Var håller hon hus?


Ja man kan ju fråga sig vad som hände, det gör jag också! Plötsligt slutade inläggen komma, ingenting hände och jag som ändå gav ett enda nyårslöfte och det var att skriva minst ett inlägg om dagen under detta året. Det höll ju ett tag men sen kom vardagen ivägen. 🙂 Eller jobbet om man så vill eller båda!

Förutom att det varit en hektiskt period på jobbet har jag gått en nybörjarfotokurs på ABF under några veckor. Jätteroligt och intressant och något jag verkligen ville göra, problemet nu är ju att jag blivit lite väl kräsen med mina bilder och istället blir de inte tagna alls. 😀 Nu måste jag ju ställa in bländare och slutare och se till att allt stämmer med hur jag vill ha det.

Nåja, nu är kursen slut och jag har lärt mig massor av saker och hoppas att jag ska kunna få till bra bilder i fortsättningen, och fler inlägg. Tills jag tagit bilder på det som faktiskt hänt här hemma under veckorna så visar jag en bild på huset som det ser ut just nu.


Bilden la jag också in i headern för ett tag sen. Tyckte att det skulle vara en bild utan snö nu istället.

Utsidan på huset börjar falla på plats. Proportionerna har vi fått tillbaka, en kollega på jobbet trodde faktiskt att vi höjt taket på huset efter att hon passerat förbi. Hon hade innan sett huset med tegel och nu såg hon det utan och jag kan verkligen förstå att man kan tro att vi ändrat huset mer än vad vi gjort med tanke på hur mycket huset bytt skepnad genom att vi bytt fönster och plockat bort tegel och isolering. Huset såg lågt och nertyngt och brett ut tidigare och är nu mycket mer resligt och ser smalare och högre ut. De högre fönstren och det större takutsprånget gör ju en hel del.

Vi har fortfarande kvar en hel del jobb. Grunden är ett ständigt återkommande huvudbry, hur ska vi lyckas få bort betongen som är armerad med minst fyra längsgående armeringsjärn runt om. De har verkligen bemödat sig om att göra ett bra och gediget arbete tyvärr. Alla takutsprång är oskrapade och kommer kräva många timmars jobb. Den nedersta och avslutande brädan på panelen ska sättas dit och en hel del av fönstren ska renoveras. Sen tillkommer ju dessutom glasverandan som ska byggas på framsidan och en mindre uteplats i anslutning till köksdörren på baksidan. Skorstenarna ska muras om och kanalerna dras med bruk och säkert ännu fler saker som jag glömmer just nu återstår på utsidan av huset.

Fast när vi nu gjort klart ett par mindre saker som vi påbörjat ska vi faktiskt ta tag i trädgården, den är bedrövlig. Ett fint staket ska sättas upp och rabatter och gångar ska anläggas. Jag vill börja odla på riktigt och kunna plantera lite blommor, buskar och träd långsiktigt. Allt nu står mest så länge nånstans innan det får sin slutgiltiga placering.

8 comments on “Var håller hon hus?

  1. Manni skriver:

    Livet kom ivägen, sånt händer men du ska veta att du varit saknad. Hälsn. Manni

  2. Lavin skriver:

    Det tycker jag låter bra, att få härja lite i trädgården! Det gör ju lika mycket för känslan som en vacker fasad, och trädgården ser man ju inifrån också och det gör man ju faktiskt inte med utsidan! Vilken härlig gårdsbild du har att få lite liv på, det är ju helt fantastiska förutsättningar. Du vet väl att man planerar trädgård bäst ute på en stol med ett glas vin?

    • Sophie skriver:

      Ja och vi har ju gjort så mycket inne men aldrig riktigt haft en trevlig trädgård så det är dags nu. Ska kanske anamma det där med en stol och ett glas vin! :_)

  3. Mariette skriver:

    Jag önskar att jag tänkt om när vi renoverade vårt hus….inte förrän allt var fixat inne kom vi ihåg tomten. När man inser hur lång TID det tar att få träd och buskar att växa så ångrar jag att vi inte startade upp med det först:) Och så mycket trevligare fikapauser vi hade fått!

    • Sophie skriver:

      Ja det är lite så vi känner också. Vi är ju inne på tredje huset och trädgården har fått stå tillbaka hela tiden och det är så tråkigt.

  4. Erika skriver:

    Det är inte klokt vilken förvandling huset har genomgått. Vilket jobb ni har lagt ned! Bara att lyfta på hatten!

Kommentera

