Köksbord.


Nu behöver jag verkligen lite hjälp och inspiration. Jag har ända sedan innan vi gjorde vid köket, vilket är över ett år sedan) letat efter ett köksbord men jag hittar inget som passar in.

Det ska vara ett nätt bord som är runt 70 x 120 cm stort och man ska få plats att sitta fyra stycken vid det. Det ska helst vara ett äldre men jag har letat runt även efter nya bord. Utseendet på bordet är inte jätteviktigt förutom att det inte ska vara ett modernt bord, ett vanligt enkelt bord fungerar utmärkt. Allra helst skulle jag vilja ha ett med svarvade ben men det är önsketänkande!

Skivan ska vara rektangulär men om det är med eller utan klaffar kvittar. Bordet kan ha vilken färg som helst men ska vara målningsbart och i massivt trä.

Jag tycker inte det borde vara så svårt att hitta något men jag har lusläst blocket och en del auktionssajter länge nu och inget dyker upp.

Är det någon som har tips på antingen en butik där man kan köpa ett nytt bord som passar oss eller på nån bra loppis/antikaffär/second hand på rimligt avstånd där man kan tänkas hitta?

14 comments on “Köksbord.

  1. Bille skriver:

    Har du forsøgt Pingstkyrkans second hand i Älmhult?

  2. Bille skriver:

    Jeg tror det er hver helgfri lördag??? (vi var forbi sidste
    lördag, så det passer fint). Måske har de en website ?

  3. Hans skriver:

    Svårt med bord mindre än 800 bredd vet det av egen erfarenhet från når vi letade köksbord förra gången.
    Men där finns en lösning. De flesta äldre bord (utan låda) han du minska ner.
    Hitta ett gammalt bord med rätt sorts ställning o ben. Låt någon snickeri-kunnig dela det i limningarna. Korta ner bitarna till rätt storlek, sätt ihop det igen.

    • Sophie skriver:

      Ja vi har tänkt på just det där att göra om och fast jag varit öppen för det också har jag ändå gått bet på att hitta ett lämpligt att använda. Men nu börjar ju loppissäsongen så jag ska väl lyckas såsmåningom.

  4. Stina skriver:

    Hej
    Tack för en inspirerande blogg. Jag har ett bord som är 700, det
    är inte tillsalu, men jag har erfarenhet av att det ofta känns för smalt. 2 tallrikar mitt emot varandra och det är fullt. Kan vara bra att tänka på ifall du ska göra om ett befintligt bord att varje cm som det går att ha det bredare gör det enklare att duka.
    Följer er troget.
    Stina

    • Sophie skriver:

      Mmm vi har tittat på smalare bord också men kommit fram till samma som du, det blir trångt och vi är ju fyra som ska få plats.

  5. Mariette skriver:

    Ett bockbord kanske? Då kan du även använda en ”ny” skiva till ett befintligt underrede och på så sätt skräddarsy efter ditt behov.
    Lycka till!

  6. Fina gamla möbler finns på http://www.butiklanthandeln.se. Jag har inte beställt därifrån själv, men brukar kika i deras webbshop och drömma… 🙂 Det bästa är nog att köpa på auktion eller på Blocket om du vill ha ett bra pris, men jag håller med om att det är svårt att hitta!
    Lycka till!

Kommentera

