Bokskåp eller servisskåp?


Helgen som gick bjöd på fler trevliga inköp än skrivbordet till Anton, dock i en helt annan prisklass! 🙂

Jag har sedan länge tänkt mig att vi skulle ha ett eller två gamla bokskåp i matsalen och använda dessa till min finservis. Jag har letat men inte hittat riktigt och dessutom har det inte varit klart i rummen. Nu ville jag ju gärna ha nån möbel att ställa in i matsalen så där åtminstone såg lite möblerat ut och då intensifierade jag letandet. Via en annons på Blocket hittade jag till Romarehyltes Antikhandel, en liten antikaffär belägen mellan Älmhult och Traryd. Vi har ofta kört där förbi men aldrig stannat. Här har dock säljaren Johan bara de möbler och saker som faktiskt presenteras på hemsidan, det som finns där är det som är till salu vilket var ganska befriande om man jämför med Annas Kuriosa som har allt och ännu mer så man blir helt snurrig av att försöka hitta vad man söker där även om det kan vara väldigt roligt att leta runt när man är på det humöret. 🙂

Eftersom priserna saknades var jag beredd på att det skulle vara snuskigt dyrt, vi hade hittat liknande bokskåp på just Annas kuriosa med priser från 6500 kr upp till 18500 kr. Nåväl när jag funderat några dagar ringde jag och fick veta att skåpet var i väldigt bra skick och kostade just 6500kr. Vi åkte och tittade dagen efter och slog till. Det var verkligen ett fantastiskt fint skåp i precis den stil som vi tänkt oss möblerna i matsalen.


Skåpet är helt perfekt till vårt rum och i jättebra skick.

Skåpet rymmer som synes hela min finservis som börjar bli riktigt talrik vid det här laget. (Ha ha ha vilken bra ordvits ;-)) Tallrikarna står förresten nertill bakom de oglasade luckorna. Äntligen får servisen den uppmärksamhet och inramning den förtjänar och jag får glädjen av att se den varenda dag och bakom munblåst glas dessutom.

Skåpet är ett hantverksskickligt arbete i mahognyfanér. Mest faschinernade är nog låsanorningen. Skåpet låses med nyckel och två nycklar följde med i köpet. Nycklarna är väldigt vackra men dem får jag återkomma till i ett annat inlägg. Det är dock inte nycklarna som är speciella utan hur man låser fast den dörr som man inte sätter nyckeln i. De skåp jag stött på tidigare har alla haft små skjutbeslag som man manuellt fått skjuta ut uppe och nere när man stängt ena dörren för att den ska sitta fast när man sedan stänger och låser den andra. Här finns istället beslag som sitter upptill och nertill med en mekanisk funktion som gör att ett litet bleck skjuts ut och låser fast den ena dörren när man stänger den andra. När sedan nyckeln vrids om är båda fast.


Snillrikt och fantastiskt smart.

Att slippa hålla på med de här skjutbeslagen för att öppna båda dörrarna är skönt för min erfarenhet är att de ofta kärvar och har sig, här är det bara att ta i dörren så går den upp. Vi är jättenöjda med vårt skåp och har otroligt nog kommit en bit på vägen mot en möblerad matsal.

6 comments on “Bokskåp eller servisskåp?

  1. Stella skriver:

    När det passar så perfekt är det inget att tveka på – och i vilket bra skick!

  2. TorpSara skriver:

    Ett underbart skåp! Kom ihåg att vi ju kan handla om du hittar nått i Mälardalen!

  3. Mamma skriver:

    Perfekt! Vackert!

Kommentera

