Gåramålning.


Redan när vi köpte Södergården pratade frun om att det fanns en gåramålning som en släkting hade. Hon skulle försöka fixa ett foto på den så vi kunde få se, sen har det inte blivit av men jag har tänkt på det några gånger. Nu har den här gåramålningen gjort så jag fått kontakt med ett barnbarn till Ernst och Selma som var de som byggde huset en gång. Det var hon som hade tagit hand om tavlan men inte vetat vad hon skulle göra med den och slutligen lämnat in den på Traryds hembygdsförening. Nu finns den alltså bara några hundra meter härifrån. Först fick jag bara veta att tavlan fanns där och sen talade hon även om att hon lagt upp ett foto på den i en grupp på Facebook som heter Strömsnäsbruk.

Gissa om jag var snabbt inne och letade upp den!!

Jag vet inte när den är målad och av vem men detta är nog så nära ursprungsutseendet jag kan komma. Både torpet och stora huset är så som jag antar att de sett ut från början. Mest spännande är det att se torpet utan verandan. Dubbeldörrarna som sitter där finns kvar ännu idag men som innerdörrar för tillfället. Efter att ha sett denna tavla känns det givet att verandan ska plockas bort och torpet återställas till det äldsta utseendet. Jag ska gå ner till hembygdsgården en dag och se om jag kan hitta den och se om det kanske ändå finns även annan information om vår gård.

Det var via tavlan som hon la upp på facebook som hon fick tips om min blogg och hon har delat med sig av saker hon minns och jag är så tacksam både för det och för att jag fick låna hennes bild och lägga ut här.

Gården blir så mycket mer levande för oss när vi får ledtrådar på vem som bott här och när och hur det har sett ut innan. Jag suger åt mig som en svamp…

Sen var det ju verkligen kul att hitta gruppen på Facebook också för där läggs det upp gamla bilder från byn titt som tätt och sedan kan vem som heslt som är medlem i gruppen gå in och kommentera vad de minns och så om bilderna. Nu senaste dagarna har det även lagts upp nytagna foton av gamla hus och då dök bland annat vårt första upp. På så sätt kunde jag bidra men jag fick också veta att huset från början kallades Gustavsborg efter den polisöverkonstapel som bodde där. Vi som letade och letade och gick igenom hur många kort och filmer med kort som helst och letade i gamla böcker och frågade runt när vi bodde i huset men ingen visste nåt och inga bilder hittade vi. Bilder har jag visserligen ännu inte sett på hur det såg ut förr men just att på ett par timmar visste jag mer om husets historia än jag fick reda på under de tre år vi bodde där sammanlagt.

Detta inlägg postades i Gården.

6 comments on “Gåramålning.

  1. A e skriver:

    Hej!
    Hittade din blogg för några dagar sedan och har nu tagit mig igenom hela historien så här långt. Så spännande! Huset blir verkligen helt fantastiskt! Ser fram emot fortsättningen 🙂

  2. Anneli skriver:

    Mitt namn ska vara Anneli, och inget annat 😉 Inte lätt när man är sjuk och ligger med datorn på magen 🙂 Tack för massor av trevlig förströelse!

  3. Anneli skriver:

    Min första kommentar försvann visst… Vad jag skrev var att jag hittat din blogg för några dagar sedan och verkligen uppskattar den. Det är så spännande att läsa om hur ni tar hand om ert vackra hus. Det blir verkligen fantastiskt! Inte helt lätt att se på de första bilderna… Jag ser fram emot fortsättningen 🙂

  4. Emma Forsbacka skriver:

    Oj så kul och spännande! Hoppas du skriver ner hennes minnen och berättelser!

    • Sophie skriver:

      Ja jag försöker det både på bloggen och sen skriver hon ju på Södergårdens sida på FB så då finns det där. Det är verkligen jätteroligt.

Kommentera

