Spetsgardiner.


Jag har äntligen hittat det perfekta gardintyget till vardagsrummet. Jag började leta redan i höstas och frågade då här på bloggen om någon hade något bra tips på var man kunde hitta spetstyg i bomull och inte i polyester. Jag fick inga tips om just spetstyg men däremot om ett fint tyg i bomull/lin på Åhlens som jag senare var och tittade på. Det var inte riktigt vad jag tänkt mig i vardagsrummet men skulle nog göra sig riktigt bra i köket när det blir dags för gardiner där så jag tackar för tipset så hemskt mycket.

Däremot hittade jag andra gardiner på Åhlens som jag köpte istället. Riktigt billiga, bara 99 kr per längd, och i enkelt vitt bomullstyg. Egentligen hade de knytband men jag klippte bort banden och sprätte upp fållen så jag kunde trä dem på mina gardinstänger istället. Det blev helt okej men eftersom gardinerna är av ganska tunnt tyg och inte så breda faller de inte så fint från stängerna.


Vanliga raka längder av enkelt vitt bomullstyg passar in nästan var som helst tycker jag.

I veckan var jag nere på den lokala gardinaffären La Cortina. Det är en ganska stor och välsorterad butik och jag har tidigare handlat möbeltyg till en gammal soffa där. Jag rekommenderar ett besök för dem som har möjlighet att ta sig dit, de har hur mycket som helst inklusive en del snörmakerier, möbeltyger och andra roliga saker som passar äldre hus. Jag var där redan förra veckan och tittade lite snabbt och fick väldigt trevlig och engagerad hjälp och denna veckan när jag skulle handla fick jag hjälp av samma person. Sist hittade jag ett spetstyg i en bomull/polyesterblandning som jag tyckte var okej men inte fantastisk men nu vid mitt besök i tisdags hittade vi ytterligare ett med bomullsinblandning som verkligen var exakt vad jag letade efter, att det tyget sen visade sig kosta 20 kr mindre per meter än det första gjorde ju ingenting. Jag har varit sugen på de spetstyger som Gysinge säljer men tyckt de varit för dyra (ca 300 kr/m) så att nu hitta perfekt tyg för 90 kr per meter känns riktigt bra. 🙂


Det här kommer att bli så bra. Ett smalt band köpte jag också för att använda till omtagen.

Jag har hunnit med att klippa upp längderna och mönsterpassa dem och nålat på den första så nu ska det strykas och sys. Jag har bestämt mig för att spetsgardinerna ska få hänga i vardagsrummet där jag har stänger och att de raka längderna ska få flytta in i matsalen där vi kommer sätta upp gardinbrädor istället. Det kommer bli mycket bättre att nåla upp det tunna bomullstyget så jag kan styra fallet mer.

5 comments on “Spetsgardiner.

  1. TorpSara skriver:

    Du borde stärka de raka, då får du till fallet.

  2. ECELIN skriver:

    Du kan också köpa blytyngder som man hade förr som träs i nedre fållen. Då hänger de tjusigt 🙂

    • ECELIN skriver:

      ..jo jag skulle komplettera mitt inlägg ovan..
      Blytyngder finns i remsa av bomull som är väldigt smalt och lätt att trä i.
      Skulle tro att välsorterade gardinaffärer har sådant!
      Det i kombination med om du använder kirschband och kirschhållare, också sånt som man hade förr, då får du tjusig upphängning.

      • Sophie skriver:

        Ja tyngder skulle såklart hjälpa till, tack! Men kirschband och hållare kan man ha det när man har gardinstång (rund) måste det inte vara speciella stänger då?

Kommentera

