Eldfast lera på vedspisens ugnstak


Vår vedspis tronar i köket men gör just inte så mycket annat för tillfället. Kanalen är inte godkänd som det är just nu och det finns inte tillstymmelse till lera kvar på ugnstaket så vi vill inte elda i allafall. Leran köpte vi i somras när vi var på Qvarnarps Byggnadsvård. Vi passade på att besöka det när vi var på vår semester i Eksjö.


Vedpsisen innan den murades in. Det fanns ingen lera och fördelen med det är väl att jag slapp ta bort gammal innan jag la på ny. 🙂

Jag blandade till två påsar á 2 kilo. Det skulle blandas till en tjock gröt och jag tror nog att jag lyckades utmärkt. Det kändes bra iallafall. Jag har aldrig gjort det innan för vår första spis var renoverad när vi köpte den och vi bodde ju bra där två år efter det och eldade sparsamt så där behövde vi inte göra det och sen har vi inte haft vedspis förrän nu.


Leran var bra att arbeta med och det gick fort.

Jag använde inga järnfilsspån, vi frågade när vi köpte leran och han tyckte det var överflödigt, det fungerar bra utan så då testar vi det. Enligt instruktionen ska leran läggas på i ett lagom tjockt lager ungefär till brännjärnets övre kant. Leran räckte precis till vår vedspis. Tur att det inte tog slut mitt i.


Snyggt och prypligt och eldsäkert.

Nu ska leran bränna men för vår del som ändå inte får elda spelar det mindre roll hur lång tid det tar, Vi kommer inte åtgärda kanalerna förrän tidigast i somras ändå och då är det inte precis vedspiseldning man tänker mest på kanske…

3 comments on “Eldfast lera på vedspisens ugnstak

  1. Marie skriver:

    Så fina bilder. Tack! Har en fråga.. Ska man ha lera på sidoytorna åxå? Och vet du om man ska ha olika lera till olika spismodeller?

Kommentera

