Förrådsrensning.


Vi har inte dragit igång riktigt med några större projekt ännu under sommaren, målningen har vi skjutit på eftersom det varit så ojämnt väder och fönstren har jag skjutit på för jag har varit så grymt omotiverad att börja på dem… 😀

Istället har vi pysslat med en del saker som vi brukar kalla vardagslyx. Det kan vara såna där små saker som man lätt skjuter på för det är inte nödvändigt men när man väl gör dem så underlättar de eller förändrar något så mycket att det verkligen känns som vardagslyx. Den här gången har det varit rensning av tre stycken av våra förrådsutrymmen som har blivit av.

Knappast något att vara stolt över.

Detta är den gamla vedboden i vår lilla bod som ligger bakom torpet. Själva boden har tre ”rum”. Längst till vänster ett förråd med trägolv, sen i mitten detta som är vedbod och längst till höger ett utedass med två hål.

Vi har bara ställt in en massa saker som vi inte haft någon annan bra plats till. Alla trädgårdsredskap, barnens leksaker och alla våra extra fönsterbågar som vi samlat på oss under åren, dock inte de finaste eller dem som hör till huset för de står i kammaren i torpet. Nu tog vi tag i det här och tömde hela utrymmet på allt utom två stora trälårar som står längst in på vardera sida om dörren i den ändan. De är fulla av trekupiga tegelpannor och de passar till taket på logen som är trekupigt. Vi orkade faktiskt inte bära ut dem och lava om dem utan vi låter dem vara kvar tills vi ska lägga om det taket och lär behöva dem, då kan vi enkelt ta ut dem genom den bakre dörren eftersom logen ligger bakom där.

När vi hade tagit ut allt, vilket var en hel del av våra saker överst och sen lite ved och några lager med linoleummattor underst som stängt in all fukt i marken så det var jättemuggigt och äckligt, så kunde vi jämna till och göra fint. Jag tror att danskarna som hyrt torpet och även fått renovera där en del har slängt ut mattorna därifrån men inte kört iväg dem utan bara lagt dem där och sen har de hamnat under allt annat. När jag fått ut allt skräp så körde Mats in några skottkärror med finmakadam så vi fick en torr och ren yta att ställa in våra saker på. Det blev faktistkt bättre än vad jag trodde fast det var min idé att göra så. Nu ser det ljust och trevligt ut istället för det mörka fuktiga jordgolvet.

Vardagslyx! Nu är det ju så enkelt att gå in och hämta det man behöver till trädgården, på väggen till vänster som inte syns hänger alla våra trädgårdsverktyg prydligt upphängda.

Det andra förrådet var vi inte alls skyldiga til hur där såg ut. Vi har inte gjort någonting där utan det har bara stått i brist på tid och ork. Nu när det blev så himla bra i det första i boden bestämde vi oss för att ta tag i detta också för att få in ytterligare en del av våra saker som har fått stå ute i brist på utrymme. Detta förråd ligger i den stora logen allra längst till vänster. Längs ytterväggen finns en trappa upp till vad som varit ett sädesmagasin. Där uppe städade jag faktiskt allra först för dit kånkade vi sedan alla de gamla fönstren som vi tryckt in i vedboden på boden så nu står de snyggt uppradade och sorterade.

Där såg ut så här men jag har ingen efterbild för jag har glömt att ta det.

Så här såg det ut innan vi började på nedervåningen. Mest skrot och vi har sparat en hel del roliga saker.

Även här körde vi in finmakadam. Det blev stor skillnad.

Hyllan upptill har vi inte rört alls. Den stör inte och där ligger en hel del saker som vi ser att vi inte vill slänga så de får ligga kvar sålänge. Det är en hel del hässjestörar och sen många skaklar till diverse hästdragna redskap eller vagnar och en del andra jordbruksanknutna saker.

 

Detta inlägg postades i Gården.

9 comments on “Förrådsrensning.

  1. Inger Björkenfors skriver:

    muggigt – det var länge sedan jag hörde det ordet. Mamma var från Skåne så hon brukade använda det.

  2. Ja men gud så skönt att få lite ordning!! Jag känner igen mig i det där, har också ett uthus som skulle behöva få sig en storstädning:))) Vilken skillnad det blev!!!

    Stööööööööörsta kraaaaaamen aka

  3. Stina skriver:

    Oj vad jag saknar inlägg från er gård!!
    Stina

    • Sophie skriver:

      Jag också! 🙂 Din kommentar gjorde mig glad, nu hoppas jag motivationen att skriva håller i sig så du slipper sakna på ett tag! 🙂

  4. jegra73 skriver:

    Jahapp, då har jag fått en grundkurs i byggnadsvårdens värld. Tack! Hittade hit i förra veckan och har läst hela bloggen vilket var perfekt eftersom jag just nu funderar på hur i hela världen vi tar hand om vår nya sommarstuga som vi tar över från min mans föräldrar. Har tänkt att det måste göras på rätt sätt men var börjar man? Genom att läsa om er resa med Södergården har jag fått massor med information om tillvägagångssätt, material, tankesätt etc. T.ex. har jag i princip bestämt att det blir till att pappspänna innerväggarna, inget gips här inte! Kanske får jag också sätta igång och blogga lite om den resan, när den väl startar.

    Tack, än en gång. Hoppas ni har en härlig sommar och jag ser fram emot att följa fortsättningen!

    • Sophie skriver:

      Oj oj vad du måste ha läst. Välkommen hit! Pappspänning kan jag som sagt verkligen rekommendera, hör av dig om du undrar något. En ny blogg om byggnadsvård och ett gammalt hus är aldrig fel så sätt igång bara! 😀

  5. jegra73 skriver:

    Det är aldrig svårt att läsa en välskriven och informativ blogg. 🙂 Har börjat så smått med bloggandet får vi se var vi landar.

Kommentera

