Gurli från Rörstrand


Min finservis verkar trivas ypperligt i det fina skåpet och det är så kul att kunna ha den så den verkligen syns och så att flera delar syns framförallt. Den har stått i ett skåp med glasdörr innan också men det var bara en av tre dörrar där som var glas och den rutan var inte större än 30×70 cm så jag fick tränga in så mycket jag kunde av delarna däroch det var inte så fint egentligen kanske. Nu fick även lite annat fint plats i skåpet och min servis som ”bara” bestod av mattallrikar, assietter, djupa tallrikar en såssnipa och några uppläggningsfat har nu kompletterats med både komplett kaffeservis, vattenkanna, fler tallrikar i olika strolekar, gräddkannor, sockerskålar och soppterrin samt nu senast en rund och underbar tekanna. Det enda jag egentligen saknar nu är tekoppar och det ska nog dyka upp det också i sinom tid.


En fin liten sockertång får pryda hyllan bredvid den ena sockerskålen. Jag har två nämligen, en till tekannan och en till kaffekannan. 🙂


Uppläggningsfat och såssnipan som startade min samlarkarriär en gång i tiden.

Jag fick servisen i 25-års present av min mamma, den är dock köpt begagnad och inte arvegods. Servisen låg sedan nerpackad i en låda uppe på ett skåp i väntan på att vi skulle flytta till vårt första hus som vi hade köpt precis. När vi så skulle flytta lyfte jag ner låden men råkade klanta mig och fastna med benet i sängen jag stod i så jag tappade hela kartongen, jag trillade dock inte och slog mig, gissa om jag var nervös och arg på mig själv när jag öppnade. Det enda som hade gått sönder var dock just såssnipan och det tyckte jag var jättetrist. Då upptäckte jag Tradera och just vid det tillfället fanns en likadan till salu och sen var det kört! 😀 Jag har köpt till mer än dubbelt så många delar som jag hade från början så jag nu är uppe i 112 stycken tror jag. Alltså kräver servisen en del utrymme men det är så roligt att ha den och sen vi insåg att det faktiskt fungerar att diska den i maskinen utan några som helst problem så är det även väldigt mycket trevligare att ta fram den och den blir använd ganska ofta.


Mitt senaste fynd, tekannan. Jag kan inte låta bli att tänka på Mrs Potts i Skönheten och Odjuret när jag ser den. 🙂


Många delar är det.

Nu har ju servisen mer plats än innan så jag kan fortsätta komplettera med gott samvete och hittar någon nåt så tar jag tacksamt emot tips!!

8 comments on “Gurli från Rörstrand

  1. MrsUniversum skriver:

    Himmel, vilka fester ni kan ha med 112 delar Gurli! Visst är det trevligt att samla vackra nyttoföremål…

    • Sophie skriver:

      Ja jag drömmer om ett riktigt stort julbord för hela familjen där jag kan få nytta av så gott som alla delarna inklusive uppläggningsfat och soppterrin och allt på något sätt och nu när matsalen är färdig känns det inte så avlägset ändå! 🙂

      Det är verkligen kul att samla bruksföremål och ännu roligare när man kan använda dem till det de är tänkta för.

  2. Matilda skriver:

    Jag samlar precis på samma sätt, fast Old höganäs, grön från 50-70-tal. Jag började emd just tekopparna jag och nu har jag flera skåp fulla!

  3. Olga skriver:

    I like your servis a lot. It has a nice color and not to much prints.
    The site http://www.svenskt-porslin.net/ is very interesting to see al the types and prints. Maybe you can send them some nice pictures of your servis to complete their photocollection.

    • Sophie skriver:

      Tack! Det är precis det jag gillar också att den är så enkel men ändå fin. Jag ska kolla in på sidan, det är alltid intressant att lära sig mer.

Kommentera

