Pionsamlingen


Lite väl magstarkt kanske att kalla det en pionsamling när man inte ens har tio sorter men det är ju en början iallafall de där 8 jag har än så länge.

Min första pion, den som hittades i gräsmattan vid huset i Strömsnäsbruk 2004. Den gäckar mig fortfarande, knoppen bara sväller och sväller men inte minsta lilla glipa avslöjar färgen på blomman.

Min andra pion är en Dillpion och den köpte jag på Tradera 2010 och den hade bara en stjälk och blev första sommaren bara 15 cm hög. Den stod i kruka tills vi flyttade hit och en bit in på hösten och men kom sen ner i rabatten där den växte till sig bra förra sommaren. Iår blommar den för första gången och den slog ut i torsdags med två blommor.

Även min tredje pion är en Dillpion. Den köpte jag tidigt på våren 2011 på Tradera och den hade redan från början flera stjälkar men den blommar inte iår, den har bara växt på höjden men jag räknar med blommor nästa år.

Den fjärde är en enkel röd doftpion som jag fick av min Mormor och Morfar när jag fyllde år 2011. Den kommer kanske att blomma iår, den har eventuellt två knoppar men de är så små ännu så jag är inte säker.

En rosa Bondpion som jag även den fick i present 2011, denna av min bror med familj. Den kommer blomma med en blomma.

Av Mats mamma och pappa fick jag en vit fylld luktpion. Festiva Maxima heter den. Den har inte kommit så långt iår.

Jag fick också ett skott av en pion som kommer från Mats morfars trädgård. Troligen en Bondpion och jag tror den är röd. Inga blommor iår.

Mitt senaste nytillskott, födelsepresent för iår från mamma. En vit sidenpion, Shirley Temple. Som synes fyra knoppar.

Detta inlägg postades i Gården.

10 comments on “Pionsamlingen

  1. Stella skriver:

    Jorå, det är en fin samling! 🙂
    Det finns fler som älskar pioner, jag har svårt att inte handla dem, de är robusta, vackra och kräver noll i skötsel, drömmen är att ha så många att jag kan ta in buketter i huset utan att trädgården ser skövlad ut.
    För pionens del gör det inget att man plockar blommorna, man ska dock inte när plantan är ung ta så mycket stjälk, plantan behöver bladen.

    • Sophie skriver:

      Jo en samling måste ju börja nånstans. Jag vill också ha så att jag kan plocka. Ser verkligen fram emot att göra min pionrabatt.

  2. torpsara skriver:

    Du ska få av mig med! Jag har fyllda och enkla bondpioner.

  3. Asta skriver:

    Du har dubbelt så många som jag! Jag har bara fyra sorter. Fast jag har tre stora buskar av en sort så det blir i alla fall sex olika buskar. Det är så spännande när de man köpt in börjar blomma.

    • Sophie skriver:

      Även om jag har 8 olika så är mina ganska små och klena och jag längtar verkligen tills de får komma i sin permanenta rabatt och kan få stå ifred och bara växa. Det är jätteroligt när de börjar blomma.

  4. osteromberget skriver:

    Har du sett att du är min favorit just nu? Har gjort ett inlägg om din(a) bloggar på min…

  5. Lavin skriver:

    Jag har en refugee-camp mitt på gräsmattan där jag tryckt in alla omplaceringspioner när vi grävt. Det var rätt spännande att se vilka färger de hade när de blommade första gången. När bladen blir lite solblekta så funkar nästan alla färger ihop.

    • Sophie skriver:

      Ja jag har ju min ”så länge”-rabatt också. Eller två har det blivit nu eftersom antalet blommor utökas ständigt både eftersom jag inte kan låta bli att köpa på mig på Tradera och eftersom jag hittar lite varstans på gården och i hagarna efterhand som vi röjer. Sen har jag fått många av vänner och familjen. De står sjukt trångt nu och ändå har jag ett femtiotal plantor kvar som jag vill flytta in från hagen, aklejor och daggkåpa mest men några andra också. Längtar tills vi grävt klart och jag kan göra ”riktiga” rabatter.

Kommentera

