Idag har jag fått mängder gjort känns det som


Imorse började dagen så dåligt med att jag hade ett raseriutbrott över att jag aldrig får arbeta ifred. Jag hade bestämt mig för att jag skulle hinna kitta ur, skrapa rent, olja in och kitta om fyra små fönsterbågar och satte igång direkt imorse. Efter en liten stund fick jag flytta på mig första gången för Mats var tvungen att ha bockarna jag använde. Jag flyttade in i snickeriet till arbetsbordet och fortsatte, efter ytterligare tio minuter sa Mats till mig att flytta mig igen för nu skulle han hyvla… då gick jag i taket. Usch vad jag är trött på att aldrig få arbeta oavbrutet, max tio-tjugo minuter sen är det nåt. Mats behöver hjälp, nåt av barnen ropar, det ringer, barnen ska på toa, det ska göras fika, det ska göras lunch, det ska ätas, disken ska tas unden osv… osv. Helt vanliga vardagsbestyr såklart men fruktansvärt irriterande när man bara vill få gjort det man håller på med. Nåja, efter att jag fått ur mig en del ilska städade jag upp på ovanvåningen efter gårdagens arbete där och sedan gick jag ut och fortsatte med mina bågar. Innan lunch var de klara och det kändes ändå bra.

Efter lunch tog jag ner två sängstommar vi hade på ovanvåningen i Lilla huset och som jag tänkt använda för att bygga en säng åt Anton. Den ena var trären och den andra målad vit så jag slipade den målade så färgen skulle fästa och tvättade dem båda. Lossade beslagen till lådorna (det är just det som är så praktiskt att varje sängstomme har två stora lådor inbyggda i sig och så som vi nu sätter ihop dem får Anton fyra rejäla och rymliga lådor att förvara sina saker i) och spacklade.

När jag gjort dem klara och donat lite med dem så bar vi in dem i Lilla huset och jag började måla. Hela sängstommen blev klar och sen hann jag även med att måla en bokhylla som Anton också ska få, fast jag var inte klar förrän nu för vid tio och det var ruskigt svårt att se i slutet när det började bli mörkt för nåt lyse det finns inte där ute. Jag använder salen i Lilla huset som målarrum för tillfället och det är jättebra för där är gott om plats och man behöver inte oroa sig över att katterna ska gå i färgen som jag fått göra när jag målat inne i arbetsrummet i stora huset.

Förutom att fixa de här möblerna och fönsterbågarna så har jag även badat Maja en gång, vattnat hästarna, pratat med tjejen som har sin häst här en stund, fikat en gång med Mats och barnen och en gång med dem och Mats föräldrar som kom en sväng. Jag har också diskat, gjort lunch, lekt koja med barnen och hjälpt Mats några gånger… med andra ord massor av viktiga saker och dessutom lite av det där som man tycker att man måste hinna! 😀

 

7 comments on “Idag har jag fått mängder gjort känns det som

  1. Asta skriver:

    Kan inte låta bli att skratta lite. Känner igen mig. När svärfar är här och han och maken jobbar så är det så. Rätt vad det är så försvinner mina verktyg eller mina bockar eller något annat. Då kan jag också gå i taket ordentligt. Det var vid något sådant tillfälle jag bara blev skitförbannad och åkte iväg och köpte en egen skruvdragare.

  2. Sara Tingstedt skriver:

    Förstår din frustration, ibland önskar man att man kunde klona sig för att hinna med allt. Hoppas att din blogg inspiration infinner sig snart igen för jag älskar din blogg och har lärt mig massor om byggnadsvård här 🙂

    Kika gärna in i min blogg: http://www.photosbytingstedt.blogg.se

    • Sophie skriver:

      Tack så hemskt mycket för berömmet! Jobbar på blogginspirationen och allt anant som ska göras… har fått gjort massor nu i några dagar, bara bloggen som inte hunnits med men det kommer. Besöker din blogg lite då och då men är dålig på att kommentera, ska bli bättre!

  3. Hans skriver:

    Att få jobba ostört är en lyx…………….

  4. Erika skriver:

    Intressant inlägg. På sista tiden har jag funderat på just det, hur man hinner med allt. Vi har hittat en modell som passar oss just nu när barnen är små (3,5 år och 9 mån) . Den bygger på att en av oss har ”projektdag”, dvs får jobba oavbrutet med gemensamt planerat restaureringsprojekt. Den andra har barnansvar och kör hela hushållsarbeteprylen med fikafix, matlagning, disk och tvätt. Så kör vi varannan dag i princip.

    • Sophie skriver:

      Jo ibland skulle jag önska att vi kunde göra så också men Mats är så rastlös och kan inte ”låta bli” att jobba även om det egentligen är jobb att sköta det andra också. Sen i och med hans yrke som snickare finns det ju massor av saker han gör bättre och snabbare än mig och jag är definitivt bättre än honom på att laga mat så det känns lite bakvänt att vi ska byta då faktiskt. Vi byts åt ändå iband för att jag ska få klart en del saker som måste göras som fönstren till exempel. Sen brukar han ta med barnen när han ska handla nåt och då får jag en ostörd stund. Låter kanske som att vi har en ojämn och orättvis uppdelning men vi ser det inte så (mer än när jag är på dåligt humör och frusrerad ;-)) vi har egentligen den mest effektiva uppdelningen för våra förutsättningar och gör helt enkelt det vi är bäst på. 🙂

Kommentera

