Artikel om vårt kök.


Idag publicerades en artikel om vårt kök på sajten Bygga Hus. Det är Marlene Eskilsson som skrivit artikeln efter dels en intervju med mig men också efter att hon läst om vårt kök här på bloggen. Eftersom jag under många år varit en trogen medlem på just ByggaHus och deltagit i otaliga diskussioner om allt som rör byggnadsvård och gamla hus (nästan inga andra diskussioner faktiskt) och lärt mig mängder så är det ju spännande att bli omnämnd där.

Här kan ni läsa själva artikeln.

Köket är egentligen inte alls färdigt men Marlene frågade om hon fick skriva och vi tyckte det var okej ändå. Vi tog lite extra tid på oss att göra klart en del men ännu saknas de fyra övre luckorna på det gamla köksskåpet som syns här ovan. Visst funkar det även utan luckor rent utseendemässigt men det blir dammigt på glasen och de saker man inte använder så ofta. Spiskåpan är inte heller klar och runt den saknas taklisten. När jag tog fotona till artikeln saknades även en liten bit marmorkant men den fick vi faktiskt levererad i fredags och det gjorde  en hel del för att det skulle se mer klart ut. Sen är det det eviga dilemmat med bord och stolar. Bordet vi hade innan har jag sålt så nu står det istället ett litet slagbord från 40-talet där. Det funkar så länge medans vi letar vidare. Stolarna är våra Leksandsstolar och de är jättefina men borde målas om så den trista lasyren försvinner.

Före och efter vår framfart… Ovanskåpet är som sagt detsamma.

Till hösten vill Marlene göra ytterligare två artiklar om oss… ni får väl se vad det ska handla om då!

14 comments on “Artikel om vårt kök.

  1. stella skriver:

    Bra artikel!

  2. Beatrice skriver:

    Så roligt att du länkat till artikeln. Den var fint gjord och jag ser fram emot de följande =)

    Ni har verkligen gjort ett fantastiskt arbete. Jag har med glädje tipsat flera vänner om er blogg. Vi är ju några tappra själar som renoverar, även om det inte är lika fint här som hos er 😉

  3. torpsara skriver:

    Tvättstugan i all ära, men det här är mitt favoritrum! Hurra för Pettson-köket!

  4. Mona skriver:

    Vad roligt, Sophie! Där har jag hängt i många år (ända sedan starten nästan). Där har jag ett alias för att kunna slippa vara så diplomatisk alla gånger när jag diskuterat husfirmor, grannar, hantverkare etc. Läser ofta inne på byggnadsvård men har inte kopplat ihop att din blogg – som jag också följt ett bra tag! – är en av dem som finns på ByggaHus. Kul!

    • Sophie skriver:

      Jo ibland hade det varit bra med ett mer anonymt alias (mitt är ju Sophie) och ibland tvekar man lite inför at skirva vissa saker fast det har ändå fungerat bra.

  5. Megafint kök!
    Kul att se en helhetsbild såhär, köket var mycket större än jag fått för mig 🙂

    • Sophie skriver:

      Tack Charlotta! Vet du alla som först sett köket på foto på bloggen och sen faktiskt kommit hit har sagt samma, det är mycket större än vad de trodde.

  6. Erika skriver:

    Jag ser inte bristerna – jag ser bara att det är så jäkla snyggt!

    • Sophie skriver:

      Tack så hemskt mycket Erika, sanningen är väl att eftersom man själv blir snabbt hemmablind ser vi bara det snygga också! 😀

  7. Ylva skriver:

    Ah, jätteintressant och toppenfint! Jag håller ju just nu på med köksplanering och det kommer att bli ett platsbyggt kök för mig också. Fast jag satsar inte riktigt på tidstypiskt utan det kommer att bli lite blandat. I mitt hus finns det tre kök, alla från ca trettitalet gissar jag. Där köket nu ska vara fick vi riva upp hela golvet så inget finns kvar. En spiskupa ska muras upp. Jag hade också tänkt ha spisen bredvid vedspisen med fläkten i spiskupan men blev avrådd. Det skulle bli alldeles för dyrt att flytta vedspisen åt sidan, och trångt därunder. Nu blir det en köksö istället. Hade också tänk mig en liknande färgnyans men har nu fastnat för en ljusare variant. Intressant med färgsättningen av taket. Jag har ju inte kommit så långt med min takmålning, det var ju fail häromdagenoch nu ska jag tänka ett varv till på hela färgsättningen av köket.

    • Sophie skriver:

      Färgen i taket är helt original. Jag hittade den färgen under masoniten och har blandat till likadan och målat över ett lager efter att jag spacklat hålen från masoniten. Extra roligt att hitta nåt som verkligen funnits i huset sedan det byggdes.

Kommentera

