Gröna eller svarta dörrar?


Vi är båda väldigt förtjusta i kromoxidgröna dörrar på uthusbyggnader. De vanliga färgerna häromkring är svart eller just grönt och vi tänker oss att vi ska ha gröna även om dörrarna är svarta idag. Från början gissar jag att dörrarna varit bara tjärade och blivit svarta av det men idag är de ommålade med tjock färg som inte alls är trevlig. Tyvärr är de flesta dörrarna dessutom i ganska dåligt skick så vi kommer att få tillverka nya. De som är bra behåller vi men färgen byter vi. Vi tycker det ser så mycket gladare ut med gröna dörrar än svarta.


Logen på Ekenäs såg ut så här innan vi bytte ut den trasiga panelen nertill och gjorde nya hela portar.


När vi var klara såg det ut så här istället och det tycker jag ser mycket trevligare ut vilket inte beror bara på att allt är nymålat.

När vi var ute och körde i söndags diskuterade vi det här valet igen, jag funderar lite kring ifall det skulle vara fel att byta färg, den svarta är ju originalet det vet vi ju. Just när vi diskuterade det körde vi bara föri uthus efter uthus med svarta dörrar och jag blev mer och mer missmodig, kanske var det så ovanligt med gröna att vi skulle låta bli för att inte förvanska traditionen. Sen hittade vi dock en stor ekonomibyggnad som hade gröna dörrar.


Visserligen var hela byggnaden grön men ändå!

Jag tycker den är fantastisk, det är sannerligen inte vanligt att man ser ekonomibyggnader i trä häromkring som inte är faluröda, inte hörde den till någon jättestor gård heller med stora och många andra byggnader eller ett stort pampigt bostadshus, en ganska ordinär gård var det om jag inte minns fel. Efter att vi passerat den här dök det upp fler och fler uthus med gröna dörrar så även om de svarta är överrepresenterade så finns det en hel del gröna också.


Visst lyser den upp och gör en glad den här gröna färgen!

12 comments on “Gröna eller svarta dörrar?

  1. Carina skriver:

    Älskar också dessa gröna portar! Vi målade våra portar och dörrar på våra uthus här i Dalarna gröna för ett par år sedan, tidigare var de gula, inte snyggt. Nu är jag så nöjd!

    • Sophie skriver:

      Grönt är jättefint tillsammans med falurött tycker jag. Rätt gul kan också var jättefint, gulockra har jag sett på en del dörrar i vissa delar av landet och det är fint men ”vanlig villagul” är inte snyggt.

  2. rolfnikula skriver:

    Färgval är svårt. Vi funderar mycket. Jag tycker det blev mycket bra med grönt i ert fall!!
    En helt anna sak. Skulle ni kunna skikca mig en närbild på slipstenen. Vi har sten + vev liggande här men ingen ställning/vattenskål. Tänkte att jag kunde fåp ideer till ett bygge…

    kh/rolf

    • Sophie skriver:

      Ja vi kommer nog att välja grönt här också. Färgval är ett ständigt återkommande grubbleriämne, det tål en del funderande så man inte ångrar sig efteråt, fast det går ju alltid att göra om om man skulle ändra sig i och för sig.

      Jag ska se om jag hittar några bilder på slipstenen, vi har nämligen inte kvar den längre, vi gav bort den när vi flyttade hit eftersom här fanns andra redan.

  3. Fröken Grön skriver:

    Hej på dej! Vilken härligt blogg jag hamnade på här! Bor själv i ett gammalt hus och tycker det är både intressant och inspirerande att se hur andra har det.

    Det där med gröna dörrar är faktiskt något vi också har gått och grunnat på den sista tiden. Vi har ett uthus (lada) på tomten, där dörrarna är målade i samma faluröda ton som resten av byggnaden. Det skulle vara så himla mycket snyggare med gröna dörrar! Ska bli kul att se vad ni väljer.

    Önskar dig en fin Valborg!
    /Anna-Karin

    • Sophie skriver:

      Tack så mycket! JO det tål en del grunnande det där med färgval. Jag är rätt säker på att det blir gröna dörrar här för vi tycker båda det är så fint. Röda kan vara fint också precis som svarta men just de röda blir ju väldigt mycket bara samma yta hela väggen. Att dörrarna har en annan färg är ganska trevligt.

  4. torpetberget skriver:

    Vi har en tillbyggnad på baksidan av vårt torp. Där sitter två gamla dörrar (sent 1700-tal eller tidigt 1800-tal tror jag). Båda dörrarna har den fina kromoxidgröna färgen. Och det var lääängesen de blev målade. Så strunta i att alla andra har svarta dörrar och kör på grönt tycker jag.. 🙂
    /Stina

  5. Stella skriver:

    Kör på grönt!
    Och på vår ladugård och uthus är dörrarna som vetter in mot gården svarta, tjärade och de portar som vetter mot byvägen guldockrafärgade. Trist mot oss i huset…:-(
    Däremot är bänkarna på uteverandan målade i kromoxidgrönt, och verandan kommer nog att bli det.
    Vi valde att måla ytterdörrarna grå, som ett gammalt hus nära i byn trots att det varit ockragula här och trots att jag inte kan motivera det tycker jag om att det är skillnad på uthusens dörrar och husets. Överge det svarta?

    • Sophie skriver:

      Ja guldockra dörrar är också så fint. Det hade jag också kunnat tänka mig om det funnits i bygden men så har vi ju en del gult på huset så då känns det bra att bryta av med något annat på uthusen också. Låter typiskt praktiskt att låte den fina färgen synas mot vägen men in mot gården kan det kvitta så där tar man det billigaste enklaste. 🙂 Jag hade nog gjort tvärtom ifall jag skulle valt och tagit det fina mot hållet jag tittar på. 😀

  6. Andreas skriver:

    Grönt känns helt rätt. Vi ska precis bygga nya portar till en del av våra uthus (blir väl 10-15 portar…). De ska, precis som nuvarande, murkna, portarna vara gröna.
    En sak jag blir nyfiken på när jag ser era portar är gångjärnen. Är de nya och var köpte ni I så fall dem? Huvuddelen av våra gamla gångjärn är nog bortom all räddning och att hitta nya som passar in var inte det lättaste..

    • Sophie skriver:

      Ja grönt är verkligen fint på portar av olika slag. Just på de här är det de gamla gångjärnen som sitter kvar. De var bra nog till det. Annars är det svårt att hitta som passar, finns bara nya modeller nästan. Man får välja de som är mest neutrala.

Kommentera

