Toppenhus!


Fastnade förra veckan framför ett program som heter Hustoppen. Det går ut på att ”två experter”, en arkitekt och en inredare, åker runt bland speciella hus i Sverige och visar upp dem och pratar med ägarna. Sen sitter en jury bestående av ”en supertrio av sveriges mest framgångsrika arkitekter” och bedömmer husen enligt en betygskala och det hus som får flest poäng i slutet av programserien har vunnit och är det mest spännande huset.

Igår tittade jag igen och då besökte de en lada som blivit ombyggt till bostadshus. Från vägen syntes det inte alls att de hade byggt om men innifrån gården hade de glasat hela gaveln och halva ena långsidan. Invändigt var det betong och annat rufft och man hade kvar skalet, alltså hela stommen av ladan. De flyttade från boningshuset till ladan eftersom där var bättre utsikt.

Det är ganska roligt att titta in i annorlunda hus så här men jag blir hysterisk på kommentarerna från programledarna. De slänger ur sig såna knasiga saker så jag håller på att krypa ur skinnet.

Ett par exempel från igår (det är inte jag som skriver konstigt, det är deras talspråk):

Alla möten är lite lätt skeva, det är alltså inga linjer som riktigt stämmer men det funkar så himla bra här. Du får ta del av alla material här, du får känna tjockleken på balken, du får se undersida av trapp du får se lite möten, här sticker det upp en kant där det kan samlas lite skönt damm, det funkar skitbra.

Ehhh… skönt damm?! Tror jag ska börja med det också. Att samla lite skönt damm här och var så slipper jag dammsuga hela tiden.

Objekten eller dom lösa möblemanget känns väldigt noga utvalt, dom är ganska små om man jämför med den stora volymen som finns här. Om vi tittar här, vi står vi en fantastiskt stor maffig köksö och så kommer den här lilla delikata vackra kristallkronan. Det känns väldigt fint att de har valt ojekt som inte dominerar utan fortfarande låter skalet framträda.

Sa hon om kristallkronan som inte alls var liten men som så klart blir liten i en enorm lada.

Även om det är väldigt stora kvadratmetrar som vi pratar om här så finns det en genuin intimitet och jag tror att det är just det lekfulla med volymer, här har vi en volym, här har vi en volym, vi har ett köksparti PLUS att alla utrymmen får sin egen rumslighet, här har vi en vägg fast det finns ingen vägg…fast det får ändå en egen känsla och rummet får sin egen identitet.

Sa hon och gick runt och tog på olika delar av huset. Sen trodde jag att alla kvadratmeter var lika stora men det är de kanske inte… 😀

Det är en finess i detaljerna men det är inte speciellt hög detaljeringsnivå, Ehh det är en skillnad där, titta på det här till exempel, man har liksom slipat av här med vinkelslip men låtit den vara så. Skitsnyggt.

Kan vara bra att veta att när man gör något slarvigt eller ofärdigt så beror det på att man har finess i detaljerna men inte så hög detaljeringsnivå, Skitsnyggt!

Aa det här tycker jag är lite kul. Här handlar det inte bara om nåt återskapande, eller renoverande eller restaurerande utan här har man ju då på nåt sätt försökt att flytta den här ladan en tidepok framåt, det tycker jag är spännande. Jag gillar att man håller på att såpar och linoljefärgar och hela den där folkrörelsen vi har med våra gamla hus, det är en jättefin tradition som vi ska vara rädd om. Men det här tycker jag är kul när vi tar ett steg vidare.

Ett steg vidare för oss som är rädda om våra hus är alltså att vräka ut allt och ta det ett steg vidare! Tror vi ska ta bort den gavel som vi inte renoverat och göra den helt inglasad, det är helt ok eftersom det inte syns från vägen ändå. Man vill ju inte fastna i gamla hjulspår utan gärna hänga med in i den nya tidsepoken… 😉

Programmet går på tv8 om ni vill lyssna på fler roliga kommentarer. 🙂

15 comments on “Toppenhus!

  1. asumtorpstobbe skriver:

    Haha! Grymt bra kommenterat! Vi såg första avsnittet men har inte sett fler efter det. Kanske ska ge det en chans till.

    Tack för ett gott skratt i alla fall! 😀

  2. TorpSara skriver:

    😀

  3. MrsUniversum skriver:

    Ja det är inte lätt att vara arkitekt bland byggnadsvårdande bloggare märker jag ibland 😉
    Har inte sett Hustoppen men anar på din beskrivning att det programmet behövs som motvikt till alla självbyggeriprogram som finns. Men kanske borde programledarna lära sig formuleringskonst av Ernst Kirchstång, kvinnornas favorit 🙂

    • Sophie skriver:

      Nja har väl inte så mycket att göra med att de är arkitekter egentligen utan mest att de inte är så bra på att programleda. 😀 Självbyggeri är det en hel del i Hustoppen också, eller en del har ju fått allt gjort och andra har gjort allt själva. Fast det byggs ju inget i programmet förstås.

      Sen vet jag inte om Ernst direkt är den jag skulle vilja agerade lärare… han har rätt roliga kommentarer själv tycker jag. 😉

  4. Hans skriver:

    Ett program som med andra ”komentatorer” kunde varit jätteintresant. Nu blir jag mest ireterad
    Det finns ett engelsk som heter ”Grand design” tror det gick på TV8.
    Där har den en jättebra komentator

  5. Annette/Gafsan skriver:

    Har inte sett programmet, men dina kommentarer var toppen och jag kan se scenerna framför mig! Ser ibland hus/inredningsprogram där man får ha kudden i famnen, hjälp för att inte se eller bita i! Måste bara få säga att ni gör underverk med Södergården!

    • Sophie skriver:

      Det är värt en titt (måndagar klockan 21 på tv8) De är irriterande men på en gång ganska komiska de där kommentarerna. Har också svårt för att titta på vissa inredningsprogram… ibland blir man förskräckt men oftast bara ledsen.

      Och tack så hemskt mycket för berömmet!

  6. Mariette skriver:

    Jag har sett det och blev ledsen in i själen när man kommenterade ett äldre pars inredningsstil i deras bostad vattentornet. Hallå! Personligt är väl ledord som duger fortfarande eller? Kommentatorerna är lika lea som IDOL-juryn. Bläh, bra program men jobbiga besser-wissrar.

  7. Mona skriver:

    Jag såg ett program och höll på att kräkas på kommentatorerna, i synnerhet den spåniga tjejen. Har inte sett fler avsnitt sedan dess, fick nog! Bland annat sa hon ”kårrischerad plååååt” om korrugerad plåt ungefär fyrtioelva gånger. Dessutom var ALLT så himla fint hos den familjen – hon var totalt okritisk. Till och med min 11-åring kom med bättre kommentarer: ”Är det så himla bra med en smal trappa som enda sätt att ta sig in i huset om man kommer med matkassar och trötta småbarn? Är det så kul med betonggolv i alla rum om ungarna ramlar och slår i bakhuvudet?” Jag tyckte att mitt barn hade vettigare saker att säga än programledartjejen…

  8. P skriver:

    Ahhh, jag såg också de avsnittet med ljuskronan. Ibland undrar jag om hon pratar mest bara för att det inte skall bli tyst. För helt insatt kan hon sannerligen inte vara!

Kommentera

