Ett gott råd: Ta hjälp av en arkitekt!


Här kan ni läsa om våra tidigare funderingar kring uteplatsen i hörnet. När jag idag tittar på bilderna känns det som väldigt länge sedan huset såg ut så men det är det ju inte, förra sommaren bara. Då resonerade vi om ifall vi skulle ha fönster eller dörr + fönster eller bara dörr i köket och bestämde oss för en pardörr. Vi ångrar absolut inte det valet idag, det kommer bli väldigt trevligt att kunna gå ut från köket och att öppna dörrarna på sommaren och släppa in sol och värme.

Uteplatsen går framåt, Mats gjöt plintar igår och har satt ut bärlinor och bjälklag idag. Han har också hunnit med att putsa kortsidan på utbygget för den kommer han inte åt sedan när uteplatsen är färdig. Resten av grunden ska också putsas och man blir bra sugen när man ser vilken skillnad det blir när den vita fula frigoliten försvinner. Igår isolerade han dessutom våra vattenrör som går i grunden under köket, i vintras när det var som kallast var vi lite smått nervösa över dem men de klarade sig, nu är de isolerade och upphängda ordentligt. Vi kommer bygga uteplatsen över den enda lucka som finns in i grunden men längs med väggen på själva huset finna en ”gång” man kan krypa i så man kan komma in där ändå om det skulle behövas. Vi vill inte göra en lucka i golvet eftersom den skulle hamna precis utanför dörren till köket.

Iförrgår skrev jag att vi skulle göra ett räcke runt altanen och ha en trappa framför dörren. Idag när jag kunde se ytan framför mig så ändrade jag mig. Jag har länge varit inne på att vi skulle göra en trappa längs med hela långsidan för att få till en mer öppen yta som är inbjudande och inte så låst som en veranda eller altan med räcke runt kan upplevas men så trodde jag att den skulle bli för smal och fast jag varit ute och jämfört vågade jag inte tro att det skulle fungera med en trappa men nu ser jag att det ändå kommer bli bra med en sådan.

Mats fick tänka om lite men det kommer att bli bra det här. Imorgon ska han hyvla golvet och vi ska behandla stommen med roslagsmahogny. Sen ska golvet läggas. Trappan kommer vi vänta lite med eftersom den ska ansluta till marken och nivån på den inte är bestämd riktigt ännu.

Arkitekten? Jo det är MrsUniversum det som var den som en gång kom med idén att vi kunde ha en trappa längs med hela långsidan. Jag hittar inte kommentaren nu men den finns nånstans på bloggen och har funnits i mitt bakhuvud ända sen dess så TACK!

4 comments on “Ett gott råd: Ta hjälp av en arkitekt!

  1. Emma Forsbacka skriver:

    Det blir bra med en trappa, finns inget bättre ställa att sitta och fika på när man är själv och du kan dessutom njuta av att se dina hästar därifrån!

  2. MrsUniversum skriver:

    Tack Sophie 🙂
    Åsså kan Anton och Maja använda trädäcket som scen då publiken slår sig ner på filtar i gröngräset 😉

    • Sophie skriver:

      Ja eller hur, fast nu blir det inte så mycket gröngräs nedanför utan mer morötter och sallad… 😉 Iallafall som det är tänkt just nu.

Kommentera

