Matsalsmöbel


För ett par veckor var det äntligen dags för oss att hitta vad vi sökte till matrummet.

Även om de här stolarna var jättefina och det funkade med duk på bordet var det inte vad vi ville ha.

Jag hade gärna haft hela det möblemang som en gång hört till de fyra stolarna ovan men det var bara dessa som var kvar och fler än fyra stolar behövde vi. Bordet är ett i gustaviansk stil från 50-60-talet någongång som det inte fanns stolar till och det kändes inte så kul att ha ett hopplock av möbler i matsalen. Jag har letat på Blocket och i antikaffärer sedan i höstas men inte hittat riktigt vad vi sökt. Nu dök så det där drömmöblemanget upp. Äntligen!! I Torekov fanns det och till ett bra pris också. Bra för oss men tyvärr är de här möblerna inte alls speciellt eftertraktade just nu så priserna är ganska låga med risken att de köps och målas om. Det är synd för det är ett så fantastiskt fint hantverk. Möblerna fanns hos ett äldre par och det hade varit mannens farföräldrars. Nu tyckte de att det var för tungt och klumpigt för dem och att de inte orkade ta hand om det längre. De var så genuint genomtrevliga det här paret så man blev glad ända in i själen av att träffa dem. De tyckte mycket om sitt möblemango ch jag tror att det gladde dme att dte kom til någon som faktiskt tycker om det också. Vi kommer ju behålla det precis som det är och aldrig aldrgi nånsin måla om eller förvanska på nåt annat sätt.

Det var ingen tvekan om att vi skulle köpa det även om det var lite arbete med ytan och en del mindre detaljer hade lossnat, en sits var sönder också men vi fick en extra sits till så vi kunde byta. Ett bord och åtta stolar i nyrenässansstil, inte för pråliga ,vilket jag ändå tycker vissa av dem är, utan precis lagom och när det väl kom hem till vårt vardagsrum var det bara så perfekt.

En del mindre träbitar hade lossnat men fanns kvar så jag kunde laga dem.

Möblerna behövde ny ytbehandling för de var väldigt torra och lite fläckiga.

En sits trasig men bara i pergamoiden så man skulle kunna laga den, jag bytte dock till den extra sits jag fick med.

De bitar som lossnat hade de sparat så det var bara att sätta fast dem igen.

Det är ett rejält möblemang med ett stort bord och 8 stolar. Här ser man krönen på stolarna som är torra och behöver lite omvårdnad.

Bordsskivan var den som var allra torrast, det är ju också den som slits hårdast så det är ju ganska logiskt. De två iläggsskivorna var inte av massiv ek som resten av möblemanget utan i furu som brukligt. Eftersom vi vill ha dem i hela tiden behövde jag en duk på bordet. Jag vill dock inte ha en duk som täcker hela för det är synd.

Jag funderade lite på hur jag skulle behandla dem, olja eller bivax kanske. Fick tips på bonvax och kollade upp det och det borde jag nog använda men det ska först tillverkas av bivax, vatten och pottaska och sedan ska det strykas på för att därefter poleras in hårt i underlaget. Jag kände att jag inte riktigt hade orken att polera in något hårt och nogrannt i alla dessa skrymslen och vrår på stolarna och bordsbenen så jag tog faktiskt vanligt bivax. Det behöver man bara föra på med trasa och gno in. Möblerna sög åt sig hur mycket som helst och blev bra mycket mörkare i ytan. Bordsskivan är fortfarande lite ljusare än det andra men jag får väl behandla igen.

Bilder på hur det blev i rummet och hur möblerna ser ut nu när de är vaxade kommer snart.

 

4 comments on “Matsalsmöbel

  1. Lilla Kråkslottet skriver:

    Men du så fint det ser ut! vad kul att ni hittade nåt ni verkligen ville ha! Det kommer bli jättefint efter lite behandling!

    • Sophie skriver:

      Ja vi är jätteglada både för att vi inte stressade iväg och köpte nåt vi blev halvnöjda med och för att vi nu hittade vad vi verkligen sökte.

  2. sandra skriver:

    hittade ni det på blocket? jag är ute efter något liknande, och har svårt att hitta 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja vi hittade möblemanget på blocket. Tyvärr är de ofta vitmålade och förstörda men än finns det att få tag på oförstörda. Man kan söka på nyrenässans till exempel men det tog som sagt ett bra tag att hitta.

Kommentera

