Ny matta i matrummet.


Har letat ett tag och vet exakt vad jag söker men inte hittat. Har tittat på både begagnat och nytt och i alla möjliga olika prisklasser men det är inte lätt att hitta i de mått vi vill ha. Antingen är de för små och syns knappt under bordet och stolarna eller så är de alldeles för stora och täcker hela golvet.


Utan matta…

Under tiden jag letar går tiden och matrummet utan matta ser kalt och ofärdigt ut. Det ser konstigt ut att inte ha någon matta under bordet tycker jag. Inte under alla bord, i köket har vi ingen, men just i matrummet blir det fel utan. I fredags var jag på Ikea och då hittade jag faktiskt en matta som passade. Den var något mindre än vad vi tänkt oss men ändå tillräckligt stor, priset var väldigt förmånligt och därför gör det inget om vi senare hittar den perfekta mattan. Direkt jag lagt ut den såg rummet så mycket trevligare ut.


Mattan på plats. Den är nyutrullad så kanten längst hit har inte vikt ner sig helt ännu. Mattan heter Valby Ruta och kostar 599 kr.

Taklampan över bordet hänger alldels för högt men jag har inte fått tag på någon kedja att förlänga med och vi hade inte alls så högt i tak innan så då hängde den lagom. Saknas ännu gardiner dessutom, en jättemiss i beräkningen. Jag köpte ju gardiner på Åhlens innan jul, enkla tunna vita i bomull och de hängde jag upp så länge i vardagsrummet. Sen när jag fick tag på fina spetsgardiner dit tog jag ner dem och tvättade dem för att kunna stärka dem och sedan hänga dem i matrummet på gardindbrädorna som Mats tillverkade.

Gardinbrädorna sitter uppe och är färdiga sen länge med förberett bomullsband att nåla i och allt men när jag då skulle hänga gardinerna hade de krymt nästan 30 cm på längden… med andra ord är de nu alldeles för korta. Jag tvättade dem bara på 40 grader så det måste varit bra krympmån på dem. Tur att de bara kostade 100 kr per längd! Senare kommer jag kunna hänga dem på ovanvåningen eller, om de skulle vara för korta även där, i torpet så de kommer att användas men nu måste jag ju hitta nya till matrummet och så länge gapar fönstren tomma.

5 comments on “Ny matta i matrummet.

  1. Matilda skriver:

    För länge sedan jobbade min morbror på ett golv- eller om det var mattvaruhus. Därifrån beställde mina föräldrar en heltäckningsmatta, fast kantad, så stor att den täckte hela soffgruppen i vardagsrummet. Vet inte om man kan göra sånt nuförtiden och kanske inte heller vad ni var på jakt efter nu, men se det lite som ett tips till vem som helst bara.

  2. Mariette skriver:

    Så mycket snyggare det blir med mattor! Överhuvudtaget tycker jag att textilier håller på att bli bortglömda numera…för hemtrevnad sitter i såväl mattor som gardiner och dukar!

  3. Mimmi skriver:

    Kedjor (och SLADD) etc för att förlänga lampor, Mässingmäster i Stockholm. Dessutom är jag lite sur på dig för att du inte hör av dig ang blomskotten av 100-är gammal begona och annat? 😉 / Mimmi

    • Sophie skriver:

      Tack för tipset om mässingmäster igen men de har ju ingen hemsida så jag har inte kolalupp deras produkter mer.

      Och jag HAR mailat dig och svarat både om begonian ,clivian och pelargonerna. Jag har suttit här och undrat varför du inte svarar tillbaka… Jag skickade den 22 februari, det ligger som sänt i min utkorg. Det har inte fastnat i nåt filter hos dig då? 🙂

  4. Mattor skriver:

    Vilken härlig matta 🙂 Tack för en bra blogg!

Kommentera

