Hänga tvätt inne


Eftersom nu frågan kom upp i en av kommentarerna om tvättstugan och jag funderat en hel del på detta så tänkte jag att jag kan beskriva hur jag nu tänkt mig att lösa det här med att hänga tvätt inne. Vi har dåligt med plats för just det i tvättstugan men å andra sidan torktumlar jag det mesta. Vi har vår klädförvaring på hela den ena väggen och det känns inte alls praktiskt att ha tvättt hängande framför den. På två av de andra väggarna har vi fönster och jag tycker det känns ganska trist att hänga framför dem. Sista väggen rymmer dels utrymmet för värmepump men också dörren ut till hallen. Som det är nu har jag en vanlig torkställning bestående av två ”A” och en stång mellan. Den är hopfällbar så man kan ställa undan den, den rymmer massor på galgar och den är stark nog att hålla även för tyngre mattor som behöver torkas men den tar upp rätt mycket plats i tvättstugan när den står framme (och mindre viktigt men ändå… den är ful!).

 Som jag tänkt mig hittills har jag velat ha en mindre hängare på väggen mellan bänken och klädförvaringen.

Där tavlorna hänger har jag tänkt att det ska hänga någon sorts hängare. Klädförvaringen är precis utanför bild till vänster, man ser lite av sockeln till den bredvid tvättkorgen.

Jag har letat efter nån bra modell, tänker mig någon liknande de klassiska som brukar vara uppfällbara och sitta på balkonger. Såna i metall som man kan hänga galgar på.


Den här från Byggfabriken är jättesnygg och kostar 295 kronor. Bilden lånad från deras hemsida.


Den här finns i Gård & Torps butik och kostar 425 kronor. Även den är jättevacker och allra helst tänker jag mig nog en i trä. Bilden lånad från deras butik.

Sen hittade jag denna ifjol på en loppis som jag tänkte kanske funkar, jag vet fortfarande inte vad den egentligen är till för.

Av de två översta är det ingen som rymmer så mycket tvätt och den tredje är lite stor och dessutom kräver alla tre att man bara hänger sånt som ska hänga på galge så de är inte optimala för våra behov någon av dem. Nu har jag den senaste tiden tänkt att jag ändå får hänga upp linor vid taket ovanför det ena fönstret.

Här framför fönstret skulle jag kunna spänna upp linor.

För att de ändå ska passa in har jag tänkt att man kan sätta upp porslinsisolatorer på väggarna och sedan spänna linor mellan dessa. Det är inte mycket tvätt som ska hänga där så två till tre linor räcker långt och kanske är detta tillsammans med en sån hängare från Byggfabriken den bästa lösningen för oss. När jag nu i födelsedagspresent dessutom fick så fina tvättklämmor måste jag ju ha nånstans att använda dem. 🙂

Det är ju ruskigt synd att bara låta dem stå på hyllan och se fina ut…

17 comments on “Hänga tvätt inne

  1. Hans skriver:

    En liten Ide.
    Ta ett sidogaller från en spjälsäng sätt fast det mot väggen på höjden end ett par gånjärn nere. Sätt en rem så du kan fälla ut det i lagom vinkel.
    Då får du ett rippverk med många själor att hänga på och i uppfällr läge ligger det mot väggen. Gärna målat i väggfärg för att inte synas för mycket när det inte används

    • MrsUniversum skriver:

      En god idé tycker jag.

    • Sophie skriver:

      Det där är en jättebra idé som jag inte tänkt på här. Faktum är att vi gjorde nåt liknande i första huset där vi också hade trångt. Vi gjorde en träram och sen trädde vi linor i den och hängde den på linor i taket så man kunde hissa ner den när man skulle hänga på eller av tävtt och hissa upp den när den var tom eller tvätten torkade. Fungerade bra när vi där hade ont om plats.

      Får fundera ut en lösning som fungerar här också men det blir nog en väghängd för det kan vi ha bakom dörren. Tack för tipset!

  2. Stella skriver:

    Vilken toppenide Hans, det skulle funka hos oss och bli lagomt synligt. Tvättlinor på isolatorer låter också bra…visste väl att det var här man skulle undra och få svar 😀

  3. Mamma skriver:

    Nu såg jag vad din ”pryl” kan vara. En hylla från ett tåg eller båt där toalettartiklar förvarades (tandborstmugg, borste) som man inte ville skulle synas. Man hängde ett litet litet draperi framför och relingen gör artt det inte far i golvet. tiita så ser du att det är troligt .-)

  4. MrsUniversum skriver:

    Tvättlinor är rätt osynliga då de inte är hängda med tvätt. Ganska så bra tycker jag. Själv hänger jag stora textilier som lakan i ett av uthusen på linor – sommartid om det regnar och alltid på vintern. Det spar energi och ger god doft tycker jag.

    • Sophie skriver:

      ja det är de, problemet är att ska jag hänga dem uppe vid taket (så de inte hänger framför fönstret vilekt jag tycker är synd) så hamnar de så högt upp att jag nog får ha pall för att kunna hänga på dem. Våra uthus är för tillfället inga lockande utrymme för ren tvätt. De är inte städade på många år och jag tror inte tvätten luktat gott efter att ha hängt där men absolut är det möjligt när vi hunnit så långt att vi städat ur överallt.

      • Mamma skriver:

        På någon av kattvindarna då?

        • Sophie skriver:

          Men där är ju fullt av saker… och när jag nu har en tvättstuga med all klädförvaring nere så jag slipper kånka den i trappan tänker jag inte bära upp den för att torka den där uppe. Då faller ju hela idén med att ha kläderna i tvättstugen… 😀

  5. Erica skriver:

    Hej!
    Jag är en ganska ny läsare som storligen njuter av att följa era äventyr!
    Genom en favoritsida som heter pinterest snubblade jag över denna tvätthängningsanordning och tänkte genast på er då den ser äldre ut i sin utformning.

    Jag har nu inte hunnit läsa alla kommentarer här ovan så ja vet inte om ni redan löst problemet men lite mer inspiration skadar väl aldrig? 🙂

    Ha det kanon!
    Vänliga hälsningar,
    Erica

    • Sophie skriver:

      Välkommen! Pinterest har jag också lite album på, tycker det är jättesmart. Det var verkligen en snygg tvätthängare och jag tackar så mycket för tipset.

  6. helder4u skriver:

    Vet inte om du löst tvätttorken redan, men jag har en mycket väl fungerande torkgaller i mitt badrum som borde passa dig.

    Den skruvas fast i väggen med 2 stadiga bultar och sedan kan man fälla upp den ellar ta bort helt när det passar. c:a 1,5 ggr 1 meter vit plastad stålram med stång/linor emellan perfekta för att hänga tvätt direkt på eller galger. Kan ta o sända bild om du vill.

Kommentera

