Antons skrivbord.


När vi flyttade hit köpte vi med alla inventarier vilket innebar att både stora huset och torpet var fullt möblerade, det fanns en hel del saker kvar inne i skåpen också faktiskt. Dessutom var alla uthus och ekonomibyggnader knökfulla med diverse saker som var mer eller mindre bra att ha. Vi har inte hunnit med någon vidare rensning annat än av stora huset fast även det tog sin tid och sista kattvinden rensade jag ut i somras först. Fast vi nu inte hade tid att göra nåt åt oredan så kunde ju inte jag hålla mig från att kolla igenom vad som fanns, det man kunde se i alla fall. Ute på logen hittade jag ett fint (desingmässigt) skrivbord som stod undanstoppat. Det stod med baksidan framåt och en massa saker ivägen så jag kunde inte se så mycket av det men vi bestämde senare att om det var i skick att behålla skulle Anton få det. Nu i mellandagarna tog vi tre dagar i anspråk och gav oss på att tömma en del av de där utrymmena. Vi körde skytteltrafik till tippen för ärligt talat så var det mest skräp. Vi slängde bland annat en gammal gaspanna (sönderplockad i delar) flera spånskivegarderober, två tv-apparater av äldre datum, flera uppsättningar trädgårdsmöbler av olika (fula och ganska nya) varianter, ett antal lådor skrot och järn, några perspektivfönster och en massa annan bröte som det var väldigt skönt att bli av med. När vi nu kunde komma åt att faktiskt se Antons skrivbord blev det en besvikelse för honom för det hade tagit stor skada av fukten och faneren hade släppt och allt hade svällt och bubblat sig, skrivbordet var långt bortom räddning fast det såg jättebra ut på baksidan.

En sexåring ändrar man dock inte på så lätt och att han skulle ha någon annan modell på sitt skrivbord var inte att tänka på. 🙂 Jag var ju väldigt nöjd med det eftersom det var ett snyggt skrivbord och dessutom ett i massivt trä och inte nåt spånskivegrejs. Så började jag leta på nätet och hittade flera och de kostade från 400 kr upp till 2000 kr men de billiga fanns långt iväg så vi väntade lite för att slipap flänga runt en hel dag.

Av en ren händelse fick jag en stund över i lördags och bestämde mig för att köra till den second hand butik som finns i byn. De har bara öppet på lördagar och där är alltid mängder med folk. Gissa om jag blev glad när det stod precis ett sånt skrivbord som Anton önskade sig där. Det kostade dessutom ynka 250 kr och det var ju ingen diskussion om att jag var tvungen att köpa det. Jag fick till och med in det i bagaget och kunde ta med det hem direkt.

Anton och Maja var hos sin mormor när jag kom hem med det men ni kan ju gissa om han blev glad när han kom hem sen och hittade det i arbetsrummet.


Här i hyllan på baksidan ska Anton ha sitt lego uppställt, det har han redan bestämt.


Från andra hållet finns ett skåp med nyckel och skåpet innehåller fina lådor.

Skrivbordet har en del skav och repor men det gör inget för detta är en möbel som kommer att målas. Det är visserligen fin ytbehandling egentligen men inget som Anton vill ha och för mycket jobb med att återställa i vilket fall. Anton har redan börjat med slipningen.

4 comments on “Antons skrivbord.

  1. Stella skriver:

    Vilken tur för Anton att du hittade ett likadant!
    Precis ett sånt lämnade vi kvar i förrådet i göteborg när vi flyttade – det var himla praktiskt med hyllorna framtill och låsbar låda. Höjdmässigt bättre för barn.

  2. MrsUniversum skriver:

    Ett jättefint funkisskrivbord. Hyllorna ett stoooort plus 🙂
    Är uppvuxen med ett likartat som fortfarande finns kvar i sinnevärlden, i verkligheten alltså.
    Grattis Anton!

Kommentera

