Dille på gardiner.


Efter att ha bott i huset i över ett och ett halvt år och inte ha haft gardiner uppe i något rum mer än barnens under hela tiden (de andra har åkt upp och ner eller aldrig kommit upp alls eftersom vi bytt fönster och grejat) så är jag nu mer än lovligt sugen på att få göra fint i våra fönster. Än så länge har vi bara två i tvättstugan, ett i badrummet samt fyra fönster i matrum och vardagsrum där det är färdigt med smygar, fösnterbrädor och foder men det är iallafall fler än inga! Badrummet och tvättstugan har varit klara länge men där vill jag inte ha gardiner, för då syns inte de fina spröjsen på verandabågarna, så där är det bara blommor och pynt som ska till och det har jag löst innan.

Med andra ord blev de första som blev klara för gardiner just matrummet och vardagsrummet… men sen var det ju det där med tyg också. Nu ämntligen har jag faktiskt tagit mig i kragen och hittat tyg även till matrummet. Spetsgardiner till vardagsrummet kom upp för ett tag sedan men matrummets fönster har gapat tomma. Det blev ett enkelt vitt tyg som ändå har lite tyngd i sig så fallet blir väldigt fint. Jag visar när jag sytt upp båda paren färdigt.

Vad som nästan är ännu roligare är att jag hittade tyg till köket också. Jag har hela tiden tänkt at där ska hänga två längder bara rakt ner längs sidorna av dörren men sen fick vi ju plocka ut dörren och den har inte kommit i förrän i förrgår. Efter att ha levt med en svart pappvåd för dörrhålet och ett kök som varit i princip kolsvart och helt i avsaknad av dagsljus nu sedan tidigt i höstas känns det som om det flödar av solljus nu.


Kanske inte så svårt att tänka sig att detta inte varit den roligaste utsikten i världen. Sen var detta dessutom bara så det såg ut i början för efter stormarna i vintras rasade isoleringen som satt mellan pappen och masoniten på utsidan ner och låg som en korv längst ner och vi fick fylla i med brädor och tejpa där pappen sprack…


Nu känns det så mycket bättre. Denna dörren är dessutom rätt tillverkad och passade som en smäck. Skurklossarna och karmen ska målas och sen kan jag hänga gardiner även här.

När det nu är dags för gardiner kunde jag äntligen få ta fram min fina gardinstång. Jag köpte den redan strax efter att vi flyttade hit, hittade den på Annas Kuriosa för 60 kronor och kunde inte motstå den. Det har varit köket som varit aktuellt att ha den i ända från början för vi har ju två fönster i varje rum nästan. Barnen som ska ha gavelrummen där uppe har varsitt men de är inte så värst intresserade av en gammal gardinstång och badrummet har ett fönster men där vill jag inte ha gardiner. Då återstod bara köket och där passar den ju utmärkt. Problemet var att det var just bara en stång med två ändknoppar och sex ringar. Att komplettera den visade sig dock vara mycket lättare än jag trott. För det första var ändknopparna inte påtryckta så som de är idag så att rundstaven till stången måste vara exakt samma diameter utan de är skruvade i ändarna med en träplugg på ena sidan och en skruv på den andra. Stången som var med var för kort för vår köksdörr och dessutom ganska upptuggad av or så jag var tvungen att byta. Men en rundstav i nästan samma diameter kostade ingenting hos bygghandeln. 45 kronor tror jag för 1,5 meter. Sen var det väggfäste som inte fanns men det hittade jag två stycken för 20 kr hos Annas kuriosa och slutligen ringar som jag rotade fram i en reahylla i gardinaffären där jag köpt alla mina gardiner, en 50-lapp tror jag att jag la på dem och klämmorna.


Ett sammelsurium av brokiga delar som ska bli till en helhet.

Som synes är det inte något som har samma färg. Den gamla stången är mörkt brunsvart och blank och jag vill gärna slippa måla om knopparna och de gamla ringarna så målet vara att få resten att se likadant ut. Jag målade både de lilalaserade ringarna (jag förstår att de låg i reahörnet för de kan väl inte haft nån strykande åtgång direkt?), rundstaven och fästena med järnoxidbrun linoljefärg. Tog en halvtimme och gick ju inte åt någon färg alls. En strykning räckte på allt utom rundstaven som behöver en till och sen tänkte jag fernissa dem så de blir blanka som originalen. Tror inte någon kommer se nån skillnad alls på det gamla och det nya sen. Åhh vad det ska bli skönt att få upp gardiner i köket och känna att där nästan är klart.

2 comments on “Dille på gardiner.

  1. Lavin skriver:

    Så fin dörr! Speciellt speglarn är grymma. tom kissen är lite imponerad! Kör också med rundstav som gardinstånd, kirsch har rätt många olika runda fästen. Men mina brukar komma upp omålade och aldrig komma ner =)

    • Sophie skriver:

      Ja den blev jättebra. Iris är nöjd att hon kan hålla koll på vad som händer utanför. 🙂 Jag har flera andra rundstavsstänger också men inga som kommit upp ännu.

Kommentera

