Just nu är de överallt


…fågelungarna. I förra veckan hittade jag och Maja fem små talgoxungar nedanför en björk precis utanför trädgården när vi var på jakt efter aklejor som växer där. Jag tittade runt men hittade inget bo just då. En av dem hade dött när den trillade ner och ytterligare en var hängig. Jag vet att man inte ska ta upp djurungar man hittar i naturen men jag vet också att just fåglar inte stöter bort sina ungar för att de luktar människa. Med tanke på att jag hade en hund och två katter precis bakom mig var alternativet att låta dem sitta kvar på marken inte bra och det var betydligt lättare att rymma fyra fågelungar i händerna än två katter och en hund.

Jag bar in dem i hallen och satte dem på en handduk på värmegolvet. Det var ganska blåsigt och kallt så lite värme gjorde dem nog knappast nån skada. Barnen matade dem med små bitar av mask som tre av dem åt glupsk. Efter nån timme gick vi och satte ut dem på en gren i en hassel nedanför björken där jag hittat dem. Jag upptäckte då också ett hål ca 3 meter upp på björkens stam där de förmodligen bott innan. Ungarna hade fått hälften av sina fjädrar men var några dagar för små för att kunna flyga. När jag satte ut dem såg jag också att det flög en vuxen talgoxe runtom bland grenarna. De tre ungarna som ätit var riktigt pigga men den fjärde inte alls, de satt dock kvar på grenen alla fyra.

Fyra på rad, några dagar för tidigt för dem att lämna boet.

Efter nån timme gick barnen tillbaka upp för att kolla och strax kom Anton springande med den av dem som inte varit så pigg, den var nu död, strax efter kom Antons kompis med de andra tre i en hink. De hade alla trillat ner igen på marken. Jag tog in dem igen och satte dem i en spann på en handduk, sen fick de sitta där tills Mats kom hem. De fick lite mask när de ville ha och sen stoppade Mats tillbaka dem i hålet i björken när han kom hem och mamma elelr pappa talgoxe var snabbt där och passade på dem. Jag hoppas de nu klarade sig bra. Den som dog begravdes högtidligt omgiven av fina blommor och mjuka blad av barnen.

I förrgår hittade jag ytterligare en talgoxunge, denna var lite äldre dock och kunde flyga nån meter faktiskt. Den satt och kurade i en krusbärsbuske och jag tog lite kort på den. Den hade nog trillat ur en av holkarna vi satte upp för ett par månader sedan. Barnen fick varsin och i båda bor det nu fågelfamiljer.

Flygfärdig men behöver lite till övning för att bli säker!

I hålet mellan karm och foder på torpet (som jag skrivit om tidigare) bor ett blåmespar som även de har ungar. Föräldrarna flyger fram och tillbaka till det där hålet och matar och matar och matar och under (minst) en takpanna på logen bor sädesärlor, inne på logen bor det ladusvalor och de är så roliga att titta på för de har flyguppvisning över vår lilla damm på dagarna när de fångar mygg. Det är bra att det finns många ungar med tanke på våra tre katter som gärna fångar fåglar.

Detta inlägg postades i Gården.

2 comments on “Just nu är de överallt

  1. MrsUniversum skriver:

    Vilken underbar berättelse! Ta hand om skadade eller förkomna fågelungar brukar jag också göra men aldrig har jag träffat på 4 på en gång. En gång fick en svartochvit flugsnappare bo i min träsko med lite hö i.

    När jag var liten begravde vi små döda djur under klätterhäggen. Urk sa vissa vuxna men föräldrarna stödde oss barn i våra göranden och låtanden.

    Som sagt – du ger oss en fin berättelse ur vardagslivet. Tack för den!

    • Sophie skriver:

      Nej det var lite speciellt att hitta så många. Man undrar ju vad de haft för sig, varför de hoppat ur allihop. Hålet var ganska djupt så de måste ha klättrat ut på nåt sätt, de kan inte bara ha trillat över kanten. Begravt djur har jag också gjort under min barndom, tycker nog faktiskt att det är ett ganska fint sätt att visa djuren och livet respekt. Man kan behandla även ett dött djur med vördnad och respekt också fast det ”bara” är ett djur och det vill jag lära mina barn.

Kommentera

