Köksträdgården


När nu baksidan av huset är så ofta omnämnd här så kan jag väl lika gärna fortsätta. Nu när vi gjort uteplatsen vill jag gärna göra vid även resten för det är ju ganska trist att titta ut på jord, sten och ogräs. Fast å andra sidan är det här vår köksträdgård ska vara så kanske blir det även sen mest jord, sten och ogräs att titta på. 🙂 Jag tänker ju mig en väldigt välskött odling som är vacker och fröjdfull att titta på… risken är väl att man kanske aldrig kan slappna av på uteplatsen när men ser allt man borde åtgärda. Vi får väl se, vitsen är ju att det ska vara nära att komma från köket till odlingarna och dessutom finns redan både rabarber och vinbär på baksidan. Man kan också se på det äldsta flygfotot från 60-talet att det var här trädgårdslandet låg förut.


Här en enkel ritning med några små fel… bortse från dem är ni snälla. Den är ganska korrekt skalenligt fast måtten är ur huvudet så det felar säkert nånstans mer eller mindre. Längst ner i vänstra hörnet är en del av huset, uteplatsen samt utbygget. Taket blev tokigt på utbygget men jag ritade med bläck så det gick inte att åtgärda.

Nåväl. I dagsläget finns rabarbern som växer framför jordkällaren samt vinbärsbuskarna som växer längs kanten av trädgården och i hörnet vid jordkällaren, utanför dessa ska det gå likadant spjälstaket som det vi nu gjort på framsidan, det ska gå ända fram till jordkällaren och en grind ska finnas där gången går igenom. Utanför staketet mot jordkällaren har vi tänkt att bilarna ska parkeras. Plommonträdet längst upp till vänster finns redan idag det också men det är bara 1,5 meter högt om ens det. Den större svarta ytan är tänkt att bli ett helt land för potatis och sånt som kan tänkas ta lite mer plats. De fyra kvadraterna är odlingsbäddar som ska vara något upphöjda och omgärdade av någon sorts låg avgränsare. Min absoluta dröm är att det blir liknande de som finns på Hovdala slott fast i mindre format. Som de är ritade här är de 2×2 meter (men de blir nog snarare 2,5×2,5 meter)och gången mellan dem är 1 meter bred. Är det för smalt kanske? Tanken är att man ska kunna odla i dem i fyra fält och ha en jordtrampad gång i mitten som avgränsare. På Hovdala är de betydligt större och har flis i mitten.


Fullständigt underbart vackert!


I en sån här trädgård är det nog alltid underbart att arbeta…


Solrosor, andra blommor och medicinalväxter blandas med grönsaker och kryddor.


Nej men så här måste jag nog ha det för att jag ska kunna bli nöjd… 😉

Jag ser två mindre problem som skulle kunna sätta käppar i hjulet för mig eventuellt.

1: Jag har ingen slottsträdgård…
2: Jag har inte flera heltidsanställda trädgårdsmästare som sköter min trädgård…

Visst borde dessa saker vara överkomliga ändå, inte kan det väl vara bara slottsfolk som ska få ha en sån här köksträdgård? Min blir ju mycket mindre dessutom!

Gången som går längs med utbygget slutar framför trappan upp till uteplatsen men det är för att jag inte riktigt vet hur jag vill ha det där. Kanske (troligtvis) kommer vi att ha grus runt hela huset och då blir det naturligt att den fortsätter runt hörnet. Den lilla snutt som sticker in mot utbygget vid pilen är in till vattenutkastaren som sitter på väggen där. Jag funderar på hur jag ska göra på sidorna av gången där, om jag ska utnyttja väggytan på utbygget som är mot söder och odla kanske tomater eller om jag ska sätta nån klängros eller nåt sånt där. Väggytan är ganska stor och behöver brytas av av något.

Detta är bara funderingar och tankar, inget är färdigt och kanske fungerar detta inte alls i praktiken. Kom gärna med åsikter om jag missat nåt eller det ser heltokigt ut.

Detta inlägg postades i Gården.

11 comments on “Köksträdgården

  1. Lavin skriver:

    Fantastiskt kul att se att det händer så mycket fint ute! Angående köksrutorna; vet ju inte vilken odlingsmetod du tänkt köra på, men om du tänkt använda täckodling istället för höstgrävning rekommenderar jag max 1,2 meter breda rutor, annars måste man i och gå för att rensa ogräs och då trampar man ner jorden. Om du tänkt köra med metoden med grävning så kommer det (troligen) skvätta jord överallt, då är det ju bra med marktäckning som det går att borsta bort jorden från. Eller så odlar du halv-perenna grönsaker som sparris, rabarber och smultron i rutorna så är det problemet borta. En skottkärra fixar en meter, sen ska kroppen få plats också. Testa bredden genom att sätta dig på knä framför en husvägg och se när fötterna tar i grunden. En liten kompost, en yta att skölja av morötterna och potatisen är också fint att ha vid landet. Vackra humlestörar mellan uteplatsen och köksträdgården kan ju minska åsynen av vårtråkig jord och sommarogräset! Jag rekommenderar nog pilestaketet runt hela området, och vanliga plank som tål jord bättre runt rutorna.Det är också väldigt fint med smultronhäckar som kantavgränsare.

    • Sophie skriver:

      Tack för dina bra och praktiska tips, det är mycket man inte tänker på, särskilt när man som jag aldrig egentligen haft nån riktig odling. Det har ju inte hunnits med tidigare att vi kommit till trädgården egentligen mer än att vi börjat rensa upp och så där. Nu ska det bli så roligt att få göra det på riktigt och nåt som kommer vara dessutom.

  2. Erika skriver:

    Underbara inspirationsbilder! Och vilket trevligt projekt! Bra tips från Lavin. Själv har jag lite svårare att föreställa mig hur det ser ut. Kanske har dålig fantasi ; ) Kan du bjuda på några bilder?

  3. Olga skriver:

    En köksträdgård med köksrutorna och barnens trädgård :
    http://cesarstradgard.blogspot.se/p/var-nya-kokstradgard.html

  4. Andrea skriver:

    Ett tips är att dimensionera gångar mellan odlingarna efter gräsklipparen. Att gångarna tex är en eller två gräsklippare bred. Underlättar. Lycka till!

  5. Annette/Gafsan skriver:

    Allt söder om Mälardalen är fusk….. 😉 Jag är lite avundsjuk på lite längre odlingsäsong. Mycket inspirerande bilder. Jag kommer att köra med uppbyggda odlingsbäddar för att få varmare jord.

    • Sophie skriver:

      Ha ha, ja man får ju välja var man bosätter sig förstås! 😉 Vi kommer också höja upp dem men vet inte riktigt hur mycket. Hovdala (där fotona är tagna)är fantastiskt vackert både invändigt och utvändigt!

  6. […] Jag fick en hel del kloka råd när jag skrev inlägget om köksträdgården och jag är jättetacksam för man tänker aldrig på allt själv. Nu har vi funderat mer och ännu […]

Kommentera

