Gardinupphängning.


Spetsgardinerna är sydda och upphängda i vardagsrummet. Det ser mycket trevligare ut utifrån nu när där sitter gardiner. Jag gillar gardiner. Fast det kan vara väldigt vackert att skippa dem om man har vackra fösnteromfattningar inomhus vilket vi i och för sig har. Men jag gillar gardiner mest för att det ser så tomt ut utifrån annars.


Det ser bebott ut med gardiner tycker jag. Även om jag har ganska tomt i fönstren för övrigt eftersom jag inte fått tag på de blommor jag vill ha.

Även invändigt blir det mer ombonat och inrett med gardiner, eller det blir lättare mer ombonat och inrett för det kan som sagt se väldigt bra ut utan också.


De är ”bara” upphängda, inte strukna eller stärkta vilket ska åtgärdas när jag bestämt hur jag ska göra med dem.

Jag är så glad att jag hittade det här spetstyget för det är verkligen ett vackert mönster.


Rosorna är mycket lika dem på spetsgardinerna Alvine från Ikea.

Krukväxter och krukor saknas i fönstren eftersom jag inte hittat vad jag söker, bredvid kandselabern står idag bara en söt liten vas i tjockt glas.


Glaset är 7-8 mm tjockt så den är rejäl fast den bara är ca 10 cm hög.


Och här anledningen till att gardinerna i matsalen inte kommit upp ännu, gardinbrädorna väntar på målarfärg.

8 comments on “Gardinupphängning.

  1. Mariette skriver:

    Vilka blommor hade du tänkt dig?

    • Sophie skriver:

      Eftersom vi har element under alla fönster måste det vara blommor som tål att ha varmt om fötterna och jag gillar porslinsblommor (hoyor) av olika slag väldigt mycket (vet i och för sig inte om de gillar värmen men jag har haft såna över element innan)Blomsteraffären jag brukar handla i har dock inte fått hem några ännu eftersom det är så kallt. Novemberkaktus är en annan sort som jag tycker om och som pasar bra i äldre hus men de är för yviga för fönsterbänkarna så det får bli på piedestaler eller bord. Pelargoner funkar så klart alltid men det har jag i andra rum så jag ville ha nåt annat här. Fler förslag mottages tacksamt!

  2. Margareta Karlsson skriver:

    Jättefint !! tycker jag. Jag håller med om att det ser ombonat och hemtrevligt ut – inte minst utifrån och det är inte heller oviktigt.

    Min man gillar BÄST när fönstren får tala för sig själva – och jag kan också tilltalas av det. (Vi har samma typ av fönster som ni har.) Vi har faktiskt inte haft gardiner i våra fönster sen våren -11 då vi renoverat huset klart och fönstren blev så fint nymålade och vackra med snygga foder. I somras hade jag gammaldags pelargoner ( i vita Gunilla-krukor med svarta fat) nästan överallt och utanför stod all grönska så fint.

    Men till advent och jul då fick det bli gardiner igen ! För då bestämde JAG att man inte kan fira jul utan gardiner =)
    / Margareta

    • Sophie skriver:

      Ja det blir mer ombonat men visst är det lite synd på de fina fönstren. I badrummet och tvättstugan där vi har de vackra spröjsade verandafönstren har vi inga gardiner.

  3. Mimmi skriver:

    Det finns många bra ”gamla” krukväxter. Jag har en Änglavingebegonia, Begonia maculata, som är över hundra år gammal. Om du vill kan jag rota ett par sticklingar åt dig. Bilder har du här: http://www.google.se/search?q=Begonia+maculata&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=h0w1T7uiLYHE4gSiz82sAg&sqi=2&ved=0CCUQsAQ&biw=1344&bih=758

    Andra sorter som passar ett gammalt hus är t ex Blomsterlönn, Clivia, Svärmorstunga och Saint Paula.

    • Sophie skriver:

      Vilken vacker blomma. Jag skulle bli hemskt tacksam om du ville fixa sticklingar till mig. Växter med historia är ju mycket roligare än dem man köper i blomsteraffären dessutom! 🙂

  4. Mimmi skriver:

    Ja då får det bli lite mailande!
    Has det mailaderss?
    / Mimmi

Kommentera

