Månadens blogg!


Södergården blev minsann utsedd till månadens blogg i senaste numret av Gård & Torp som kom i torsdags. Mycket roligt och uppmuntrande tycker jag.

Det finns med två bilder (före och efter bilden som ligger högst upp i headern här på bloggen) och sen en kort text:

Ett ungt par med småbarn har tagit sig an Södergården, byggd 1909 och totalförstörd genom decennierna, med fasadtegel, betongtak och perspektivfönster. Efter hårt arbete och mycket entusiasm är huset nu en sekelskiftesdröm. Följ familjen och huset på https://sodergarden.wordpress.com

Fast jag måste invända mot att huset var totalförstört. 🙂 Här fanns ju trots allt ganska mycket bevarat om man bara letade lite. Ekenäs däremot, där var det totalförsört!

Och ni som läser behöver inte vara orliga för att jag ska sluta skriva för vi är långt ifrån färdiga även om det nästan låter så i texten. 😀

10 comments on “Månadens blogg!

  1. Ola skriver:

    Kan bara hålla med!!
    Ni är så duktigaoch jag önskar att jag hade haft ett uns av din och Mats energi!!
    Det är så skoj att följa era framsteg!!

  2. Bellevue Gård skriver:

    Grattis! Så kul för er!!

    Linda

  3. Norrfrids Eija skriver:

    Grattis för utmärkelsen! Det är ni väl värda efter allt slit! Här får man verkligen handfasta tips vad gäller byggnadsvård!

  4. Margareta Karlsson skriver:

    Hej igen!
    Grattis! Ni är väl värda att uppmärksammas. Bloggen är jättefin och det är roligt att se hur seriöst ni satsar. Er kärlek och omsorg – att förvalta en gårds historia – är uppenbar och beundransvärd. Tur att det finns sådana som ni!
    Jag och min man följer er blogg dagligen och är nu väldigt nyfikna på fortsättningen av er ”uteplats” utanför köket. Vi har själva en liknande ”hörna” (men mindre) där vi nu saknar vanlig trappa
    (från en tillbyggd köksingång) och har haft funderingar att göra en förlängd trappavsats ( på något sätt) så att vi kanske kunde ha en liten fikaplats där.
    Jag gillar inte alla trädäck som ”alla ska ha” men tror att vi kan göra något liknande som ni på vår baksida av huset (utan att förstöra husvägg / husprofilen) för mycket.
    Vi ser fram emot er lösning för vi kanske härmar efter den =)
    Mvh Margareta i Vadstena

    • Sophie skriver:

      Tack Margareta, dina ord värmer ska du veta!

      Det har inte hänt mer på uteplatsen ännu men i veckan ska Mats fortsätta med trappan och spaljén så att det blir klart och sen får vi hoppas på lite varmare väder så vi kan behandla den. Jag är inte heller så förtjust i trädäck, de blir ofta så vansinnigt stora och dominerande och jag har varit jättetveksam till vårat bygge. kanske skulle vi nöjt oss med en trappa ner från dörren och en uteplats på marken. Men samtidigt vill vi ha den här möjligheten att kunna gå rakt ut och jag hoppas att vi får till det på ett sätt så det passar till huset.

      Härma gärna, bättre komplimang kan man ju inte få! 🙂

  5. MrsUniversum skriver:

    Grattis! Era undersökningar är djupgående och valen väl genomtänkta.

Kommentera

