Majas tapetval.


Önskemålet var en tapet som var blå, rosa och lila och som hade blommor, fjärilar och traktorer i mönstret. Jag har letat och tillsammans har vi suttit och tittat på datorn efter vilka mönster som kan tänkas passa, redan första gången jag sökte pekade Maja på ett mönster och hon har hållit fast vid det. Hon har alltså Maja bestämt sig och det är hennes rum så hon väljer helt själv. (Jag ska bara övertyga Mats om det också 😉 )


Majas val är den blå tapeten med fåglar och trollsländor (fjärilar) Den finns även i rosa men hon vill ha blått. Den andra tapeten tycker jag också är väldigt fin men Maja vill ha den första. De två översta tapeterna kommer från Pip-studio /Intrade. (alla bilder lånade från nätet)

Jag tycker tapeten passar henne väldigt bra och den passar rummet också. Jag vill gärna ha en tapet som flörtar lite med originalmönstret och de här slingriga blommorna gör ändå det tycker jag. Hade det varit mitt rum tror jag att jag hade valt den tapet som syns på tredje bilden som heter Kajsa och kommer från Sandbergs dock.

Sen var det ju golvet då. Till den här tapeten som Maja valt skulle jag helst velat ha ett enfärgat golv. Det bästa hade varit om det legat ett helt trägolv så kunde jag målat det. Tyvärr är golvet härinne inte helt på grund av vedspisen. Alltså måste vi lägga något över och Marmoleum klick tilltalar mig väldigt i just barnrum på grund av dess egenskaper och att de är miljömärkta. Frågan är dock hur man kombinerar det golvet med tapeten på ett bra sätt. Vi hade tänkt lägga golvet rutigt eller randigt för att det är roligare men frågan är om inte det blir alldeles för rörigt med en så mönstrad tapet. Det är inte lätt med färgerna heller och golvet har vi tänkt ska ligga kvar även när Maja ändrar sig och vill ha andra tapeter.

6 comments on “Majas tapetval.

  1. maria skriver:

    Jättefina tapeter! Det tredje (Kajsa) är lite rolig tycker jag just för att den grå grundfärgen är väldigt lika 30% grön umbra, den är ju tänkt att vara ny design av gammal tapet så det är nog ingen slump. Rutigt golv låter fint, om det blir rörigt beror nog på färg, men mot den ljusblå passar väl typ bara vitt grått och svart väl. (har dock inte sett nån färg på riktigt, bara på datorn)

    • Sophie skriver:

      Ja jag tycker mycket om den också. Lite färglös för ett barnrum kanske. Jag tror nog att vi kommer välja grått och vitt, det var behagliga färger som tål en hel del utan att bli röriga. Den svarta passar också men det blir så hårda kontraster när det redan är så mycket på väggarna och barnrum kan behöva lugnas ner för de brukar ha en tendens att bli röriga ändå. 😉

  2. Stella skriver:

    Fin tapet i glada färger Maja!

    Jag håller på enfärgat golv till tapeten(och nästa och nästa), eventuellt med några få rutor ”utkastade”. Även om man håller sig till en lugn inredning i övrigt så är det mycket grejor i ett barnrum…jag skulle ha satsat på golvfärger som håller, vitt, grått, blått, grönt.

    • Sophie skriver:

      Ja det är antingen enfärgat eller rutigt i ljusgrått och vitt för de två är så milda att det nog kunde funka ändå. Annars var det just de gröna och blå jag skrev upp när jag kollade för de passar bra till tapeten men de är kraftiga.

  3. Stella skriver:

    Lägga ett enklare tunnare trägolv över det hela och måla med linoljefärg, i ljusgrönt, lätt att måla om och du kan ta någon detalj från tapeten, förstora, spegla, och måla som golvbård, ev bara ränder i tapetens färger?

    • Sophie skriver:

      Ja jag skulle helst vilja ha trägolv ju men har faktiskt inte ens tänkt på att det finns tunnare än de vi brukar lägga in som är minst 25 mm. Linoleumgolvet bygger ju ändå ca 9 mm så ett 15mm trägolv hade inte gjort så stor skillnad och det går för dörren iallafall. Jag hade verkligen inte haft något emot att få måla ett trägolv nånstans i huset heller…

Kommentera

