En ny telefon


I veckan köpte jag en ny telefon, när jag kom hem med den undrade Maja om jag köpt en ny klocka. Stackars barn som aldrig sett en redig telefon förut.

Visst är den fin?

En fullt fungerande och mycket trevlig telefon med snurrbricka och allt för 20 kronor. Jag  tänkte försöka byta ut numret för det är inte vårt men jag får inte rätt på hur man får loss lappen. Jag har försökt att komma åt den på alla möjliga sätt, nån som vet hur? Det är väldigt trevligt med en telefon som ringer med ett riktigt ring… fast jag som har samma signal på Iphonen blir lite förvirrad! 😀

Anton hade svårt att få till hur man skulle ringa på den först, van som han är vid knappar men ganska fort fattade han hur och sen var den jättekul. Maja gillade den också.

Den var rolig att prata i!

Jag tycker de här telefonerna är jättefina och jag har sett att de har en fin modell i Gård & Torps webbutik till ett pris som jag tycker är helt ok.

289 kronor i Gård & Torps butik.

Jag hade tänkt köpa denna, den är kanske något mer praktisk eftersom den har knappar men samtidigt ‘r dte roligt med en riktig snurrbricka. Nu är jag så glad för den jag hittade iställetoch att jag inte hann beställa en sån här trots allt.

12 comments on “En ny telefon

  1. Asta skriver:

    Jag har en grön sådan och där är ramen öppen åt ett håll. Minns dock inte vilket men har för mig att det är nedåt. Vår telefon står i källaren och sparas mest av sentimentala skäl. Själv är jag alldeles för förtjust i att ha telefon utan att vara bunden av en sladd.

    • Sophie skriver:

      Ja vi hade en sån när jag var liten och då har jag för mig att man också liksom förde ut lappen åt ett håll men det går inte. Får kolla nogrannare.

      Vi har väl också den mest för att den är rolig och fin egentligen. Vi har ju en bärbar också med de funktioner och fördelar som finns på den. Den pryder dock sin plats på skrivbordet och sitter man där kan man använda den.

  2. Stina skriver:

    Hej
    För in nageln på vänster sida om ramen, där går den att lyfta lite och så får man föra in en ny lapp. Så funkar min i alla fall.
    Lycka till

  3. Mariette skriver:

    Åhh en sådan är jag uppfödd med, bakelittelefon:) Ja dagens barn missar mycket…eller kanske inte?

  4. MrsUniversum skriver:

    Jag petar in något styvt och smalt upptill (t ex en matkniv) böjer ut försiktigt och tar ut papperslappen samt skyddsplast. Sen är det bara att sätta dit lappen med nya numret.
    Kul med ringskivetelefon à la Ericsson Tre Korvar!

    • Sophie skriver:

      Ja det var precis så man skulle göra. Den pryder sin plats på skrivbordet och är mycket vackrare än den trådlösa även om den är mer praktisk i vissa hänseenden. Skönt att veta var telefonen är ibland dock.

  5. torpsara skriver:

    I ❤ Maja

  6. Annette i Västernorrland skriver:

    Hej Sophie!

    Hittade Din blogg när jag goglade efter bloggar som handlar om just byggnadsvård. Har kollat in många men måste säga att just Din blogg hör till favoriterna. Dina tips är ovärderliga.
    Jag är helt grön när det gäller byggnadsvård och hade inte någon tanke på att kasta mig in i denna värld heller om det inte vore för vår nyinköpta sommargård i Jämtland….
    Det var energin i detta hus som förändrade allt…
    Det var himla tur att jag och ”Gubben” ändå har lärt oss med åren att man ”måste bo in sig” i ett hus först innan man börjar riva…så man inte river fel saker..
    Just nu törs man knappt röra nåt alls, rädd att man ska förstöra den helt underbara känslan som är i huset. Det känns verkligen att det är ett ”lyckligt”hus.
    Jag har en fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med.
    Vi har flera väggar som är tapetserade med spännpapp under som har släppt. Vad beror detta på? Några säger att det beror på att huset står ouppvärmt under vintern…några menar på att det har med husets rörelser att göra…
    Jag tycker att det här med spännpapp på väggarna verkar jätteintressant och framförallt ett sunt alternativ om man inte vill använda gips.
    Men om man nu bestämmer sig för att spänna papp på en vägg, hur vet jag att den inte släpper efter ett tag och ”bucklar sig” och man får göra om allt…Hur förhindrar man detta?
    Vårt hus är byggt 1936, inte så gammalt men ändå lite gammalt…
    Huset har en stor murstock i mitten och ytterväggarna har satt sig en del. Golven lutar uppåt från ytterväggarna mot murstocken. Dom innerväggar som är närmast murstocken är dom som spännpappen har släppt mest på, oftast innerväggar faktiskt…Nu när jag tänker efter så är det bara en yttervägg som pappen släppt på…Hum.

    //Hälsningar Annette i Västernorrland

    • Sophie skriver:

      Hej och tack!

      Jag har också sett det där att spännpappen bucklar sig och jag har alltid tänkt att det beror på både stomrörelser och att huset varit ouppvärmt. Tycker det oftare är i kallställda hus än i åretrunt uppvärmda (fast det beror kanske också på att det oftare är i kallställda övergivna hus pappen fått vara kvar). Har ni tänkt fortsätta ha det kallt delar av året? Annars är det mest masonit jag sett som bucklat sig mycket och det är pga fukten, antar att papp också kan göra det ganska rejält, särskilt om det är papp med många tjocka lager tapet på. Om pappen bucklat sig mycket i sneda bucklor liksom beror det på att huset satt sig på något sätt. Vi har liknande mindre såna veck i ett par tak och på nån vägg. Man ska kunna skära upp pappen i vecken och spika upp den och sen makulera över om man vill men risken är att det spricker mer när man skär i pappen. Det beror på om ni vill laga eller pänna nytt. Fördelen med att laga eller rädda är ju just att man inte måste ta bort allt. Annars får man ändå laga och sen spänna nytt utanpå. Spänner du utanpå bucklorna syns de förmodligen igenom. Det är synd att riva ner allt om det inte är väldigt fuktigt. Vi hade en vägg som vi fick ta bort allt på då det runnit in vatten som förstört och gjort att det börjat mögla.

      Går det att laga genom att skära upp och spika fast kanterna tror du? Det är nog det jag hade gjort om jag varit ni (fast det är svårt att svara på utan att ha sett bilder för jag gissar ju mest hur skadorna ser ut). Sen hade jag nog spännt ny papp över för det är så lätt och man får ett bra material att tapetsera eller måla på och slipper riva sönder och spackla på de äldre tapeterna.

Kommentera

