Trädgårdsritning


För ett par veckor sedan blev det äntligen av att vi måttade upp trädgården. Vi mätte upp allt som redan fanns och sen gjorde jag en ritning utifrån det. Sen satte vi oss och ritade in allt det där som vi har tänkt oss… och lite till! Vi har massor med plats över så mer lär tillkomma men vi har en grund klar som vi båda är nöjda med. Kanske ändrar vi efterhand, kanske kommer det smarta tips och ideér eller förslag från någon av er som läser eller så hittar vi inspiration från någon annanstans, man vet aldrig.

Bilden är lite dålig men jag tog ett foto av ritningen, det var enklare än att dela den och skanna in den. Den är iallafall klickbar om man vill titta närmre.

Lite förklaringar:

Träden är de runda med flikar och med antingen ett kryss ellerr en prick i. De med prick finns redan idag och de andra ska vi plantera.

De prickade ytorna är grusade, vi kommer alltså ha grus runt hela stora huset.

De ”bubbliga” ytorna är rabatter. En längs staketet framför gaveln på huset, en längss gången från grinden och in till gårdsplanen och en framför gaveln på torpet. Det är de stora vi planerat in i nuläget, sen tillkommer nog någon elelr några mindre.

De små runda bubbliga till höger är vinbäsrbuskar. Tanken är att köksträdgården nu ska placeras till vänster om dessa och mot jordkällaren till.

Mitt i rundeln framför stroa huset ska det planteras en buske. Troligen väljer vi en Syrenhortensia. Det har stått en Rhododendron där tidigare men det har också stått något som ser ut som just en Syrenhortensia och det gillar vi bättre så jag tror vi väljer det.

Här en enkelt uppmärkt ritning som kanske gör det lite lättare at orientera sig.

Alltså, om nån vecka är det tänkt att en grävmaskin ska infinna sig här på gården så att Mats kan börja gräva… Jag ser sannerligen fram emot att göra gångar och rabatter och få ordning på allt även om det kommer bli trist med naken jord på delar av marken nu under sommaren.

Detta inlägg postades i Gården.

6 comments on “Trädgårdsritning

  1. Stella skriver:

    Vilken bra plan!

    Blir finfint med en syrenhortensia, det finns massor med marktäckare som gillar sur – halvsur jord jord till den.
    Jag grävde bort (drog loss med bilen) en rhododendron på landet (mormor mycket oförstående) och gav till grannen, så hemsk buske, lite ljuslila, den stortrivs där.
    Nu ca 10 år senare överväger jag rhododendron igen men mot skogen, skuggigt och vit…haha är det åldern?

    Jag saknar fläderbuskar – men det kanske ni har i omgivningarna hos er i södern 🙂 / Stella

    • Sophie skriver:

      Ja nåt måste man ju plantera under förstås. Jag är inte heller superglad i Rhododendron, fast min mamma är och hon har sett till att ge mig en rosa. Jag har planterat den så länge men vi får se var den hamnar till slut. Jag kan inte riktigt hitta rätt plats för den, i rundeln blir det inte. Håller med om att de vita är rätt fina dock.

      Fläder är nog relativt ovanligt här. Jag som är från Skåne och är van vid att det växer överallt i princip har inte hittat ett enda ställe i närheten där jag kan plocka. Jag brukar köra hemåt till ett ställe osm är bra. Fast jag har faktiskt sett till att plantera en buske här, även den en födelsedagspresent från mamma fast en mer uppskattad! 😀 Den växer utanför trädgården på andra sidan vägen mitt emot Doftschersminen. Iår har den fyra blomklasar så om den bara ser till att tiodubbla det snart så kan jag ju åtminstone göra en sats saft.

  2. MrsUniversum skriver:

    Tomtritningar är verkligt bra planeringsinstrument!
    Fler borde använda sådana 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja vi hade inte möjlighet att få någon från kommunen, vi bor ju på landet, så vi fick göra en egen och det är verkligen guld värt att kunna rita upp vad man tänkt sig och få överblick.

  3. Asta skriver:

    Jag bor längre norrut än vad du gör Sophie och här finns det mycket fläder. Så det beror nog mer på hur det råkat bli.

Kommentera

