Tänk vad man kan förändra med lite färg.


Igår hann jag med allt det jag inte orkade ta itu med söndags. 😉

Första lediga ”arbets”dagen på påsklovet lyckades jag avverka flera punkter på min lista som jag inte hade räknat med. Jag målade foder till köksdörren och när jag ändå hade den gröna färgen framme passade jag på att bättra på de ställen där det behövdes. En del springor i panelen hade blivit så stora så det omålade lyste fram och en del av dem har hånflinat mig i ansiktet varje gång jag varit i köket. Vi brukar ju måla sponten efterhand som vi sätter upp dem men på vissa brädor hade vi missat och det syntes nu kan jag säga.


Den här springan är ju inget kul att titta på varenda morgon när man äter frukost.

Det var inte så många springor totalt men de som fanns syntes väl från där jag sitter vid bordet. Sen har Maja en svart barnstol från Ikea och den bär hon fram till bänkarna när hon vill vara med och då slår hon oftast i den i skåpen eller golvsockeln så det finns mängder med svarta märken efter den överallt på nederdelen av skåpen. De flesta av dessa målade jag över idag. Ska ta de andra också men måste torka av de skåpen först.

Jag målade även om tallrikshyllan som jag inte riktigt kommit överens med sen vi hängde upp den. Den är jättefin men färgen har inte stämt och jag har inte kunnat bestämma mig för vilken ny den skulle få. Nu blev det grönt precis som väggarna och det blev jag väldigt nöjd med. Den behöver iallafall minst en strykning till så pyntet får vänta men sen ska jag ställa i saker på riktigt. Det som stått där har mest varit för att jag inte haft nåt annat över faktiskt.


Innan var den målad med ca 10% grön umbra och patinerad med ren grön umbra men färgen drog åt lila i det gröna köket.


Nu smälter den in bättre på både gott och ont… 🙂

Fler andra små detaljer i köket föll på plats och kunde bockas av och det var väldigt skönt!

4 comments on “Tänk vad man kan förändra med lite färg.

  1. Ankan skriver:

    Men vilket enormt jobb ni måste ha lagt ner på ert hus och trollat fram ett vackert gammalt hus igen! Underbart att se!
    Glad påsk!

  2. Gunnar Lekblad skriver:

    Väldigt fint blir det! Har du någon färgkod på det gröna i köket på luckorna?

    • Sophie skriver:

      Tack? Tyvärr har jag inte det då jag målar med linoljefärg som jag blandar själv. Blandningen är ca 60% kromoxidgrön och 40% järnoxidgul, det är det närmaste recept jag har. 😊

Kommentera

