Rabattkanter.


Nu när vi har kommit så långt att det är nära att vi faktiskt ska få göra trädgård, vilket inte blivit av på riktigt i något av våra tidigare två hus eftersom vi inte hunnit dit innan vi flyttat vidare, så funderar jag en hel del på mina kommande rabatter. Jag vill ha dem fulla med växter, mest perenner eller blommor som självsår sig så att man inte behöver gräva upp och greja på hösten och så att all jord är täckt så inte ogräs får så bra fäste. Längs med kanterna tänker jag mig olika sorters kantväxter, som Daggkåpa som är en favorit eller nån Näva som det också finns flera fina av.

Det jag funderar över är vad man ska ha för kant mellan gräs och jord, om där nu ska vara någon kant överhuvudtaget. Det ska i vilket fall inte vara någon upphöjd kant för man ska kunna komma åt med gräsklipparen ända intill så man inte behöver gå efter med trimmern. Men de två rabatter jag har nu som är provisoriska är grävda direkt ur gräsmattan och jag tycker växterna i gräsmattan ger sig snabbt in i rabatten med både rötter och utlöpare. Det är svårskött men å andra sidan har jag inte kantskurit någon gång utan bara lukat upp ogräset.

En annan tanke är liggande stenar i en rad så att man kan köra på dem med däcket till åkgräsklipparen, kanske får man ändå ha någon sorts stöd innanför så att kantväxterna inte ligger på gräset och blir sönderklippta.

Vad har ni? Vad fungerar och vad fungerar inte? Vad passar in och vilka alternativ finns? Hjälp mig gärna. Kanten ska alltså helst inte synas bara finnas där för funktionens skull.

Detta inlägg postades i Gården.

13 comments on “Rabattkanter.

  1. Asta skriver:

    Här har du en som testar runt för fullt med kanter och förkastar det ena och det andra. Och vad som fungerar eller inte beror naturligtvis på hur mycket jobb man vill lägga ner. Vi försöker numera undvika allting som innebär att inte gräsklipparen kommer intill.
    På två ställen har vi fyrkantiga stenar. Nedgrävda så att de är i höjd med gräsmattan. Det är ganska bra. Gräset vill dock växa över dem så man får rensa bort det emellanåt.
    Runda stenar är snyggt, men då måste man trimma – inte bra för den late (såna som oss alltså).
    Kantskuret är väldigt bra, men måste göras om varje år. Har man tur håller det hela sommaren.
    Träkanter är också snyggt, men innebär också trimning.
    Ett annat tips på kantväxter är månadssmultron. Det har jag på framsidan och det är så trevligt att gå och plocka smultron, samtidigt är de väldigt buskiga och fina. Finns ju sådana som inte slänger ut revor.

    • Asta skriver:

      Glömde en variant som faktiskt nästan är favoriten tillsammans med kantskuret och det är två varv med avlånga stenar. Det innersta lagret ställer man upp så att det blir en upphöjd kant. Det yttersta lagret lägger man i höjd med gräsklipparen – på så vis går det fortfarande att klippa gräset med gräsklipparen.

      • Sophie skriver:

        Ja det skulle ju också funka. Längs rabatten som är vid uteplatsen och som ska gränsa mot en grusgång har jag ställt stenar upp, det är jättefint men där blir ju inget gräs att trimma.

    • Sophie skriver:

      Smultron var en bra idé, det är ju både fint och gott. Det där med kanter är svårt. Kanske får det bli någon högre kant, vi funderar på trä, och så får jag trimma, jag fick ju en fin trimmer i födelsedagspresent iår av Mats och barnen och den ska ju inte stå i förrådet och damma. 🙂

  2. louise skriver:

    Man kommer inte undan att de måste skötas på något sätt. Det är bara en fråga om vad man tycker minst om. Jag tycker inte om att böja mig i onödan, så för mig vinner upphöjda kanter typ gatsten eller marktegel eller plåt. Då kan inte gräset växa upp så lätt och man har något att köra trimmern mot. Men jag tycker om att köra trimmer. Det bästa är ju att minmera mängden kanter genom att helt eliminera gräsmattan. Äng – häck – gång – rabatt är en klassiker. Begränsar ju trädgården något 🙂

    • Sophie skriver:

      Nej helt utan skötsel kan man så klart inte få det, vill bara inte välja något som vi sen verkligen ångrar. Jag gillar egentligen också att köra trimmer men enklast hade ju varit om man kan låta gräsklipparen ta ända intill.

  3. asumtorpstobbe skriver:

    Det bästa vi kommit på är en eller helst två rader gatsten som ligger i samma nivå som gräsmattan. Fungerar helt ok.

  4. stella skriver:

    Mitt Universum har träkanter gräs mot gruset på några ställen, det ser trevligt ut, frågan är hur underhållskrävande det är.
    Vi har längs lillhuset mellan gräs och rabatter lågt enkelt ”antibollochhundstaket ca 40 cm 2 smala ribbor typ ströläkt, falurött. I kanten har jag grävt ned takpapp, en tjock variant som går ned 15 cm och stoppar rotogräs, det syns inte mer än ca 2 cm och man gör sig inte illa om man ramlar ned i rabatten….så gör jag när ett område är färdigogräsrensat, sätter en gräns nedåt och pustar ett år…
    På landet gjöt vi betongkanter men det passar inte här.
    Hoppas vi får fler erfarenheter att ta del av.

    • Sophie skriver:

      Svårt är vad det är. Vi har också funderat på om man ska gräva ner nåt. Kan tänka att träkanter blivit fint men då får man ändå trimma. Papp lät smart.

  5. Erika skriver:

    Jag har turen att ha rabatter som jag inte anlagt själv. De följde med husköpet och har flera år på nacken. Jag kan konstatera att de rabatter som har en kant av plåt (slät på vissa sträckor, korrugerad på andra) klarar sig väldigt bra från inväxande gräs. De rabatter som säkerligen har kantskurits en gång i tiden måste jag lägga om nu.

    • Sophie skriver:

      Det är just det där med kantskurna vi oroar oss lite för, att de för snabbt växer igen. Tror nog någon form av upphöjd träkant blir bra hos oss även om jag får trimma då.

  6. Jonas skriver:

    En delikat fråga…
    Själva har vi lagt sågade ekstolpar (3×3″) ett par centimeter ovanför gräsytan. Jag kan verkligen rekommendera det. Det är förhållandevis billigt, går snabbt att lägga och är efter ett ett år faktiskt mycket diskret när det har blivit grått. Det går utmärkt att köra med gräsklipparhjulet uppe på stolpen och man slipper trimma. När de har sjunkit ner lite i jorden efter några år är det enkelt att lyfta på dem lite med ett spett eller en spade. De håller många år så länge en sida är i kontakt med luften. Det är mitt beprövade tips.

    • Sophie skriver:

      Ja en lösning med ekstolpar eller ekplank har vi funderat på. Ska se om vi kan hitta något lämpligt nånstans. Annars får vi väl ta ner en av våra egna ekar i skogen och såga upp.

Kommentera

