver:

      Korten på familjen framför rundeln och det på huset på avstånd är tagna samtidigt (runt 1935 har jag för mig). Sista fotot är troligen taget några år senare eftersom det är fruarna (kanske blivande på fotot visserligen) till två av sönerna som är med på fotot. Inger är sedan född efter det så det stämmer inte om det är Rhododendron på de första korten men inte på det sista och sen när Inger var liten, har de bytt borde busken inte hunnit bli så stor på bara några år. Rhododendron kan nog ha trivts där trots allt eftersom det är norrsidan på huset och skuggigt största delen av dagen faktiskt.

  8. Ylva skriver:

    Kul att du har så många gamla bilder på ert hus! Jag tror det är ovanligt med rhododendron i en gammal trädgård, det har jag faktiskt aldrig stött på.

  9. Maria/Javabönan skriver:

    Hejsan!

    Det är definitivt ingen Rhododendron, den trivs för övrigt som någon mer skriver, inte i solsken. Jag är nästan säker på att det är precis som Madeleine skriver, en snöbollsbuske. För det första ser det ut som det, för det andra är det en gammal buske som ofta fanns förr och för det tredje ser det ut som om den blommar mitt i sommaren. Syrenhortensian blommar nu i september och har aningens större och mer ovala blomklasar.

    Googla på bilder av snöbollsbuske så kommer också du att bli säker.

    Ha en underbar fortsatt vecka!

    Kram,
    Maria/Javabönan

    • Sophie skriver:

      Min mamma har tre stora Rhododendronbuskar som stått i hennes trädgård sen jag var liten och de står mitt i solen och blommar överdådigt varje år så nog kan de trivas i sol alltid.:) Vi har dessutom norrsida på husets framsida så där är mest skugga och ganska fuktigt så den kan nog ha trivts alldeles utmärkt där trots allt. Fast jag tror ju ändå inte att det är en Rhododendron. Snöbollsbuske kan säkert stämma för det verkar vara sommar och på Hortensian sitter ofta blomklasarna kvar när löven faller av och det gör de ju inte på fotona.

  10. Marie skriver:

    Jag gissar på en gammaldags klipppt syrenbuske. Eller varför inte en magnolia? hälsningar

    • Sophie skriver:

      Syren var ju vanlig i gamla trädgårdar så det skulla det kanske kunna vara men jag tror inte det stämmer med blomningen som verkar vara senare än syrenens.

  11. Pernilla skriver:

    Det kan också vara en rosenpion. Mvh Pernilla

Kommentera

