Möbler för uteplatsen.


Vi har tänkt oss att vi ska ha flera olika sittplatser i trädgården på olika ställen så att man kan välja var man vill sitta beroende på väder och klockslag. Jag vill också kunna ha lite olika sorters möbler så därför behöver de spridas ut för att inte belamra en begränsad yta. På logen har vi hittat två träbänkar som behver skrapas och målas men annars verkar vara i jättefint skick. Dessa har vi tänkt ställa på framsidan av huset längs väggen, en under respektive fönster på sidorna om glasverandan (som kommer såsmåningom). Vi ska ha grus intill huset på framsidan som de kommer stå på.


Denna och en till fast brun men ananrs liakdan finns det. Det enda som behöver kompletteras är offebrädor som de kan stå på så de håller längre. Håll med om att de kommer göra sig utmärkt på framsidan under fönstren? Fast framsidan är sådär lockande att sitta på för den vetter mot norr och är skuggad stora delar av dagen.

Vi har också två karmstolar liknande Grythyttans, jag tror inte det är en av Grythyttans modeller iallafall. De saknar några spjälor men det går ganska lätt att fixa till.


Dessa kan väl stå någonstans i trädgården ifall man känner för att slå sig ner.

På logen står också ett litet bord, en vanlig stol och en karmstol som jag är säker på är Grythyttan.


Ett litet fint bord. Den bruna är samma som på den ena träbänken så de har väl stått tillsammans någonstans.


Här en nätt liten stol. Det är väl denna som heter A1 tror jag. Den har en metalletikett men den är övermålad, jag antar att den är märkt med Grythyttan där.


En karmstol av modell A2 har vi också. Den saknar dock ett armstöd och i vilket skick de andra ribborna är vet jag inte.

Vi har bestämt oss för att vi vill ha just Grythyttans möbler på uteplatsen. Att köpa en hel grupp ny, vilket man ju kan göra, skulle kosta över 20 000 kr för ett stort bord och 6 karmstolar. Det är snygga och bra möbler så priset är väl skäligt så sett men för vår del är det inte viktigt att det är nytt så vi ska leta upp begagnade. Det dyker trots allt upp en hel del på Blocket. Om bara stålstommen är bra kan man ganska enkelt byta ut träribborna om det behövs. Visst hade det varit snyggt med nya med galvaniserade stommar och oljade ribbor i teak eller ek men det blir ruskigt snyggt med svartmålade stommar och målade ribbor också. Vilken färg på ribborna är jag inte riktigt säker på ännu. Jag hade nog allra helst haft bara oljade men det beror på vilket skick de vi köper är i. Vi vehöver ju inte byta i onödan. Jag har annars sett att det dels finns paket med nya ribbor att köpa dels hos de som säljer Grythyttans möbler (men de kostar 740 kr för en sats till en enkel stol) dels på Blocket finns det någon som säljer i furu för 300 kr. Så som jag optimalt tänker mig uteplatsen så skulle vi ha en Grythyttan bänk (eller en väggfast bänk till förvaring kanske) ett stort rektangulärt bord samt fyra karmstolar stående på ytan utanför fönstret. Vid väggen till utbygget skulle vi sedan kuna ha det lilla bordet vi har och två karmstolar som en egen liten grupp, då kan man flytta fram även de stolarna när man är flera. Vi får se hur vi gör. Kanske blir det på nåt helt anant sätt beroende på vad vi hittar för möbler. Skönt är det åtminstone att veta vad vi letar efter.

Förutom detta vill jag ha en torpgrupp, en sån där klassisk med bord, soffa och två stolar. Vi hade en sån som var gammal och som jag fick gratis av en granne i Strömsnäsbruk, den var redan då ganska dålig av att ha stått omålad alltid. Jag oljade och målade den grön och den håll några år till och vi kunde använda den men i slutet gick det inte att sitta i den. Jag skänkte den till en kvinna som kom för att titta på en gammal pardörr när vi rensade ut på Ekenäs. Hon ville ha precis en så sliten möbel att bara titta på och alternativet för oss hade varit att köra den till tippen för jag vill gärna kunna använda den också.

Så för att få plats med alla dessa möbler vill jag ha en syrenberså, en skuggig lummig plats under några träd nånstans, en solig plätt, en varm och trevlig husvägg och så vidare… vi måste alltså göra trädgård verkar det som!

Detta inlägg postades i Gården.

12 comments on “Möbler för uteplatsen.

  1. Mariette skriver:

    Så mysigt det låter! Jag minns dessa Grythyttan från min barndom, såg att K-Rauta hade grythyttanmöbler nu, om jag inte minns fel så kostade en stol ca 1.100:-. Kan kanske vara värt att kika på?
    Lycka till!

    • Sophie skriver:

      Tack för tipset. Det var helt ok kopior men eftersom vi redan har två stolar och ett litet bord vill vi gärna ha äkta Grythyttan som är likadana som dem. Tyvärr är väl kvaliten inte lika bra heller när det är kopior.

  2. MrsUniversum skriver:

    Vad kul att du också tar upp detta med flera sittplatser utomhus och sittplatser PÅ MARKEN och inte bundet på ett enda trädäck. Så lever vi och trivs toppen med det.
    På vårt andra boställe kör vi Grythyttans karmstolar samt A1 och trivs utmärkt med de möblerna. Fast bordet är det gamla trädgårdsbordet för jag ville inte slänga det som tillhör gården.
    Många fina fynd i ekonomibyggnaden minsann 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja så är jag uppväxt med att det ska vara så det känns naturligt för mig att utnyttja flera platser i trädgården. Fast sen vill vi ha ett fast trädäck också. Ska kolla igenom så jag inte missat nån stol nånstans, kan mycket väl hända att det finns fler på loftet till längan där jag inte kommer upp. Det ligger ju saker undanstoppade lite varstans här, sen blir det till att leta på loppisar och blocket för att få ihop ett möblemang.

  3. Grythyttans trädgårdsmöbler är fina och klassiska, bra val tycker jag. Vilka fina träbänkar ni har hittat! Det finns nånga fynd som ligger och väntar på att upptäckas i uthus och logar! 😉
    Vi köpte en ”torpgrupp” omålad som jag sedan målade med linoljefärg från en byggnadsvårdsbutik som heter ”Färg från Förr.” Jättecharmigt ställe med kunniga ägare, jag rekommenderar verkligen ett besök om du inte redan varit där! De säljer bl.a. Ottossons linoljefärg.
    //Lotta

    • Sophie skriver:

      Tack, ja de är jättefina och de håller ju bra. Vi har fortfarande oupptäckta ställen där vi kan hitta saker, alla platser är inte så lätta att komma åt heller.

      Vi var faktiskt på färg från förr för några år sedan men sen har det inte blivit av, nu pratade jag med min svägerska om det för bara några dagar sedan igen om just deras torpmöbler som jag minns att de hade. Jag ska kolla upp vad de kostar där, om inte annat är det värt ett besök för där är väldigt trevligt. Tack för tipset iallafall! 🙂

  4. Inkling skriver:

    Åh, vilka fina bänkar!

  5. Emma Forsbacka skriver:

    Så mycket möbler som fanns på gården redan! Kul att kunna använda dem!

  6. Mamma skriver:

    Minns när jag skulle köpa nya dynor för många år sedan och köparen undrade om jag hade stor tomt med så många stolar..- Ja 8000 m2!
    Då tappade han hakan 🙂 En sittgrupp, en hammock, en parkbänk eller två ..lite här och lite där – ja det är verkligen vår melodi. Solen och skuggorna flyttar sig ju!
    Bänkarna är verkligen vackra och vilken fin BLÅ färg! Behåll den 🙂

    • Sophie skriver:

      Nja vi får se på den blå bänken… den ska ju passa med huset om den ska stå framför och jag måste måla om den andra som är brun. Kanske kan jag lyckas hitta nyansen så den också kan få samma blå då.

Kommentera

