Bryr mig inte om vad mamma säger!


Tycker verkligen vi har fog för att vilja ta ner några av björkarna runt huset. Det är ju synd om folk om de inte ska få se vårt fina hus! 😉


Massor av björklöv ivägen!

Nu på vintern är det väl okej men sen under den delen av året när det är löv, då ser man inte huset alls nästan. Björkar är heller inga träd som går att beskära lämpligt eftersom de ska ha naturlig krona tycker jag. Den förväxta cypressen ska också bort även om den är miniliten jämfört med dem min mamma envisas med att behålla… 😀

Jag har läst Agnes Cecilia för många gånger för att kunna med barrträd i trädgården!

Detta inlägg postades i Gården.

15 comments on “Bryr mig inte om vad mamma säger!

  1. Sophie skriver:

    JA! Bort med cypressen. Men jag är en obotlig björkromantiker så där är det svårare… men det är klart att man vill kunna se ert fina hus.

  2. Asta skriver:

    Jag gillar också björkar måste jag erkänna. Men ni ska väl bara gallra? Inte ta bort alla?
    Barrträd i trädgården tycker jag däremot inte heller om.

  3. MrsUniversum skriver:

    Cypressen hör 70-talet till eller en herrgård. Barrträd är väldigt vackra på en naturtomt där de inte planterats utan vuxit naturligt.
    Men björken… det går ju att börja med att stamma upp den rejält -det klarar den och man ser huset mycket bättre. Toppa den är dock inget den trivs med som du skriver. Trivs ni inte med björken efter uppsamningen så hugg ner den – men för mej skär det i hjärtat.

    • Sophie skriver:

      Ja det håller jag med om att de är men detta är verkligen inga naturliga barrträd vi har. Ja stamma upp gjorde vi ju på en del av björkarna i slutet på sommaren och det gör stor nytta.

  4. Gafsan/Annette skriver:

    Väck med cypressen, stamma björken som mrsuniversum säger. 🙂

  5. Mamma skriver:

    Björkar kan visst beskäras..du har väl passerat på Hörlingevägen tillräckligt många gånger för att ha sett det :-))
    Jag har TVÅ cypresser så det så ….

    • Sophie skriver:

      Du måste läsa noggrannt! ”DEM min mamma envisas med att spara” Eller är inte dem pluralform?

      Och de björkarna är väl verkligen ett bevis på att björkar inte ska beskäras, de är de fulaste träd jag vet!

  6. Sara skriver:

    Det går ju inte att beskära en uppvuxen björk. De dör inom tio-femton år.

    • Sophie skriver:

      Nej fast björkarna mamma menar (om du såg hennes kommentar) är klippta sen de var små och hårt hållna och jättefula. Att beskära är inte intressant för vår del för björkar är bara vackra när de har naturlig krona tycker jag. Fast stamma upp dem en bit så det blir lite högre från mark är helt okej och det måste de väl klara.

      • Stella skriver:

        En deluppstamning går nog bra, vid rätt årstid.
        Vi har en björk på landet som stammats upp på ena sidan pga en luftledning (ser inte så tokigt ut faktiskt) och ett körsbärsträd har av samma anledning beskurits och växer rakt uppåt. Åsså fick vi markkabel i somras…så nu får vi fixa till utseendet igen…På samma tomt tog jag motorsågen å mejade ned en förväxt ene och en kryptall som tog halva gräsmattan. Blev av familjen kallad enehatare…
        En del bokträd får också pga väg ena sidan hårt beskuren men kronan är jämn och växer friskt.
        Har en granne med formklippta björkar – hua så fult.
        Här hemma har jag planterat en ”björkdunge” för att få lite tak i trädgården. (dock ser man husen). Min man ville plantera dem symetriskt men det blev ”utslängt”. Det är mycket vackert med de vackra stammarna och grönskan.
        Något mer träd vill jag ha mot huset vill jag ha, vi har hägg och rönn också. Och småenar som jag ömt vårdar (och ansar) :).

Kommentera

