Majas rum


Det visade sig att jag hade fel, jag som gått och tänkt mig att ovanvåningen inreddes först i slutet på 30-talet och att den innan dess varit oinredd fick inse att så var inte fallet när jag började riva i Majas blivande rum. Jag har trott det eftersom det sitter en annan modell på spegeldörrar på hela ovanvåningen jämfört med bottenvåningen och att alla snickerier är typiska från slutet av 30-talet (har sett likadana i flera andra hus från just den tiden här i närheten) samt att ytskiten varit så mycket modernare än på bottenvåningen. Detta har ju också inneburit att jag gått och tänkt att under masoniten finns inget annat än brädväggarna så inga spännande upptäckte väntar. Tji fick jag!


Titta så vackra tapeter som dolde sig bakom masoniten. I mitten en ruta som varit täckt redan innan och undkommit blekning.

Det är ju trots allt ganska roligt att jag hade fel för nu har jag ju förmodligen flera spännande saker att hitta på ovanvåningen. Det börjar nu i Majas rum med tapeterna under masonitskivorna på väggarna som vi valt att plocka ner även dem efter att köket har demonterats. De var inte jämna och det hade krävts pappspänning över dem för att kunna tapetsera och masonite är inget rolgit material att pappspänna igenom eller för Maja att sätta upp saker i, alltså plockas masoniten ner.

Köket är nerplockat och jag har även slagit bort hela vedspisdelen, det enda som finns kvar är de två uppgjutna delarna vid sidorna som jag inte rått på. Rummet blev plötsligt stort och det känns bra.


Här är det nu en slät vägg istället för en teglad plats för vedspis. Hålet där vedspisen varit ansluten är igenmurat nu eftersom det är samma kanal som vår kamin i vardagsrummet är kopplad till.

Trägolvet kommer att ligga kvar precis som det är men eftersom det inte ligger brädor fram till murstocken kommer vi att fylla upp där på något sätt i nivå med brädorna och sedan blir det nog linoleumgolv. Jag tror att vi lägger klickvarianten där man kan välja bland flera olika färger. Det är ett väldigt behagligt golv att gå på och det är tåligt, lättstädat och nog även något ljuddämpande och borde passa ypperligt i ett barnrum.

Taket är idag ett lejongult masonittak som vi inte vill ha kvar. Ovanför sitter ett pappspännt tak som vi förhoppningsvis kan laga. Inget blir kvar av det gamla köket i rummet och det grämer mig samtidigt som jag tycker att det är det rätta att göra för Maja.

10 comments on “Majas rum

  1. Margareta Karlsson skriver:

    Hej Sophie!

    Jag måste bara skriva och berätta att jag följer er blogg dagligen och imponeras av allt ert arbete och er glöd för att bevara och renovera med omtanke om det ”gamla”. Med tanke på att ni är småbarnsföräldrar tycker jag ni är helt fantastiska som hinner och orkar. Jag förstår att det finns fördelar att en av er är snickare (väl?).
    Era rum är oerhört vackra och jag har visat min man bilderna också. Vi gillar att ni är konsekventa och inte som så många andra (unga?) inreder allt i vitt. Vilket jag tycker är ganska tråkigt.

    Jag och min man har bott i vårt hus ( byggt 1917) sedan vår äldsta flicka bara var 2 år. Sen dess har våra 5 barn växt upp i huset och vi har inte hunnit med och heller inte haft råd att renovera. Vi har byggt till en liten utbyggnad för att få en tvättstuga/ köksingång och byggt ett bättre badrum men det är allt.
    Nu är våra barn vuxna och utflugna och då har vi startat vår renovering. Vi är också varsamma om det gamla och tycker om det mycket. Förra året renoverade vi hela fasaden. Huset var mycket medtaget – men har med varsam renovering ”återuppstått” och blivit så fint.
    Nu håller vi på inomhus men orkar bara ta etappvis. Båda arbetar fortfarande men vi närmar oss pensionen. (Jag är kollega med dig om jag fattat rätt. Jobbat som lärare på ”lågstadiet” i 40 år) Förra våren drabbades vi av en glödbrand under ett golv i vår relativt nya köksingång, där vi tvingades bryta upp golvet och och lägga nytt. Då härmade vi efter ert badrumsgolv =) och det blev sååå fint!!

    Det här blev ett långt inlägg men det känns så roligt att följa ett ungt par som så kärleksfullt tar hand om ett hus, ett stycke liv och historia, och att jag /vi har möjlighet att tjuvkika på ert arbete är uppskattat och lärorikt för oss också!

    Tack för en mycket trevlig blogg, välskriven och med intressanta projekt ( inte minst bilderna) att ta del av !! / Margareta och Åke i Vadstena

    • Sophie skriver:

      Hej Margareta och Åke och välkomna hit! Så glad jag blir att läsa vad du skriver Margareta. Det är såna här kommentarer som gör att man får lite extra positiv energi ibland när nåt går emot en, dte betyder mycket för mig ska du veta. Stort lycka till med ert hus och ni har ju följt det bästa råd som finns när man får förmånen att äga ett gammalt hus. Ni har bott in er! 🙂 Nu vet ni ju precis hur ni och huset vill ha det. Det stämmer att Mats är snickare (och jag lärare) och det underlättar förstås en hel del även om han ganska ofta får tänka annorlunda än på jobbet där allt görs enligt dagens standard.

      Otäckt med branden men vda roligt att vi kunde inspirera er. //Sophie

  2. asumtorpstobbe skriver:

    Kul med fler rum att utforska!

    Jag har inte tänkt på det tidigare, men jag ser att du uppgraderat kamera. EOS 550 är ju bättre än min! Nu måste jag också uppgradera! 😉

    Beröm för närbilden på kristallerna och för sidobilden på nya kaminen. Riktigt bra bilder!

    • Sophie skriver:

      Ja verkligen!

      Hmm har jag skrivt nånstans vilken sorts kamera jag fick? Eller ser du det på nåt annat sätt? Tack för berömmet om bilderna iallafall, än så länge är det mer tur än skicklighet men jag håller på att lära mig. Jag hade ”bara” en vanlig kompaktkamera innan så det är verkligen en helt ny värld även om jag har fotat lite tidigare med systemkamera.

  3. Helene J skriver:

    Jag tror ni tänker helt rätt när det gäller barnrum. Tänk att som tonåring behöva ta hem folk till ”det gamla kräkgröna” köket liksom… Även om jag liksom du tycker att det är ett helt fantastiskt fint kök! Förhoppningsvis får ni nytta av det någon annan stans och om inte så har ni ju gott om plats att förvara det på:-)

    • Sophie skriver:

      Ja jag hade inte heller velat bo så som barn eller framförallt inte som tonåring så jag tror nog också att detta är rätt väg att gå.

  4. Karin skriver:

    Jag funderar också på ett linoleumgolv ovanpå det gamla brädgolvet i köket. Vad tänker ni lägga emellan de två?

Kommentera

