Kastanjeminerarmal


Häromdagen läste jag i Tobbes inlägg om träd på hans blogg Åsumtorpsgården att de hade fällt en kastanj som var svårt angripen av en skadeinsekt. Det visade sig att han även visste vad för sort, nämligen kastanjeminerarmalen. Genast var jag tvungen att kolla upp det här och när jag tittade på bilder på nätet av skadorna kunde jag ju se att det var precis samam sak som drabbat våra egna vackra kastanjer.

Våra kastanjer är något över 80 år och två rejäla träd som står på varsin sida av infarten till gården. På sommaren bildar de ett underbart valv som man kör genom. Träden fick äldste sonen Karl, född 1912, som betalning när han en sommar som ung var i Skåne och plockade betor. Eftersom jag både tycker träden är vackra och de dessutom står för en viktig del av historian till gården är jag mån om att de ska stå kvar men jag har inte vetat vad jag skulle göra med dem när de bara blev brunare och brunare för varje år.

I slutet på juni börjar de bli bruna på löven längst ner och sen blir det bara värre och värre under hela sommaren. I somras nådde det upp till hälften av kronorna ungefär. Det ser verkligen jättetrist ut och det är den här malen som lägger sina ägg i löven och sedan äter larverna upp innanmätet. På en säsong hinner det födas tre omgångar larver och sista omgången övervintrar som puppor i de nerfallna löven. Att de övervintrar i bladen är jättebra för det innebär att jag kan samla ihop löven och bränna dem nu för att bekämpa malen. Förhoppningsvis ger det ganska bra effekt redan detta året om jag är noggrann.

Jag har varit orlig att träden skulle behöva fällas men nu har jag gott hopp om att jag ska kunna rädda dem faktiskt.


Ett foto taget från nocken på stora huset i somras. Taget 17 juli och kastanjerna ser fina och gröna ut. Nerifrån kan man dock se att det börjat bli brunt på de lägsta bladen.


Foto från 21 juli och nu har skadorna tagit fart ordentligt.

Ni ser vi tänker inte fälla alla träden i trädgården… 😉

Detta inlägg postades i Gården.

3 comments on “Kastanjeminerarmal

  1. TorpSara skriver:

    Limring borde hjälpa i så fall!

  2. TorpSara skriver:

    Aha. Då blir det till att kratta…

Kommentera

