Det blir ny pappspänning trots allt.


Nu har jag rivit ner masonittaket i Majas rum och jag hoppades att jag skulle hitta ett relativt helt papptak som man kunde laga med mindre remsor och sedan måla om, så väl var det dock inte.

Taket är sönderrivet på flera ställen och det saknas ganska stora bitar så det skulle aldrig ha blivit bra, limfärg är det målat med iallafall och nu när jag ska spänna om taket kommer jag äntligen få testa limfärg och det ser jag fram emot. Jag kommer ta ner det gamla papptaket för jag misstänker att det inte kommer funka att spänna nytt utanpå om det övre blir fuktigt och tynger ner det nya.


Trasigt men det har varit fint!

Pappen taket är spännt med är mycket kraftigare än den papp jag köper idag för att spänna med, den ser nästan ut som väldigt tunn tretex på nåt sätt. På väggarna är det samma sorts papp under tapeten, den tapet som sitter på väggarna och som jag tycker är fantastiskt vacker är den enda som satts upp i rummet innan masoniten spikades upp. Även Maja gillar tapeten och skulle inte ha nåt emot att behålla den. Hennes önskemål om tapeter är att de är rosa och lila och blå och att det är blommor, fjärilar och traktorer på dem. Jag kan ju förstå då att den som sitter uppe faktiskt tilltalar henne en hel del även om inte alla hennes önskemål finns med. 🙂


Rummet på ett ungefär som det såg ut innnan masoniten spikades upp. Relativt original alltså.

Som synes har man även här där takhöjden är ännu lägre än på bottenvåningen målat ner den vita limfärgen från taket på väggen och satt en bård där tapeten slutar. Jag vet att det även är gjort likadant i arbetsrummet där nere samt då i vardagsrummet och matrummet så troligt är väl att man gjort så i hela huset där det varit tapetserat. Nog är det lite underligt när det inte är högre i tak men de tyckte kanske det var väldigt snyggt att göra så ändå. Fönstret sitter precis uppe vid taket och även det är originalplaceringen. Här är det ju till och med originalbågarna vi satt tillbaka i en nytillverkad karm så måtten stämmer exakt med dåtidens fönster. Det kommer väl se konstigt ut när vi sätter taklisten och fodren får ansluta till den men så måste det ju ha varit. Gardinstången döljer det kanske.

På väggarna tänkte jag först bara laga med pappremsor där det behövs men sen har jag bestämt mig för att pappspänna över istället. Dels för att det finns en del oljiga fläckar och streck på tapeterna som jag är rädd ska gå igenom till de nya och dels för att bården upptill sitter ganska dåligt och det är limfärg överst på väggen. För att bevara så mycket som möjligt sätter jag papp över så slipper jag riva bort det som är löst av bården och tvätta ner limfärgen för att få den nya tapeten att fästa. Dessutom har jag möjlighet att spika så nära golvet och taket som möjligt och då blir det bara de lodräta spikraderna som påverkar originaltapeten.


Äntligen gamla lister!

Riktigt kul tycker jag det är att detta rummet har sina originalgolvlister kvar, de satt kvar bakom köksinrednignen också. På tre väggar finns de, de var bara spikade utanpå masoniten och nu när jag tagit bort den kunde jag spika dit dem igen där de suttit från början. De är dock något kortare nu när masoniten är borta. Jag ska se om jag kan komplettera det som saknas från hallen eller vårt sovrum så vi får ihop ett rum med bara gamla. Både hallen och vårt sovrum har ett hopplock av lister i vilket fall, i vårt rum har vi räknat till 5 olika sorters profiler på golvsockelbitarna… man har väl tagit det man hade över helt enkelt och skarvat ihop med varierande resultat.

När jag nu ska pappspänna om får jag lossa dem igen men det har jag redan gjort en gång så det är nog inga problem.

2 comments on “Det blir ny pappspänning trots allt.

  1. Asta skriver:

    Väldigt söta tapeter. Gillar den ljusare bakgrunden. I det här huset verkar de ha älskat mörka, murriga tapeter. Alla rester av något riktigt gammalt jag hittat har varit riktigt mörkt.

    • Sophie skriver:

      Ja jag också, är väldigt synd att det inte går att behålla dem framme men det fattas ju tapeter på flera ställen så den får finnas kvar under istället.

Kommentera

