Tittade närmare på brunnen.


Brunnen har legat ganska långt ner på prioriteringslistan vad gäller att göra den fin. Att göra den säker ligger högt upp men vi har haft problem att få tag på ett cementlock som är stort nog att täcka den (vi hade tänkt lägga ett sådant över sålänge). Eftersom det inte direkt varit aktuellt att göra nåt estetiskt åt den har jag inte heller kollat så noga men nu när jag fick fotot på hur den sett ut tog jag mig en närmare titt.

Veven har jag ju sett hela tiden men nu när jag kollade visade det sig att även en stock sitter längt upp. Troligtvis är det samma vev och samma runda stock som sitter i det lilla huset idag som satt på den öppna brunnen. Det finns alltså kvar och då är det ”bara” trästommen vi behöver göra om. Sen måste vi leta efter det hjul som suttit längst upp under taket på den öppna brunnen också, det är ju inte alls otroligt att det finns nånstans på gården.


Eftersom bilden gör mig så glad tar jag med den igen! 🙂


Här ungefär samma vinkel som på det gamla fotot.


Här syns den gamla stocken man vevat upp kättingen (eller repet) på. Den sitter längst upp under nocken på det lilla huset.


En fin stensatt brunn är det, vattnet är precis utanför bild så där är ingen vattenbrist heller. Den har gott om vatten på sommaren också även om nivån såklart är lägre då.

Sen undrar jag lite över hur den varit färgsatt, om den varit det. Kan tänka mig att den varit slamfärgad röd som uthusen. Men kanske var den tjärad eller bara obehandlad. Är det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning?

Detta inlägg postades i Gården.

6 comments on “Tittade närmare på brunnen.

  1. Stolpåsgård skriver:

    Vad kul att hitta in på hus och gårdar som renoveras och livas upp igen!
    Så fin utsida ni gett ert hus igen.
    Vi hittade också en brunn huxflux för nåt årsedan då vi grävde på gården, men den gick inte att rädda då den låg under vägen till stallet…synd!
    Er kommer att bli så fin.
    Lycka till önskar Sussi på Stolpås

    • Sophie skriver:

      Ja vi hittade en när vi grävde också, även den en gammal stensatt men den fyllde vi igen eftersom den redan varit igenfylld delvis och den var en del raserad av tidigare grävningar runt huset. Jag tror också den kommer bli fin och jag har alltid önskat mig en sån här fin brunn.

  2. Pia skriver:

    Tack för din fina kommentar. Vilka kul projekt ni har! En kvalificerad giisning är att nderdelen varit slamfärgad i alla ser det ut så på bilden. Med tjärad eller behandlad med roslagsmahogny kan också bli super fint. Ska följa förvandlingen.

  3. MrsUniversum skriver:

    Jag skulle gissa att mycket varit grånat trä som var så vanligt förr men panelen nertill ser ut att ha någon behandling. Slamfärg, kanske. Trätjära, den är så kletig i början och man ville nog undvika tjära på kläderna.

    • Sophie skriver:

      Ja grånat trä skulle jag också tänka mig och rött nertill kanske. Släktingen tror hon minna att dne var röd nertill med annan färg på sargen.

Kommentera

