Strömsnäsbrukspionen


När vi köpte vårt första hus 2004 var dess trädgård väldigt eftersatt. Vi fick veta av en granne att den en gång setts som den finaste i byn men det var svårt att tro med alla nässlor och allt gräs och ogräs överallt efter cirka 30 år av nästan obefintlig trädgårdsskötsel. Efterhand som vi röjde och donade så kom det dock upp allt fler och fler olika sorters blommor både i gräsmattan och i de igenväxta rabatterna runt huset. Varje år dök det upp nya som vi inte sett tidigare och jag flyttade blommor in i rabatterna för att vi inte skulle köra över dem med gärsklipparen.

En blomma som stod i gräsmattan var en pion, det var bara ett ensamt litet blad som var 10 centimeter högt men det var onekligen en pion. Jag flyttade den till en rabatt jag gjorde runt ett äppelträd, det var bara en ynklig liten rot som hörde till det där enda bladet men levde gjorde den ju. Ända sedan dess har den där pionen legat mig lite extra varmt om hjärtat, vi har flyttat den ett flertal gånger för jag har tagit den med mig först till Ekenäs och nu hit. För varje år har den blivit större men det är fortfarande bara en enda stjälk. Roten har växt rejält dock (det vet jag ju eftersom jag flyttat den flera gånger) och ifjol blev det faktiskt två blad på stjälken för första gången.

Iår har den dessutom en knopp!!!

Titta bara!! (Granplantan är Antons och han tar väl hand om den men den trivs inte så bra i rabatten)

Gissa om det är roligt och spännande. Jag har tagit hand om och varit rädd om den här pionen i 8 år och nu äntligen ska jag få se hur den ser ut när den blommar. Jag hoppas verkligen inget händer med den. Ännu kan man inte gissa vilken färg den kommer att ha men jag kan inte låta bli att titta efter varenda dag om den avslöjar sig. 🙂 Jag antar att den kommer att fortsätta växa sig större och större varje år och att det kommer att bli fler stjälkar på den såsmåningom men nu är jag mer än nöjd med dess enda stjälk och lilla knopp och det är jättekul att ha den. Om jag ska gissa gissar jag på att det är en ”vanlig” bondpion i rosa.

Detta inlägg postades i Gården.

Kommentera

