Köksträdgårdens placering.


Jag fick en hel del kloka råd när jag skrev inlägget om köksträdgården och jag är jättetacksam för man tänker aldrig på allt själv. Nu har vi funderat mer och ännu inte bestämt oss helt men någonsorts upphöjda odlingslådor blir det. Troligen kommer vi lägga grus mellan dem för det blir krångligt att klippa gräset mot kanterna annars och det är så förbaskat snyggt med grus. Vi funderar en del på om vi ska ha staket runt eller inte. Det blir ju ett lite högre spjälstaket runt trädgården så det är nog inte rådjuren vi behöver oroa oss för mest men kaniner kommer ju in ändå och sen har vi våra egna katter som jag inte vill ha sprättandes där och hunden som inte bryr sig alls om ifall det är rabatter eller nåt annat hon springer igenom och i framtiden höns och jag har minsann läst ”Kackel i trädgårdslandet” minst en miljon gånger för Anton och Maja och Findus och Pettson har det riktigt jobbigt med hönorna där :-).

Ytan vi har att använda är väl inte jättestor men fullt tillräcklig för oss tror jag.


Här är skissen jag gjort.


Här ser man ytan längs med baksidan av huset. Längst till vänster går vägen som går upp i skogen och längs med den kommer det röda spjälstaketet att gå. Om man jämför skissen och fotot är det odlingslådorna som kommer närmast hiterst och bortanför dem trädgårdslandet.Gissar att odlinglådorna kommer börja ungefär där den blå tunnan ligger och skräpar och sen placeras bortåt mot jordkällaren.


Här samma yta men snett från sidan. Den björk som står närmast är den vi tänkt spara. Längs med hela långsidan av uteplatsen ska det byggas en trätrappa och jag har tänkt mig odlingslådor längs långsidan av utbygget.


Här taget från andra hållet(uppe på jordkällarens tak). Vinbärsbuskarna ska stå kvar, rabarbern nedanför jordkällaren likaså (precis till vänster om den stora stenen). En gång ska gå från ytterdörren på utbygget och ner till mellan jordkällaren och vägen, man kan nog säga att den kommer att runda stenen (som ska tas bort) och sen gå ner till hörnet på fotot där staketet kommer att vara med en grind. (vi ska parkera bilarna mot jordkällarens långsida sen). En gång ska också fortsätta runt utbygget till baksidan men hur den sen ska ansluta till köksträdgården och var den ska sluta eller hur den kommer att fortsätta vet jag inte.


Här taget mot vägen med utbygget på vänster sida och jordkällaren till höger. (Jordkällaren ligger brecis bakom det stora gröna barrmonstret som gör sitt yttersta för att sluka den men som kommer möta sin överman snart!) Framför jordkällaren finns raberberplantorna.

Hoppas de här bilderna kan ge lite mer klarhet i vad vi har att utgå från. Vi vill inte flytta några av bärbuskarna, i så fall bara flytta dit fler. Vi har fyra stora röda vinbärsbuskar och ett stort snår av svarta som jag inte vet om det går att få nån ordning på men dem vill jag ha kvar. Sen har vi några stora krusbärsbuskar bakom logen som jag nog låter stå kvar där, jag kan ju lika gärna gå dit och plocka dem, om nu inte någon annan gör det iår också…

Detta inlägg postades i Gården.

6 comments on “Köksträdgårdens placering.

  1. Asta skriver:

    Jag är inte någon bra trädgårdsarkitekt så jag har inte några direkta råd att komma med. Tycker era tankar låter bra. Tänker dock att om du menar ert nya staket så tror jag inte det stoppar några rådjur. Det är väl typ 1,10 högt? Det hoppar de över som ingenting. De har någon sorts fjädrar i benen tror jag. Själv har jag tankar på att på något sätt hägna in en del av trädgården trots att vi nu sätter upp ett stängsel som är ca 1,30 högt. Men jag tänkte först testa och se, vi har lite latare stadsrådjur här och man kan ju alltid hoppas att de är för lata för att hoppa, att någon annans trädgård är lättare att komma åt.

    • Sophie skriver:

      Ja jag hoppas det blir bra!

      Jo jag vet att de kan hoppa över som ingenting men jag tänker att det åtminstone borde stoppa dem lite. Nu kan de ju bara fortsätta från åkern rakt in på gräsmattan och de märker inte ens att de bytt. Om ni har latare stadsrådjur så har vi ju fördelen av att ha lite skyggare och mer lättskrämda skogsrådjur så kanske kan vi hålla dem borta på nåt sätt. Ska inte säga att jag har några större problem med dem ännu heller men jag såg häromdagen att de nallat av mina blå vitsippor jag köpte och grävde ner för några veckor sedan.

  2. Ulrika skriver:

    Hör inte till köksträdgård men tips på köksbord 🙂
    http://www.blocket.se/lund/Antikt_bord__mindre_antikt_skap_39958909.htm?ca=23_6&w=1

  3. Lavin skriver:

    Fina bilder. Jag blir lite förvirrad av gången som slutar i ett fönster, men ni kanske ska byta ett fönster på utbygget till en dörr? Jag tycker planen ser riktigt trevlig ut. Jag tycker att det blir otroligt charmigt när man leker med köksväxterna och gör en formell trädgård av det. Rabarbern hade kunnat vara en liten alle upp mot jordkällaren, isop eller åbrodd som kantväxt för gången och uppstammade krusbär mellan vinbären. Spaljerade äppelträd är också mycket vackert kring en köksträdgård. Norrsidan av planteringen bör ha någon form av läväxt, kanske ett sparrisbestånd? de fyrkanter som är kvar framför verandan, är det rabatter eller potatisland? Om det är det senare rekommenderar jag en avgränsning mot verandan, för det är inte så kul att titta på jord större delen av året. En vinbärsbuske tål rätt hård beskärning/föryngring.

    • Sophie skriver:

      Nej ingen dörr, den där gången ska gå fram till vattenutkastaren som sitter där på väggen. Jag vill att man enkelt ska kunna komma åt att koppla på slangen och hämta vatten. Där finns också ett utomhuseluttag om det skulle behövas. Jag har tänkt odlingslådor mot väggen på sidorna om gången längs hela väggen. Rabarbern som egentligen ligger helt fel (mitt för dörren till jordkällaren) har jag faktiskt tänkt jag skulle dela med en smal gång. Det verkar som om jag har två sorter som redan växer i två grupper liksom och då skulle vardera sort hamna på varsin sida stigen. Norr ligger huset ivägen för så planteringen kommer få mycket sol eftersom den vetter mot söder. Tror den ligger ganska skyddad iom huset. Fyrkanterna är tänkta att vara själva planteringsytorna för köksväxterna. Den större ytan framför vinbärsbuskarna skulle bli trädgårdsland, jag tänker att även om det är jord då kan det se fint ut om det är lådor och fina gångar. Jag beskar och rensade ganska bra i de röda vinbärsbuskarna i höstas men har inte gett mig på snåret av svarta, vet inte riktigt hur jag ska börja, det finns så många avläggare som växt fast och ytan är på flera kvadartmeter med följden att man inte når att plocka av bären men både de röda och svarta, och krusbären ger mängder med bär..

Kommentera

