Världen är upp och ner…


Inget har hänt och massor har hänt! För er som kanske faktiskt undrar var vi tog vägen så har inget allvarligt inträffat, blogginläggens frånvaro beror helt enkelt på att jag fullständigt tappade sugen. Jag tappade all motivation till att blogga, eller jag ville gärna och har skrivit en lång lista med inlägg jag borde och vill skriva men det blev bara inte av att jag satte mig här vid datorn och skrev ner dem.

Sen sist har vi varit på semster på Öland, jag har börjat renovera fönsterbågarna på bottenvåningen och vi har målat en del på huset, fast ofantligt mycket mindre än vad vi hade önskat men det regnar ju stupalöst! Vi har bytt färg på snickeridetaljerna som jag nämnde och det blir verkligen mycket bättre. Vi håller även på att slutföra ett projekt invändigt som är efterlängtat och så har jag och Mats dragit igång något som jag snart kommer att skriva mer om. Ska försöka skärpa till mig och se till att få ner lite av allt det som händer och börjar nu med vad som pågick i trädgården under måndagen och tisdagen denna veckan… världen var verkligen upp  och ner, bokstavligt talat.

 

En grävmaskin anlände i måndags och grävde upp i princip hela gräsmattan. Den här bilden är dessutom tagen i början av grävningen och  innan det började ösregna och allt blev gegga!

Grävarbetet i trädgården har börjat. Vi hade en ganska vettig om än tråkig gräsmatta så länge det var torrt men så fort det regnade blev det gegga eftersom grundvattnet står så högt och eftersom vi har stenhård lera under delar märkte vi när grävmaskinen började tugga sig ner i marken, inte konstigt vattnet inte har runnit undan.

De allra första arbetena här är såna som inte alls syns, vi har dragit ny vattenledning in i huset så nu går vattnet inte in rakt under arbetsrummet och upp i en garderob där utan mätaren är flyttad till utbygget. Vi har ocks passat på att dra fram både vatten och el till logen som ska bli stall och snickeri samt dragit vatten och avlopp till lilla huset (alltså torpet, som hädanefter benämns lilla huset eftersom det är så det alltid kallats i bygden tydligen). Ända tills för en vecka sedan ungefär hade vi inte tänkt oss vatten och avlopp där men sen tänkte vi att det kanske är dumt att låsa sig. Vem vet vad vi bestämmer oss för i framtiden att göra där ute? Nu finns möjligheten utan att vi behöver gräva upp allt igen.

Som sagt vi har högt grundvatten!

Allt för den här gången men jag återkommer med mer rapporter från geggavärlden!

 

Detta inlägg postades i Gården.

8 comments on “Världen är upp och ner…

  1. Asta skriver:

    Usch ja, det är jobbigt att gräva upp trädgården. Och i detta vädret. Jag vet inte men motivationen blir liksom sämre när det regnar hela tiden. Plus att vissa saker helt enkelt inte går att göra.
    Vårt gårdshus kallas också lilla huset. Trots att vi försöker göra det lite finare och kalla det gårdshuset så blir det ändå lilla huset.

    • Sophie skriver:

      Ja idag är första dagen på flera veckor som vi inte haft något regn alls, renoveringen av fönster och målningen utvändigt som jag skulle ägna mig åt under sommaren går inte direkt fort framåt…

  2. Synnöve Tefre skriver:

    Jag känner er inte alls, men följer er blogg med häpnad, sommar som vinter. FATTAR inte hur ni hinner och orkar fixa så mycket, att du inte hinner orka blogga om det också är förståelig. Jag blir dock väldigt glad varje gång något drycker upp, underbart att få följa den fantastiska utvecklingen!
    Smil, Synnöve

    • Sophie skriver:

      Nej ibland tar orken att sätta sig och skriva helt enkelt slut fast jag tycker det är så roligt och verkligen uppskattar alla kommentarer vi får. Vi jobbar dock på trots att det inte skrivits här så nog finns det en hel del att skriva om, får jag bara tummarna loss ska du inte behöva sakna inlägg på ett tag framåt. 🙂

  3. Stella skriver:

    Gårdshuset – undantaget – västerstögu – kallas lillhuset här med trots att det inte var så värst mycket mindre än ”huset”.

    Kul att läsa hos er igen!

  4. Erika skriver:

    Bloggvila är viktig emellanåt. Vi läsare har tålamod! Lycka till med alla kladdiga oh dammiga projekt!

Kommentera

