Betongen borta.


Nu är betongklumparna som var kvar efter vedspisen och vasken i Majas rum borta. Mats hyrde en bilmaskin i måndags och ägnade kvällen åt att demolera.


Finns inte längre.

Nu är det färdigrivet, nästan iallafall. Jag ska riva ner det trasiga papptaket också, sen så.

Nästa vecka är jag och barnen lediga för det är sportlov och då hade jag tänkt ägna mig åt Majas rum. Ett problem vi har är dock fortfarande golvet. Mats har kolalt upp på Woody och där kostar ett trägolv som är 14 mm tjockt runt 500 kr kvadratmetern men då är det bara 11 cm breda brädor och det är inte fint och inget vi vill betala så mycket för, kanske om det varit billigt. Är det någon som har tips på antingen ett betydligt billigare tunnt golv (som då kan vara runt 10 cm brett) Eller allra helst ett tunnt men bredare golv?

10 comments on “Betongen borta.

  1. Helene J skriver:

    Byggmax? Golvet i vårt barnrum blev just billigt furugolv där ifrån. Kostar 100kr per kvm. Minns inte dimensionerna nu. Men billigt kan vara bra ibland, särskilt i barnrum:-) Golvet hette nåt typ ”ekonomiklass” men var av bättre kvalitet än vi trodde. Vi befarade en massa spill, men blev positivt överraskade!

  2. Lavin skriver:

    Byggmax furugolv är tunt och billigt, vi hade det som ett ”tillfälligt” golv i vardagsrummetoch det var hårdare än det norrländska från klockestrand som vi la i sovrummet. Det kommer förvisso inte i förbeställda längder, och en del spont var kass så det blir mer spill, men är fullt i klass med de fernissade, spontade plank vi har hittat på övervåningen här. Och det kostar ca 100kr/kvm. Det behöver nog ligga inne tag för jag kan inte tänka mig att det har en bra fuktkvot direkt när man köper det.

  3. TorpSara skriver:

    Hur ska du göra med golvet? Andrasorteringen är ofta bra nog om man ska måla/fernissa det. Kolla hos tillverkarna, Siljan har rätt breda och Dala-Floda också tror jag.

  4. TorpSara skriver:

    Jag tror inte att man gör 14mm i bredare format, det håller inte, då blir det lamellgolv. Bauhaus, Byggmax, som Helene föreslår, och de andra lågprishaken har ofta billiga golv. Tror att vi har Gapro på kattvindarna. Det var rätt fint,

  5. Anna skriver:

    Sparar ni kaklet? Jag höll på att leta ihjäl mig efter sådan förut, när vi renoverade vårt kök. Fick ge upp till slut. För det är väl 15×15 UE-kakel?

    • Sophie skriver:

      Jo vi hade faktiskt tänkt spara det kakel som sitter på murstocken på plats. Det får sitta kvar för andra att finna nån gång i framtiden kanske, så finns spåren kvar efter det tidigare köket. De plattor som satt på vedspisens sidor och ovansida har jag sparat. Det är 15X15. Vi har lika i torpet och det är bra att ha extra om något där är sönder. Vissa plattor var det hur enkelt som helst att få bort och vissa satt som berget och gick sönder.

Kommentera

