En kruka på plats


Jag har letat ytterfoder till mina blommor i vardagsrum och matsal ett tag men inte hittat vad jag sökt. Nu hittade jag en kruka som jag tyckte var vacker iallafall. Egentligen hade jag nog tänkt mig helt vita men jag gillar de här också och sen blir jag mer och mer svag för Majolika av olika slag hela tiden. Vet inte var det här ska sluta.

Ytterfoder från Rörstrand minsann.

10 comments on “En kruka på plats

  1. Hans skriver:

    Rätt kruka kan göra mycket för miljön.
    Det blev jättefint och ser helt rätt ut.
    I vårt objekt från 1895 har vi egentligen nästan inget av det ursprunliga kvar mer än att vi set att det varit målat i mycket krafiga färger.
    Men vi gjorde ett roligt fynd för någon vecka sedan. I ett gammalt råtthål hade man stoppat ner mängder med glasskärvor som stopp. När jag rev upp där så hittade vi även skärvor av en praktful majolika kruka i jugend mönster. Har tillräckligt med skärvor för att kunna tyda mönstret, ska pussa ihop så mycket jagkan och sedan ta en bild. Från det ska jag se om jag kan hitta den krukan eller liknande någonstans. Det vore kul att ha något som hör hemma i huset (även om jag egentligen inte är någon majolikavän)

    • Sophie skriver:

      Tack! Spännande med skärvorna. Jag tycker också det är kul när man kan hitta något som funnits i huset innan och låta det komma tillbaka antingen samma eller en likadan. Majlika är svårt, vackert men pråligt. Jag har svårt att egentligen bestämma mig för vad jag tycker om det.

      Roligt att ni fick råd av arkitekten i nya numret av G&T! Låter som en bra lösning. Har ni kollat med Åraslövs kök? Dem köpte vi från och de är fantastiskt trevliga och duktiga om ni inte ska göra själva.

  2. Hans skriver:

    Håller med om att majolika är svårt. För några år sedan hade jag inte över huvud taget tänkt på att skaffa något sådant. Men vissa av dem speciellt i jugenmönster tycker jag nu är härliga.
    Jag ska diska särvorna och limma dem, sen ska jag ta en bild.

    Tror vi i mycket ska följa G & T s råd angående köket. Men bänkskåpen får nog släta sidor med luckor i 20-tals stil och att vi gör en 45 graders fasing på det ena bänkhörnet. Men hur vi får dit diskbänken utan att specialbeställa vet jag ännu inte.

    • Sophie skriver:

      Nej precis, det var verkligen inget som tilltalade mig heller. Det är någon sorts hatkärlek tror jag. Vi gjorde fasning på bänkskåpet i vår tvättstuga, det tillför förvånansvärt mycket faktiskt. Det ser mycket mer arbetat ut och det blir inga spetsiga hörn. Vi är verkligen nöjda med det beslutet.

      Varför vill ni inte specialbeställa? Har du kollat min genomgång på rostfria bänkskivor? Kanske hittar du något där som passar er.

      https://sodergarden.wordpress.com/2011/03/31/rostfritt/

      Laga Rostfritt är fantastiskt trevliga att ha att göra med och väldigt prisvärda. Man kan påverka priset en hel del genom att lägga till eller dra ifrån olika detaljer. Vi har till exempel ingen baksida på vår upphöjda kant eftersom där ändå är en vägg.

  3. Hans skriver:

    Varför man inte special beställer…. ja, kan man få det att bli rätt och diskbänken bara kostat någon hundralapp då är det ju bara bra.
    Har läst din helt superba genomgång av diskbänks tillverkare. Har ochså varit i kontakt med ett par, men 14-16000 får en att tänka noga.
    Dessutom har jag inte fått ihop underskåpen riktigt och spisen/kaminen styr mycket av det andra. Vi har ju bara begränsat med väggytor för skåp och då gäller det att ta tillvara på det som finns och ändå få det att se rätt ut. Men det kan mycket vä ändå bli något special till sist.
    Ska sätta mig med måttband och penna igen till helgen. Kanske får jag ihop pusslet

    • Sophie skriver:

      Ja jag menade inte att det skulle vara fel att inte specislbesälla undrade bara vilken anledningen var och priset är sannerligen en bra anledning. Vi kollade också lite efter begagnade samt nya ”färdigmåttade” innan vi valde en ny specialbeställd men det gick inte att få ihop då vårt mått var ett ojämnt om jag inte minns fel. Det är mycket pengar verkligen. För vår del tycker jag det är värt det alla gånger då vi fick precis vad vi ville ha och riktigt bra kvalité dessutom men det är mycket som ska stämma innan man bestämmer sig.

  4. Hans skriver:

    Just nu vet jag inte, kanske blir det en beställd diskbänk. Det beror på hur jag får ihop bänkytorna. Kanske kan någon göra om en gammal diskbänk så jag får mitt 45 graders hörn.
    Har lagt ut lite av det jag har att pussla med på G & T husblogg

    • Sophie skriver:

      Jag tror det är svårt att göra om en diskbänk utan att det blir märken som syns men å andra sidan är det väl knappast nåt perfekt och fläckfrit boende som är er högsta dröm. 🙂

  5. Erik skriver:

    Måste säga att det ser ut som porslin och ej majolika. Men fin!

    • Sophie skriver:

      Otydligt skrivet av mig ser jag. Jag menar inte att den krukan på fotot är majolika, bara att jag blir mer och mer förtjust i majolika. Och med tanke på att jag alltid innan mest haft helvita krukor så är ju steget ganska långt bara till den mönstrade på fotot och ska jag då skaffa majolika också blir det ju ännu längre från vad jag gillat innan. 🙂

Kommentera

