Precis som jag hade tänkt det!


Mitt mål när jag ritade hur dörren ut från köket skulle se ut var att den i så stor utsträckning som möjligt skulle se ut som om det var ett fönster från utsidan. Jag ville inte att den skulle sticka ut alldeles för mycket i fasaden och har försökt få glasmåttet så likt fönsterbågarna som det gick. Stommen i dörren behövde vara lite rejälare eftersom dörrbladen är högre och tyngre men annars är det samma. Jag ville att dörren skulle gå upp till samma höjd som fönstren slutade på och att den skulle vara lika bred som fönstren. Bredden gör att dörren inte blir jättebred och båda dörrhalvorna är också lika breda eftersom det inte blir som på många pardörrar att gångdörren har en extra del i mitten, då hade mittdelen blivit bredare än mittdelen på fönstren.

Nu när då dörren sitter på plats efter MÅNGA om och men och väldigt mycket försenad från när den var planerad, nästan ett år senare faktisk, så är vi riktigt nöjda. Det blev precis så som jag hade tänkt mig det och det är så skönt.

För att illustrera det hela kommer här ett foto som visar köksdörren till vänster och ett fönster in till vardagsrummet till höger. I mörkret är det inte lätt att se att det ena är en dörr och det andra ett fönster.


En något darrig bild eftersom jag inte har något stativ men man ser ju iallafall hur det blev.

Kommentera

