Möblemang till matsalen


Jag letar och letar efter matbord och stolar till matsalen men ännu har jag inte hittat något som vi vill ha. Så länge löste vi det dock med att sätta in det vita ovala bordet i gustaviansk stil som stod här samt de fyra stolar som enligt uppgift stått i huset sedan det byggdes. Jag fick veta av frun att det från början varit ett helt möblemang men att hon velat ha en del stolar och bordet så det står hemma hos henne och så lämnade hon fyra stolar här som de inte hade plats till. Väldans synd tycker jag för jag hade gärna haft just det möblemang som en gång stått i huset.


Fyra stolar har jag och jag tycker de är jättefina men skulle velat ha fler. Tyget kommer jag troligen att byta när jag hittar något som jag tycker passar bättre.

Tills jag hittar ett möblemang som passar får jag ha duk på bordet så syns det inte så mycket att det är vitt.


Precis lagom stort för rummet.

Min fina guldsoffa som jag fått från Mormor och Morfar har fått sin plats i rummet också och jag är så glad att den fick plats. Dessa rummen är något mindre än våra finrum i huset i Strömsnäsbruk så först trodde jag inte det skulle gå. Nu för tillfället är det enda soffan vi har där så vi brukar gå in och sätta oss där och bara njuta av hur fint där blivit.

Jag skulle gärna hitta ett möblemang som passar till vårt bokskåp både stilmässigt och färgmässigt, vi får se vad det blir. Sen saknas gardinbrädor och således också gardiner samt blommor och en matta under bordet. Lite småsaker alltså för att rummet ska kännas riktigt möblerat.

2 comments on “Möblemang till matsalen

  1. Mariette skriver:

    Så fint och harmonsikt det blir!
    Jag gillar det faktum att du struntar i att vitmåla allt utan låter det vara så vackert som det en gång är.

    • Sophie skriver:

      Tack så mycket det var roligt att höra!

      Fast struntar i och struntar i… det har aldrig varit något alternativ att måla dem vita. 😉 Vitt är inte min grej om man säger så. Jag tycker inte de som målar sina fina gamla möbler vita är ett dugg bättre än de som förstörde gamla möbler genom att avluta dem för ett antal år sedan.

Kommentera

