Fler udda fönster på torpet


När jag nu skrev det där inlägget om lunetter eller fyrkantiga fönster häromdagen började jag tänka lite även på de andra fönstren på torpet. Det är inte bara på långsidorna som det ser ut att ”fattas” fösnter eller där de sitter osymmetriskt. På torpets södergavel finns ett liten kvadratiskt fönster insatt och jag är ganska övertygad om att det är insatt samtidigt som det rektangulära på framsidan. Fönstret leder in till en av kattvindarna och den kattvinden har använts som skafferi när ovavånignen beboddes av ena sonen med fru. Samma par som behövde ljus till hallen hade ju säkert nytta även av ljus i skafferiet.


En bild från sommaren 2010 när vi precis flyttat hit. Vi har hunnit fälla de är närgångna björkarna nu.

Även detta lilla fönster kommer sättas igen tror jag. Det ser så snett ut med bara ett. På det äldsta fotot av torpet finns fösntret inte. Det är inte taget 1912 som jag trodde utan 1935 ungefär vilket stämmer mycket bättre med åldern på Ernst och Selma som syns på fotot som då borde vara i 60-års åldern. Årtalet 1912 fick vi från att det stod det på baksidan av kortet och frun sa det men enligt släktingen jag fått kontakt med stämmer detta alltså inte.


Inget litet felplacerat fönster.

Även torpets andra gavel har sned fönsterplacering. Jag blir mer och mer övertygad om att man här bara gått efter funktion och inte estetik när man byggt en gång i tiden. Det känns som om det saknas åtminstone ett blindfönster på denna gavel.


Det borde suttit ett fönster nere till höger tycker jag. Innaför finns dock en klädkammare/skafferi så behovet finns ju egentligen inte kanske.

6 comments on “Fler udda fönster på torpet

  1. Stina skriver:

    Hej
    Jag undrar om inte paret på kortet är yngre än 60 år. Båda är mörka i håret, jag har kort på släktingar där hon väntar barn så då kan vi bestämma hennes ålder till 38, de ser ut ungefär som personerna på ditt kort. Folk såg äldre ut förr.
    Jag gillar att följa er blogg, så intressant med äldre hus. Kämpa på.
    Stina

    • Sophie skriver:

      Nja de är mellan 55 och 60 år enligt Inger som är barnbarn till dem. Vi har också tänt på det där med att fol såg äldre ut men eftersom jag vet när de föddes och jag nu har fått kort där Ernst och Selma står i samma kläder tillsammans med sina söner och Inger vet hur gamla de är ungefär så stämmer det faktiskt med deras ålder ändå.

  2. Hans skriver:

    Underbart torp.
    Undrar om det inte finns igensatt ett fönster även på gaveln fast man vet ju inte säkert. Gamla skafferier hade ju ofta fönster.
    I varje fall hade huset där svärfar föddes ett sådant stort skafferifönster (Södra Östergötland strax norr om Vimmerby).

    • Sophie skriver:

      Nu har jag ärligt talat inte varit ute och kollat så noga om det finns ett igensatt fönster men jag är tveksam. Det finns också redan ett fönster in till skafferiet fast från baksidan på huset. Alltså runt hörnet på fotot och det gör mig ännu mer tveksam eftersom två fönster i ett skafferi/klädkammare hade nog varit slöseri.

  3. Nya Fönster skriver:

    Ja håller med, det borde sitta ett fönster till höger där. Är det något ni planerar att sätta in? 🙂

    • Sophie skriver:

      Nja jag vet inte, det har ju inte funnits från början men huset ser lite naket ut så vi får se hur vi gör när det blir dags. Det gäller ju att kunna hitta gamla fönster som passar in också isåfall.

Kommentera

